کد خبر: 991547
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی قصه گوی خانه کودک:
مریم سبقت الهی گفت :قصه گویی در سال های اخیر به روش مدرن بیشتر از قبل در حال انجام است لذا امیدواریم در آموزش و پرورش نیز به موضوع قصه گویی توجه بیشتری صورت گیرد چرا که جای زنگ قصه در مدارس بسیار خالی است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،مریم سبقت الهی کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی قصه گوی خانه کودک اظهارداشت: با توجه به جذابیتی که قصه برای بچه ها دارد متوجه شدم که آنها با قصه می توانند خیلی راحت تر از بیان مستقیم، آداب و مهارت های زندگی و اخلاق نیکو را یاد بگیرند لذا به صورت جدی در دوره های قصه گویی شرکت کردم و اکنون 2 سال است که در خانه کودک به قصه گویی برای کودکان مشغول هستم.

وی با بیان اینکه قصه زبانِ غیر مستقیم است، افزود: بچه ها بسیار باهوش هستند و از سویی نصیحت مستقیم را نمی پذیرند لذا باید مسائل تربیتی را با زبان قصه و بسیار غیر مستقیم برای آنها گفت و در ادامه فعالیت های سرگرم کننده مربوط به قصه را انجام داد تا ذهن کودک بتواند موضوع تربیتی مورد نظر را بپذیرد و به آن عمل کند.

این کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی تصریح کرد: قصه گویی هیچ محدودیتی ندارد و از کوچک تا بزرگسال به قصه علاقمندند اما تاثیرگذاری آن روی کودکان سنین 4 تا 10 ساله بیشتر است.

سبقت الهی افزود: برای کودکان باید از همان خردسالی قصه گویی را آغاز کرد تا انتزاع ذهن آنها برای پذیرش قصه از سوی قصه گو یا والد بالا برود؛ اگر این کار انجام نشود و کتاب هم برای کودکان خوانده نشود، انتزاع و قدرت تخیل کودک برای فهم قصه پایین می آید؛ درست است که بچه های ما متوجه می شوند مادر در حال قصه گفتن، از زبان شخصیت های داستان صحبت می کند یا عروسک گردان است که جای عروسک حرف می زند اما اگر انتزاع و تخیل ذهنی کودک بالا باشد به راحتی قصه و نمایش را می پذیرد و سخن شخصیت های داستان به دل او خواهد نشست.

وی با بیان اینکه جای زنگ قصه در مدارس بسیار خالی است، ادامه داد: قصه گویی در سال های اخیر به روش مدرن بیشتر از قبل در حال انجام است لذا امیدواریم در آموزش و پرورش نیز با توجه به اینکه از آموزش محوری به سمت مهارت محوری در حرکت است به موضوع قصه گویی توجه بیشتری صورت گیرد؛ چراکه قصه گویی و نمایش خلاق تاثیر شگرفی بر افزایش اعتماد به نفس بچه ها دارد و آنها را با کارهای گروهی آشنا و عجین می کند.

در ادامه کاظمی مدیر خانه کودک گفت: ویژه برنامه قصه های قرآنی با عنوانِ "یک قاصدک یک آیه" به مناسبت هفته قرآن و عترت به صورت کاری مشترک بین اداره کل فرهنگ و ارشاد و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برای کودکان 4 تا 6 سال در خانه کودک برگزار شد.

وی افزود: در این برنامه قصه گو با لباسی خاص و بیانی متفاوت یکی از قصه های قرآنی را برای کودکان بازگو می کند و سپس بچه ها از کتابخانه کودک بازدید می کنند.

کاظمی با بیان اینکه قصه گوی برنامه دوره های قصه گویی را پشت سر گذاشته است، خاطرنشان کرد: اداره ارشاد اصفهان برای جذب مخاطبان برنامه، اجرای آن را به آموزش وپرورش اصفهان اعلام کرد تا امکان حضور کودکان پیش دبستانی و مهدکودکی در این ویژه برنامه فراهم شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر