کد خبر: 991235
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۵
اعزام ۳ برابری دانشجویان به راهیان نور در سال جاری نسبت به سال گذشته
در سازمان بسیج دانشجویی همه ساله شاهد این موضوع هستیم که درخصوص اردو‌های راهیان نور دانشجویی همواره تقاضا بیشتر از سهمیه‌ها است. راهیان نور درواقع موجی است که پایان ندارد و این فضا همواره در دانشگاه‌های کشور مورد استقبال قرار گرفته و از لحاظ کمی و کیفی همواره رو به افزایش است
علیرضا سزاوار
سرويس دانشگاه جوان آنلاين: امسال با رشد سه برابری نسبت به سال قبل بیش از ۷۰ هزار دانشجو به اردو‌های راهیان نور جنوب کشور اعزام شدند. پیش‌بینی می‌شود برای فروردین هم ۸۰ هزار دانشجو به اردو‌های راهیان نور اعزام شوند. راهیان نور فروردین‌ماه یک برنامه ویژه هم دارد که این اردو را با اردو‌های سال‌های قبل متمایز کرده است. پیش‌بینی شده که دانشجویان در هر اردو یک خدمت به مناطق سیل‌زده خوزستان هم داشته باشند که در چهار محور پزشکی، دامپزشکی، عمرانی و مطالبه‌گری اجتماعی به مردم ارائه خدمت داشته باشند.

اسکان دانشجویان در اردو‌های راهیان نور امسال هم مانند اردو‌های سالیان قبل به صورت رایگان است و هزینه‌ای که از دانشجو دریافت می‌شود بابت حمل و نقل است که ۵۰ درصد توسط شرکت جوان سیر سازمان بسیج تخفیف در نظر گرفته است. برخلاف سالیان قبل از امسال برنامه‌ریزی گسترده شده تا دانشجویان خارجی دانشگاه‌های کشور و همچنین دانشگاه‌های خارج از کشور نیز بتوانند در اردو‌های راهیان نور شرکت کنند. اردو‌های راهیان نور دانشجویی همه‌ساله علاوه بر مناطق عملیاتی جنوبی کشور اعم از استان بوشهر، شهر بندرعباس و هرمزگان در شمال غرب کشور و در استان‌های کرمانشاه، کردستان و ایلام هم برگزار می‌شود. مشکلات مالی و کاهش اعتبارات به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه هم روی کمیت و کیفیت برگزاری اردو‌ها تأثیر نداشته و کیفیت به همان اندازه سال‌های گذشته اجرا خواهد شد. برای اردو دانشگاه‌های کوچک به تعداد ۴۰ نفر و دانشگاه‌های بزرگ تا ۳۰۰ نفر اعزام درنظر گرفته شده است. البته بسیج دانشجویی آمادگی دارد که اگر حمایت مالی بیشتری توسط نهاد‌های مرتبط اتفاق بیفتد به دانشجویان بیشتری هم خدمات بدهد.

پیش‌بینی ۸۰ هزار نفری
در همین زمینه معاون فرهنگی بسیج دانشجویی در نشست خبری راهیان نور که روز چهارشنبه ۲۳ بهمن در وزارت علوم برگزار شد، گفت: «راهیان نور یکی از بزرگ‌ترین رویداد‌های فرهنگی دانشجویی است که هر ساله بیش از هزار نفر از دانشجویان در این فضا قرار می‌گیرند و بهره‌مند می‌شوند.»
محسن جهانی افزود: «امسال ۴۵۰۰ نفر از دانشجویان به اردو‌های غرب و شمال غرب و بیش از ۷۰ هزار نفر به اردو‌های جنوب اعزام شدند. اعزام به راهیان نور دریایی تاکنون الزامی نداشت، اما امسال پیش‌بینی شده که این اردو‌ها برگزار شود.»
معاون فرهنگی بسیج دانشجویی گفت: «پیش‌بینی می‌شود امسال ۸۰ هزار دانشجو به اردو‌های راهیان نور جنوب اعزام شوند تاکنون بیش از هزار و ۳۰۰ خادم شهید ثبت‌نام کرده‌اند که این خادمین از دانشجویانی هستند که قبلاً در اردو‌های راهیان شرکت کرده‌اند.»

توقف ممنوع، رخوت ممنوع
وی از کارویژه اردوی‌های اخیر راهیان نور، یک شب در جبهه در هورالعظیم خبر داد و گفت: «یک شب دانشجویان دفاع مقدس را تجربه می‌کنند. روایتگری گسترده برنامه یادمان شلمچه با حضور حسین یکتا و بیش از ۴ یا ۵ هزار دانشجو برگزار می‌شود. یادمان هویزه و نمایشگاه هسته‌های مسئله‌محور بسیج دانشجویی نیز برگزار خواهد شد و دانشجویان در یادمان هویزه دستاورد‌های خود را ارائه می‌دهند.»

معاون فرهنگی بسیج دانشجویی از حضور دانشجویان خارجی نیز در این حوزه‌ها خبر داد و گفت: «دانشجویان مذاهب مختلف که در دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کنند در این اردو‌ها حضور پیدا خواهند کرد.»
جهانی یکی دیگر از برنامه‌های راهیان نور امسال را توجه به مسائل محتوایی عنوان کرد و گفت: «در راهیان نور امسال مسائلی از جمله توقف ممنوع، سستی ممنوع، نگاه به دشمن و رخوت ممنوع و اتکا به ظرفیت‌های داخل برای حل مشکلات کشور را برای دانشجویان در قالب محتوایی تدوین می‌کنیم که دانشجو بداند مشکلات کشور راه‌حل دارد و همان‌گونه که تاکنون حل شده امید و اعتمادبه‌نفس را در دانشجویان ایجاد کند.»

تقاضا بیشتر از سهمیه‌هاست
دکتر محمدجواد نیک‌روش رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور و دبیر قرارگاه راهیان نور دانشجویی شهید علم‌الهدی هم چندی قبل در جلسه ماهانه شورای سیاستگذاری راهیان نور کشور با اشاره به اثرات مثبت راهیان نور در فضای عمومی دانشگاه‌های کشور گفت: «اصلی‌ترین این اثرات درواقع کادر‌سازی و تربیت نسل جوان مؤمن متعد و انقلابی است. فضای تربیتی و آموزشی در اردو‌های راهیان نور آماده است و محوری‌ترین رسالت‌های ما کادر‌سازی و تربیت نیرو‌های مؤمن و متعهد انقلابی است که راهیان نور درواقع بستری مناسب و تأثیرگذار برای تحقق و شکل‌گیری این مهم است.» رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور با بیان اینکه میزان اعزام دانشجویان در راهیان نور غرب و شمالغرب کشور در سال جاری نسبت به آمار سال گذشته سه برابر شده است، افزود: «ما در سازمان بسیج دانشجویی همه ساله شاهد این موضوع هستیم که درخصوص اردو‌های راهیان نور دانشجویی همواره تقاضا بیشتر از سهمیه‌ها است. راهیان نور درواقع موجی است که پایان ندارد و این فضا همواره در دانشگاه‌های کشور مورد استقبال قرار گرفته و از لحاظ کمی و کیفی همواره رو به افزایش است.»

پیشتازی دانشگاه تهران
در حال حاضر دانشگاه تهران پیشتاز ثبت‌نام دانشجویی راهیان نور است و دانشجویان فقط تا سوم اسفندماه فرصت ثبت‌نام دارند. ثبت‌نام دانشگاه تهران از ۲۲ بهمن شروع شده و دانشجویان می‌توانند برای ثبت‌نام به دفاتر بسیج دانشجویی مراجعه کنند. اردوی راهیان نور دانشجویی دانشگاه تهران امسال در دو مرحله اعزام خواهران و برادران برگزار می‌شود که اعزام خواهران از ۱۲ تا ۱۶ اسفند و اعزام برادران از ۲۱ تا ۲۵ اسفند ماه خواهد بود.

یادمان‌ها منتظر دانشجویان
هم‌اکنون یادمان‌های دوکوهه، فتح‌المبین، شرهانی، فکه، هویزه، چذابه و بسیاری یادمان‌های دیگر برای بازدید دانشجویان آماده شده است. اعزام دانشجویان از ۳ اسفند آغاز می‌شود و اواخر اسفند و اوایل فروردین اوج اردو‌های راهیان نور دانشجویی است.
اردوی راهیان نور دانشجویی از قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین اردو‌های راهیان در کشور است. در اوایل دهه ۷۰، ۷۵۰ نفر از دانشجویانی که تحصیل آن‌ها به‌تازگی آغاز شده یا در کسوت رزمندگی بودند، جزو اولین برگزارکنندگان راهیان نور شدند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار