کد خبر: 991670
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۷
با رد اعلام نتیجه انتخابات افغانستان
اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و معرفی اشرف غنی به عنوان پیروز انتخابات و اعتراض گسترده دیگر نامزدها، نگرانی در مورد وقوع بحران در این کشور همچون سال ۲۰۱۴ را به دنبال داشته است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: عبدالله عبدالله رهبر تیم ثبات و همگرایی در انتخابات اخیر که پیش‌تر هم به تقلب در روند انتخابات هشدار داده بود، نتیجه اعلام شده را نپذیرفت و خود را پیروز انتخابات اعلام و تأکید کرد که دولت خود را تشکیل خواهد داد.

پروسه طولانی نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بالاخره پس از نزدیک به پنج ماه، روز سه شنبه اعلام شد و به گفته رئیس کمیسیون انتخابات این کشور، محمد اشرف غنی، بار دیگر با کسب بیش از ۵۰ درصد آرا برای دومین دوره متوالی به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد. با اعلام رسمی نتیجه انتخابات موج مخالفت‌ها از سوی دیگر رقبای انتخاباتی اشرف غنی شروع شد. عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان که در سال ۲۰۱۴ نیز مدعی پیروزی در انتخابات بود، در واکنش به پیروزی مجدد غنی همراه با شماری از رهبران تیم ثبات و همگرایی در کنفرانس مطبوعاتی در کابل، نتیجه اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات را رد کرده و آن را کودتای انتخاباتی دانست. به گزارش خبرگزاری صدای افغان، عبدالله سه شنبه شب با بیان اینکه این نتیجه از بنیاد غیرقانونی است، گفت که بر اساس آرای شفاف مردم افغانستان، تیم وی برنده است و دولتی فراگیر تشکیل خواهد داد و تقلب‌کاران، روسیاه تاریخ خواهند بود. رئیس اجرایی افغانستان همچنین در نامه‌ای به وزارت کشور دستور داد تمامی اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی تا اطلاع ثانوی ممنوع‌الخروج شوند. به گزارش خبرگزاری جمهور، فریدون خوزون، سخنگوی تیم ثبات و همگرایی نیز به رسانه‌ها گفت: «کمیسیون نتوانست استقلال خود را حفظ کند و حاضر نشد آرای تقلبی را از آرای پاک جدا کند و به همین دلیل ما آن را نمی‌پذیریم». ژنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول رئیس‌جمهور افغانستان که در انتخابات گذشته از عبدالله عبدالله، رقیب حمایت کرد، از حامیان خود خواسته که از حکومتی که قرار است عبدالله اعلام کند، حمایت کنند. به گزارش شبکه فرانس ۲۴، حزب جمعیت اسلامی افغانستان به ریاست صلاح‌الدین ربانی، نیز عبدالله عبدالله را پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور دانست. این حزب در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عبدالله عبدالله، پیروز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است و این حزب همه‌جانبه از عبدالله حمایت خواهد کرد.»

این بار عقب‌نشینی نمی‌کند
در انتخابات سال ۲۰۱۴ نیز عبدالله پیروز انتخابات شده بود، اما با تقلب در روند شمارش آرا، در نهایت اشرف غنی پیروز انتخابات شد که این مسئله با مخالفت عبدالله و هوادارانش به اعتراضات سراسری در افغانستان منجر شد. آن زمان، امریکایی‌ها برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در افغانستان قانون جدیدی را در این کشور بنیان گذاشتند که طبق آن غنی رئیس‌جمهور و عبدالله رئیس اجرایی باشد، اما در این مدت قدرت اصلی در دست اشرف غنی بود و عبدالله عملاً از دایره قدرت به دور بود. در ماه‌های اخیر، عبدالله و دیگر رقبای غنی بار‌ها نسبت به تقلب گسترده در روند شمارش آرا هشدار داده و گفته بودند که در صورت تأیید تقلب، نتایج انتخابات را نمی‌پذیرند. عبدالله و غنی خود را مدعی پیروزی در انتخاباتی می‌دانند که کمتر از ۲۰ درصد مردم افغانستان در آن شرکت کرده بودند و این مسئله مشروعیت دولت آینده را زیر سؤال خواهد برد، چرا که افغان‌ها از وضعیت کنونی رضایت ندارند و افزایش فقر و ناامنی را نتیجه بی‌کفایتی مسئولان این کشور می‌دانند. با مخالفت عبدالله و تلاش برای تشکیل دولت موازی با کابل، به نظر می‌رسد سناریوی ۲۰۱۴ بار دیگر درحال تکرار شدن است و به احتمال زیاد این بار عبدالله که از پشتیبانی رهبران جریان‌های سیاسی برخوردار است، عقب‌نشینی نخواهد کرد و حضور دو دولت مستقل می‌تواند افغانستان را وارد جنگ داخلی کند. تشدید تنش‌ها در افغانستان، می‌تواند فرصتی برای قدرت‌گیری گروه‌های تروریستی باشد که در سال‌های اخیر با حمایت امریکا، به این کشور اعزام شده‌اند تا برنامه‌های از پیش طراحی شده واشنگتن علیه رقبایش را در منطقه عملی کنند.

طالبان: نمایشی است
علاوه بر نامزد‌های انتخابات، گروه طالبان هم نتایج انتخابات ریاست جمهوری را زیر سؤال برده است. به گزارش بی‌بی‌سی، ذبیح‌الله مجاهد، با انتشار اعلامیه‌ای انتخابات افغانستان را نمایشی و جعلی خواند. در این اعلامیه آمده است: «با توجه به شرایط حساس قضیه کنونی افغانستان با محتوای پروسه جاری صلح نیز در تضاد است». طالبان در بیانیه خود تأکید کرده است که این انتخاب به گفته آنها، «بی‌معنی و زیر چتر اشغال صورت گرفته و تلاشی ناکام برای خاک ریختن در چشم ملت افغانستان است». طالبان در بیانیه خود گفت: «ملت مسلمان افغانستان پس از پایان اشغال، در مورد مسائل داخلی تصمیم خواهد گرفت و سرنوشت سیاسی خود را مشخص خواهد نمود و آن زمان با حاکمیت یک نظام قوی اسلامی به آرمان‌های راستین خود خواهد رسید». طالبان بار‌ها اعلام کرده است که دولت کنونی کابل را مشروع نمی‌داند و حاضر به گفتگو‌های سیاسی با این دولت نیست. اعلام نتایج انتخابات افغانستان در شرایطی است که امریکا و طالبان بر سر کاهش خشونت‌ها در افغانستان به توافق رسیده‌اند و قرار است به زودی میان آن‌ها توافقنامه صلح امضا شود که راه را برای مذاکرات میان دولت و طالبان باز خواهد کرد.

به‌رغم مخالفت‌ها با نتایج انتخابات ریاست جمهوری، اشرف غنی با قاطعیت از پیروزی خود دفاع کرده است. اشرف غنی، در سخنرانی خود گفت که پیروزی‌اش در انتخابات، پیروزی جمهوریت مردم افغانستان است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار