کد خبر: 990767
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۴
گزارش «جوان» از تلاش‌های هدف‌دار برای لغو انتخابات ۲۵ اسفند فدراسیون فوتبال
بازنشسته‌های فدراســیون فوتبال با کلید زدن پروژه تعویق انتخابات ۲۵ اسفند به دنبال خریدن زمان برای ماندن هستند.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: جلسه پشت جلسه و لابی پشت لابی، تلاش‌هایی که هرچه به انتخابات ۲۵ اسفند فدراسیون فوتبال نزدیک‌تر می‌شود، سنگین‌تر و فشرده‌تر می‌شود تا صندلی ریاست را صاحب شوند. پیش‌بینی می‌شود رقابت هم بین دو گروه باشد، یکی بازنشسته‌های فوتبال که با چند نامزد بازنشسته با وجود زیر پا گذاشتن قانون کشور درباره منع به‌کارگیری بازنشستگان بازی‌شان را برای ماندن آغاز کرده‌اند، طرف مقابل هم منتقدان مدیریت فوتبال در ۱۲ سال اخیر هستند که می‌گویند با حضورشان می‌خواهند به این سوءمدیریت‌ها که جز فساد و ناکارآمدی چیزی نداشته پایان دهند. حال در فاصله یک ماه مانده به انتخابات، برخی ساز تعویق و لغو انتخابات را کوک کرده‌اند، آن هم گروه‌هایی که هرچند هدف‌شان یکی است، اما هر کدام‌شان با دلایل کاملاً متضادی، پرونده تعویق انتخابات فدراسیون فوتبال را به جریان انداخته‌اند.

انتخابات زودهنگام
هشتم دی‌ماه امسال بود که پس از شایعات فراوان که با بستری شدن مهدی تاج در بیمارستان به دلیل بیماری قلبی درباره آینده حضورش در فدراسیون فوتبال سر زبان‌ها افتاده بود، او با توجه به توصیه پزشکان، نامه استعفایش را نوشت و در فاصله چهار ماه تا پایان دوره حضور چهار ساله‌اش از ریاست فدراسیون فوتبال کنار رفت. پس از کناره‌گیری اجباری تاج، گمانه‌زنی‌ها در خصوص رئیس جدید فدراسیون فوتبال و زمان انتخابات بالا گرفت. در حالی که مدیران بازنشسته فدراسیون فوتبال در تلاش بودند تا اردیبهشت‌ماه و پایان دوران چهار ساله‌شان را عقب بیندازند، آن‌سو، اما در وزارت ورزش و جامعه فوتبال همه متفق‌القول بودند که هر‌چه سریع‌تر تکلیف جانشین تاج و برگزاری مجمع انتخاباتی زودهنگام در دستور کار قرار گیرد.

در این راستا تیر بازنشسته‌های فوتبال که تا اردیبهشت ۹۹ برای خودشان برنامه ماندن ریخته بودند به سنگ خورد و در نهایت فدراسیون فوتبال در اطلاعیه‌ای رسماً اعلام کرد که مجمع انتخاباتی فوق‌العاده ۲۵ اسفند برگزار می‌شود. ابراهیم شکوری، سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال در این رابطه اینطور توضیح داد: «تاریخ انتخابات براساس تقویم ۱۸ اردیبهشت بود، اما طبق مصالح فوتبال و نیاز جامعه فوتبالی سعی کردیم این مجمع را سریع‌تر برگزار کنیم. از طرفی تیم ملی ما در فروردین و خرداد‌ماه ۹۹ بازی دارد و برگزاری انتخابات در اردیبهشت شرایط خوبی را فراهم نمی‌کرد. جامعه فوتبال درخواست کرد انتخابات ۲۵ اسفند برگزار شود که از دو ماه قبل از انتخابات فرآیند آن را به شکل قانونی آغاز کردیم.»

شایعه تعویق انتخابات با اهداف خاص
با وجود تعیین زمان انتخابات و ثبت‌نام نامزدها، از اواسط هفته گذشته بود که شایعه تعویق انتخابات فدراسیون فوتبال در برخی رسانه‌ها پررنگ شده و سر زبان‌ها افتاده است، اخباری که حاکی از خبر‌های درگوشی و پشت پرده برخی نامزد‌های انتخابات فوتبال است که می‌خواهند هر طور شده انتخابات را به سال آینده موکول کنند. در پشت پرده لغو انتخابات ۲۵ اسفند هم گفته می‌شود دو گروه حضور دارند، گروه‌هایی که هر کدام با دلایل و اهداف خودشان به دنبال تعویق انتخابات هستند.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد بازنشسته‌های فوتبال که همچنان به حضور غیرقانونی‌شان در سیستم مدیریتی فوتبال کشور ادامه می‌دهند، یکی از گروه‌هایی هستند که شنیده می‌شود برای تعویق انتخابات برنامه‌ریزی کرده‌اند. اگرچه این مدیران با توجه به مسئولیتی که در حال حاضر در فدراسیون دارند، جلوی دوربین‌ها از عدم تغییر موعد زمان انتخابات فوتبال صحبت می‌کنند، اما شنیده می‌شود تیم مدیریتی که راه آن‌ها را برای رسیدن به مناصب مدیریتی فوتبال باز گذاشته است با هدایت رئیس سابق و همچنین افراد نزدیک به خودش در حال فضاسازی برای تعلیق انتخابات ۲۵ اسفند هستند تا به این وسیله با خریدن زمان و لابی با هیئت‌های فوتبال، زمینه را برای بقای باند بازنشسته‌ها در مجموعه مدیریتی فوتبال بازتر از قبل کنند تا آن‌ها بتوانند همچنان به چنبره‌شان بر فوتبال کشور ادامه دهند.

علاوه بر این گفته می‌شود برخی منتقدان فدراسیون فوتبال خواهان تعویق انتخابات ۲۵ اسفند و برگزاری آن پس از اصلاح اساسنامه هستند تا با اصلاح مواردی که به بازنشسته‌ها اجازه حضور در انتخابات را می‌دهد، راه ورود بازنشسته‌ها بسته شود. مسئولان فعلی فدراسیون فوتبال با مستمسک قرار دادن اساسنامه سال ۹۰ و استناد به این بند که تنها حضور مدیران بالای ۶۵ سال در انتخابات ممنوع است به دنبال توجیه حضور غیرقانونی بازنشسته‌ها در فوتبال هستند. در چنین شرایطی مدیرانی مانند سعید آذری، مدیرعامل باشگاه فولاد دیروز در شبکه‌های اجتماعی خواهان آن شد که ابتدا اساسنامه اصلاح و سپس انتخابات برگزار شود تا با نگاهی به ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات فوتبال، آدم یاد مدرسه پیرمرد‌ها نیفتد: «اساسنامه موجود حتی از اساسنامه یک شرکت تولیدی با چند نفر کارمند نیز ضعیف‌تر است. وامصیبتا با این اساسنامه و انتخاباتی که بر اساس آن شکل خواهد گرفت. چرا حاضر نیستیم پیشرفت کنیم و عرصه را به تحصیلکرده‌ها و متخصصان فوتبال واگذار کنیم. فوتبال و مدیریت مدرن آن در دنیا سال‌هاست با روش‌های منسوخ شده ما فاصله گرفته است. اینجا مدیریت فوتبال با این اوضاعش آدم را یاد مدرسه پیرمرد‌ها می‌اندازد.»

نهاد‌های نظارتی ورود پیدا کنند
با این حال با تمام دغدغه‌هایی که بعضی از مدیران برای انتخابات فدراسیون فوتبال در ۲۵ اسفند دارند، بدیهی است که برگزاری انتخابات در هفته پایانی اسفند بیشتر از هر زمانی به صلاح فوتبال باشد، به‌خصوص که تیم ملی کشورمان در خرداد‌ماه دو بازی حساس مقابل بحرین و عراق در پیش دارد و برگزاری انتخابات یک ماه مانده به این دو بازی مهم، چالش‌های فوتبال را بیشتر خواهد کرد. البته در این زمینه نهاد‌های نظارتی باید با نظارت بر اجرای کامل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، اجازه ندهد بازنشسته‌های فعلی فدراسیون فوتبال با مهندسی و حضور غیرقانونی در انتخابات سبب شوند فوتبال همچنان در بیراهه مدیریتی‌اش حرکت کند تا هر روز شاهد گسترش فساد در این رشته ورزشی باشیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار