کد خبر: 990745
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰
یک هفته مانده به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، رقابت تودرتو و داغ لیست‌های جناحی به اوج رسید.
محمدصادق عبداللهی
سرویس سیاسی جوان آنلاین: اصولگرایان که قریب به یک سال است سعی در ارائه لیستی واحد دارند، با دو لیست اصلی و چندین لیست فرعی به استقبال انتخابات می‌روند. اصلاح‌طلبان نیز به دعوایی آشکار در شبکه‌های اجتماعی روی آورده و یکدیگر را به الیگارشی و ناکارآمدی متهم می‌کنند.

یک لیست اصلی و چند فرعی!
عصر روز دو شنبه ۲۱ بهمن ماه پس از نامه‌نگاری‌های حدادعادل، دبیر شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب و مرتضی آقاتهرانی، دبیر جبهه پایداری، لیستی ۳۰ نفره منسوب به ائتلاف نیرو‌های انقلاب با سرلیستی محمد باقر قالیباف منتشر شد. اما این لیست که بیشتر چهره‌هایش را متخصصان حقوقی تشکیل می‌دادند، با اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و عاقبت قالیباف با یک توئیت، لیست را منحل کرد. او در توئیت خود با اشاره به وعده‌اش برای توجه به دغدغه‌های مردم نوشته بود: «من به شما وعده داده بودم که دغدغه مجلس آینده همان دغدغه مردم یعنی اقتصاد است. لیستی که به نام بنده اعلام شده است، مورد تأیید نیست.»

با این توئیت مجدداً جلساتی با ترکیب ۹ نفره وارد شور و تصحیح لیست قبلی شد. آقاتهرانی نیز با انجام مصاحبه‌ای اعلام کرد جبهه پایداری حاضر است بر سر اصول مشترک و شاخص‌های اصولی با جبهه ائتلاف نیرو‌های انقلاب به وحدت برسد و از انتشار لیست مجزا خودداری کند. مصاحبه آقاتهرانی هرچند با استقبال توئیتری قالیباف مواجه شد، اما ظاهراً در جلسات روند به شکل دیگری بود. یک عضو جلسات شورای ائتلاف در مصاحبه با فارس از اصل اختلافات پرده برداشت و گفت: «در جریان مذاکره، درخواست اصلی آقایان آقاتهرانی و محصولی برای ارائه فهرست مشترک حذف قالیباف از فهرست نهایی بود. حدادعادل با این پیشنهاد مخالفت می‌کند و پیشنهاد دیگری می‌دهد که درصورت لیست مشترک، ائتلاف با سرلیستی قالیباف منتشر شود و پایداری با سرلیستی آقاتهرانی که این پیشنهاد نیز از سوی محصولی و آقاتهرانی رد می‌شود. در ادامه محمدباقر قالیباف در پیشنهاد دیگری اعلام می‌کند حاضر است از لیست کناره‌گیری کند و به صورت مستقل و منفرد در انتخابات شرکت کند، مشروط بر اینکه لیست جبهه انقلاب نیز ۲۹ نفره منتشر شود. این پیشنهاد نیز مورد موافقت ائتلاف قرار نمی‌گیرد و در نهایت نتیجه این می‌شود که اصولگرایان در انتخابات ۹۸ با دو لیست شرکت می‌کند.»

و، اما لیست‌های اصولگرایان
با به نتیجه نرسیدن جلسات شورای نیرو‌های انقلاب، عاقبت جبهه پایداری عصر روز پنج شنبه (۲۴ بهمن) و ساعاتی پس از آغاز رسمی تبلیغات از لیست خود رونمایی کرد. در این لیست مرتضی آقاتهرانی سرلیست است و نام چهره هایی، چون «وحید یامین‌پور»، «علی خضریان»، «بیژن نوباوه» و «محمدصادق شهبازی» در آن به چشم می‌خورد. شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب نیز که از وحدت حداکثری ناکام مانده بود، لیست نهایی خود را با سرلیستی محمد باقر قالیباف و حضور چهره هایی، چون «سیدمصطفی آقامیرسلیم»، «محسن پیرهادی»، «احمد نادری» و «سیدمحمد آقامیری» با شعار انتخاباتی «ایران سربلند» اعلام کرد. در این دو لیست تنها «سید محمود نبویان»، «سیدنظام‌الدین موسوی»، «الیاس نادران» و «سیدمحسن دهنوی» مشترک است که دهنوی نیز با صدور بیانیه‎‌ای کوتاه از لیست جبهه پایداری اعلام انصراف کرد.

جدال بدنه اصولگرایی با لیست‌های مجازی
جدال درون اصولگرایان، اما به همین دو لیست ختم نشد و لیست‌های دیگری هم از گوشه و کنار بدنه اصولگرایان سر برآورد. حجت‌الاسلام مصباحی مقدم از لیستی با نام «اقتصاد و معیشت مردم» با سرلیستی خودش پرده برداشت و حاج منصور ارضی لیستی پیشنهادی از سوی جامعه مداحان را در اینستاگرام خود منتشر کرد. دولتمردان دولت‌های نهم و دهم نیز در لیستی مجزا با نام «ائتلاف مردم» گرد هم آمدند، هرچند که احمدی‌نژاد پیش از این در بیانیه‌ای اعلام کرده بود، در انتخابات پیش‌رو به حمایت و نفی هیچ جریانی اقدام نخواهد کرد. همچنین جلیل محبی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، در توئیتر خود خبر داد فردا از جایگاه رسمی‌اش استعفا می‌دهد تا لیستی را که با مشورت متخصصان مرکز پژوهش‌های مجلس آماده کرده است، منتشر سازد.

سخنگوی جبهه‌ای با نام عدالت‌خواهان نیز که با شعار «مجلس را به هم‌بریز» به میدان آمده‌اند و تیغ نقد تندشان را علیه جریانات دیگر اصولگرایی تیز کرده‌اند، اعلام کرد که شنبه لیست نهایی این جریان اعلام خواهد شد. تشتت لیست‌های اصولگرایی و اقدام هر کاربر پرمخاطب توئیتر برای اعلام لیستی جدا موجب شده است تحلیلگران سیاسی این جبهه آن را به عنوان یک زنگ خطر اعلام کنند.

کارشناسان سیاسی معتقدند این تشتت لیست نه‌تن‌ها به پیروزی جریان اصولگرایی و تشکیل مجلس دلخواه آن‌ها کمک نخواهد کرد، بلکه موجب خواهد شد پایگاه رأی آن‌ها تقسیم شده و حتی سرلیست‌ها نیز از ورود به مجلس یازدهم جا بمانند.

آتش اختلافات در جبهه اصلاحات نیز بالا گرفت
در جبهه اصلاح‌طلب‌ها نیز خبری از وحدت نیست. شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در ۱۵ بهمن‌ماه با تشکیل جلسه‌ای کار را به احزاب اصلی این جریان واگذاشت، اما ظاهراً احزاب اصلی اصلاحات نیز نتوانسته‌اند به لیستی واحد برسند و سرانجام تصمیم گرفتند با دو لیست در رقابت انتخاباتی شرکت کنند. هرچند که احمد شریف، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اعلام کرده است لیست اصلی این احزاب تا ۲۷ بهمن اعلام می‌شود، اما کارگزارانی‌‎‌ها نه‌تنها خود را از ائتلاف با سایر احزاب بلکه از جریان اصلاح‌طلبی جدا کردند و با بیانیه‌ای ضمن نقد ناکارآمدی اصلاح‌طلبان در مجلس فعلی، لیست انتخاباتی خود را با سرلیستی «مجید انصاری» و چهره هایی، چون «افشین اعلاء» و «پروانه مافی» ارائه کردند. در بیانیه کارگزاران با عنوان «چرا رأی می‌دهیم؟!» آمده است: «ما و دیگر اصلاح‌طلبان باید از رأی‌دهندگان به جبهه اصلاحات به علت تشدید ناامیدی و ناکارآمدی و بی‌برنامگی و عافیت‌طلبی و حتی انحصار‌طلبی در درون جبهه اصلاحات پوزش بخواهیم، اما هرگز از «اصلاح‌طلبی» توبه نمی‌کنیم، حتی اگر مردم در یک دوره به ما رأی ندهند.»

‌این بیانیه با نقد تند اصلاح‌طلبان مواجه شد. محمود صادقی با شدید‌ترین الفاظی که می‌توانست، نوشت: «بیانیه کارگزاران سازندگی بار دیگر ذات فرصت‌طلبانه اولیگارشی مدعی اصلاح‌طلبی را آشکار کرد.»

‌محمدجواد روح، سردبیر هفته‌نامه صدا و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملی نیز با اعتراض به کارگزارانی‌ها نوشت: «این حزب، از انتخابات مجلس پنجم تاکنون، هرگاه بدون ائتلاف و اتحاد با جناح چپ عمل کرده، شکست خورده است. مهم‌ترین آن‌ها هم، دو شکست سردار سازندگی در ۷۸ و ۸۴ بود. امیدواریم این بار، هوش هیجانی دوستان، درست عمل کرده باشد.»

اکبر منتجبی، سردبیر ارگان روزنامه‌ای حزب کارگزاران، اما در جواب به روح و دفاع از بیانیه کارگزاران، او را وارونه‌کننده تاریخ خطاب کرد و ناکارآمدی‌های اصلاحات در مجلس فعلی را به رخ او کشید. منتجبی خطاب به روح نوشته است: «بهتر است به جای آنکه سوار موج ناامیدی و دلخوری مردم شوید، برگردید و ببینید در چند سال گذشته چه در مجلس و چه در شهرداری چه کردید؟ آقای عارف، رئیس فراکسیون امید یکی از اعضای هیئت مؤسس حزب مشارکت بود، چرا او و فراکسیون امید که با حمایت آقای خاتمی به مجلس راه یافتند، این چنین منفعل بودند، درحالی که جمع قابل توجهی از اعضای مجلس را همراه داشتند؟ پاسخ صادقانه به این پرسش‌ها و پرسش‌های مشابه و نیز عذرخواهی از مردم، ممکن است – البته ممکن است- درصدی از اعتبار از دست رفته شما را بازگرداند. در غیر این صورت با وارونه جلوه دادن تاریخ هیچ اتفاقی نمی‌افتد.»

انتخاب نهایی با مردم
شش روز بیشتر تا انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نمانده است و جدال لیست‌ها کماکان ادامه دارد. به نظر می‌رسد در روز‌های آتی و با انتشار لیست‌های جدید اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تنور انتخابات باز هم داغ‌تر شود. در این میان انتخاب نهایی با مردم است که در میان لیست‌های مختلف و دلربایی جریانات سیاسی با ترفند‌های انتخاباتی، سرنوشت خود را رقم زنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار