کد خبر: 989962
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴
کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی مطرح کرد:
حجت الاسلام و المسلمین امیر صالحی گفت:بر اساس تحقق سیاست جدید جمعیتی کشور را با مشکلات و چالش های فراوانی مواجه ساخته است و به نظر می رسد در مجموع، بی میلی نزدیک به نیمی از خانواده ‌های ایرانی به فرزندآوری در آینده نزدیک، ایران را به دوران «سالمندیِ عمومی» و «بحران پیری» نزدیک خواهد ساخت.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین امیر صالحی در گفت و گویی با اشاره به اینکه تشکیل خانواده و فرزندآوری، یکی از جنبه های مهم زندگی افراد به شمار می آید، اظهار داشت: در گذشته و پیش از ظهور صنعت در زندگی انسان ها، شاید کسی از خود نمی پرسید که «چرا فرزنددار شوم؟» و حتی کسی به چنین سؤالی فکر هم نمی ‌کرد؛ ولی ورود به دوره مدرن زندگی و آشنایی مردم با آموزه ‌های صنعتی و ماشینی، به ویژه تفکرات غربی، زمینه را برای تغییر سبک زندگی برخی از خانواده ها فراهم ساخت، به گونه ‌ای که بسیاری از مظاهر زندگی غربی - که مغایر با آموزه ‌های اسلامی بوده است - به زندگی مسلمانان راه یافت.

وی افزود: در نتیجه این امر خانواده های امروزی در فرزندآوری با تردید روبه رو شدند که نمود و آثار این تردید، عدم تمایل برخی از خانواده ها به داشتن فرزند (۴/۱۴ درصد) یا اکتفا به تک ‌فرزندی (۱۹ درصد) است چراکه به گمان آنها «پُرهزینه ‌بودن فرزندآوری»، «سخت ‌شدن رفاه و تربیت اولاد در شرایط ناگوار امروز» و «مانعیت فرزندان از رشد و پیشرفت فردی» از جمله عوامل بازدارنده ‌ای است که اشتیاق به فرزنددارشدن را از آنان گرفته است.

کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی تاکید کرد: بر این اساس این امر تحقق سیاست جدید جمعیتی کشور را با مشکلات و چالش های فراوانی مواجه ساخته است و به نظر می رسد در مجموع، بی میلی نزدیک به نیمی از خانواده ‌های ایرانی به فرزندآوری در آینده نزدیک، ایران را به دوران «سالمندیِ عمومی» و «بحران پیری» نزدیک خواهد ساخت. دورانی که بیشترین جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می ‌دهند.

تغییر نگرش زمینه ساز فرزند آوری

وی با اشاره به اینکه افزایش نسل جوان و اقتداربخشی به کشور از طریق ازدیاد جمعیت، بدون تغییر نگرش و رفتار مردم در زمینه فرزندآوری، امکان پذیر نیست، تصریح کرد: لازم است به مطالعه متون اسلامی بازگردیم و با مروری بر آموزه های دینی در باب ارزش فرزندآوری و آثار افزایش نسل، نگرش خانواده ها را به سوی «تکثیر جمعیت» معطوف ساخته و اعلام کنیم که در سبک زندگی اسلامی، فرزندآوری، ذاتاً مطلوب است زیرا تکثیر نسل، دستور خدای متعال و سنّت قطعیه پیامبر اکرم (ص) و ائمه هدی (ع) است و ضرورت آن تابع هیچ شرطی نیست؛ بلکه در تنگدستی و توانمندی و حتی در زمانی که شرایط فرهنگی جامعه نیز مناسب نباشد، باز هم فرزندآوری حُکمی ثابت و لازم الإجراست.

صالحی به اشاره به اینکه در این باب روایات زیادی نز از ائمه اطهار نقل شده است، بیان داشت: از امام صادق (ع) نقل شده که رسول خدا (ص) فرمود ند که فرزندان خود را افزایش دهید. فردای قیامت من به افزون بودن تعداد شما، بر سایر امتها افتخار می کنم و همچنین رسول خدا (ص) فرمود: ازدواج کنید و فرزندان خود را افزایش دهید. روز قیامت من به شما مردم- حتّی به بچّه سقط شده- بر سایر امّتها افتخار می کنم.

آثار و فواید فرزند آوری

وی با اشاره به اینکه فرزندان عامل اقتدار و نیرومندی والدین هستند، گفت: روایات اسلامی و سبک زندگی ایرانی نشان می دهد که فرزند، عامل اقتدار و بازوی توانایِ والدین در شرایط سخت زندگی است. امام رضا (علیه السلام) فرمود: «…تَوْفِیرِ الْوَلَدِ لِنَوَائِبِ‏ الدَّهْرِ وَ حَوَادِثِ الْأُمُورِ..» (از برکات ازدواج) اندوختن فرزند برای (رویارویی با) سختی های روزگار و پیامدهای زمانه است.

کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی با اشاره به باز ماندن دفتر اعمال پس از فوت بیان داشت: پیامبر اکرم (ص) در حدیثی بیان فرموده است که هرگاه انسان بمیرد، عملش هم قطع می شود، مگر از سه راه صدقه جاریه، یا عملی که از آن سود می برند، یا فرزند شایسته ای که برای او دعا می کند.

وی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم مبنی بر اینکه «مال و پسران زیور زندگی دنیایند و نیکی‌های ماندگار از نظر پاداش نزد پروردگارت بهتر و از نظر امید [نیز] بهتر است»، ابراز داشت: فرزندان به یقین کمک کار و حامی انسان در زندگی خواهند بود به نوعی که خداوند خداوند متعال در چند آیه از قرآن کریم از جمله آیه۶ سوره اسراء، آیه ۱۳۳ سوره شعرا و آیه ۱۲ سوره نوح به این مورد اشاره کرده و فرزندان را یاری رسان انسان دانسته است.

دعای اساسی بندگان خاص خدا برای فرزند

صالحی با تاکید بر اینکه در متون دینی ما، فرزند آوری مبتنی بر دعا و نیایش و طلب از خداوند منان است و بندگان مومن این درخواست را جزء دعا های اساسی خود قرار می‌دهند و برای آن در زندگی خودشان، ارزش و جایگاه خاصی قائل هستند، گفت: در آیه ۷۴ سوره فرقان به این امر بدین شکل اشاره شده است که «پروردگارا، ما را زنان و فرزندانی مرحمت فرما که مایه چشم روشنی ما باشند، و ما را (سر خیل پاکان و) پیشوای اهل تقوا قرار ده.»

صحبتهای راهگشای رهبر انقلاب در باب فرزندآوری

وی با اشاره به صحبتهای رهبر انقلاب در باب فرزندآوری تاکید کرد: ایشان می فرمایند که «اگر چنانچه عدد ملت مسلمان -حالا در یک کشور اسلامی مثل کشور ایران یا در فضای اسلامی مثل امّت اسلامی- زیاد باشد، این زمینه و امکان برای رشد و تعالی در آنها وجود دارد؛ یعنی وقتی که عدّه زیاد است، افراد صالح در آن قهراً زیادترند، توانایی‌ها قهراً بیشتر است، نیروی انسانی قهراً راقی‌تر است؛ این چون طبیعی است اگر چنانچه جمعیّت زیاد باشد. جمعیّت کم، مقهور واقع می شود».

 

کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ابراز داشت: ایشان همچنین در این ارتباط فرموده اند که «امروز در دنیا آن کشورهایی که جمعیت‌های زیادی دارند، به برکت آن به خیلی امکانات دست یافته‌اند؛ چین یک نمونه است، هند یک نمونه است؛ با اینکه مشکلاتی هم دارند امّا در عین حال خود این جمعیّت زیاد به عنوان یک ارزش اجتماعی، ارزش سیاسی، یک ارزش بین‌المللی برای آنها توانسته موفّقیّتهایی را به وجود بیاورد. بنا بر این نسل باید افزایش پیدا کند.»؛ صحبت های رهبر انقلاب مبنی در این زمینه واقعاً راهگشاست و می تواند در کنار آیات و روایات در این زمینه چراغ راه مسلمانان و همه ایرانیان در باب فرزندآوری باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار