کد خبر: 989851
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱
استاد علوم ارتباطات:
استاد علوم ارتباطات و پیشکسوت روزنامه‌نگاری گفت: سوژه‌های خبری برای تهیه گزارش باید مفید و راهگشای مشکلات مردم در ابعاد گوناگون باشد.

به گزارش جوان آنلاين فریدون صدیقی در کارگاه سوژه‌یابی در اصفهان افزود: امروزه سوژه‌های مختلف در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف وجود دارد، اما توجه بیشتر به مباحثی که معضلات اصلی یک شهر یا منطقه به شمار می‌رود، ضروری است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نوع نگاه به موضوعات و سوژه‌ها نیازمند تنوع و خلاقیت است تا بیان چالش‌های متعدد به اَشکال مختلف بیان شده و انعکاس داده شود.

این استاد روزنامه‌نگاری با بیان‌اینکه حضور در محل و مشاهدات میدانی، امروزه کمتر در فعالیت‌های خبرنگاران و گزارشگران دیده می‌شود، تصریح کرد: بخشی از آن به تعدد وسایل ارتباطی برمی‌گردد، اما با این حال نیاز است که خبرنگاران و روزنامه‌نگاران حضور فیزیکی در محل داشته باشند تا مشاهدات عینی خود را افزایش داده و بهتر بتوانند واقعیات موجود را تهیه و منتشر کنند.

صدیقی، توجه به مخاطب را با اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: اینکه خواننده گزارش و خبر ما کیست و چه هدفی را دنبال می‌کند باید جدی گرفته شود، زیرا اهمیت ندادن به ذائقه مخاطب سبب از دست رفتن موقعیت رسانه و بی‌تفاوتی مردم به آن می‌شود.

وی اِشراف به موضوع و احاطه به ابعاد مختلف سوژه از سوی تولیدکننده خبر و گزارش را لازم دانست و اضافه کرد: گاهی مشاهده می‌شود که خبرنگاری بدون مطالعه در موضوع، قصد تولید خبر و گزارش دارد که این امر یا ناشدنی خواهد بود یا نتیجه مثبتی در پی نخواهد داشت.

این پیشکسوت روزنامه‌نگاری افزود: بدون شک انعکاس آمار و ارقام مرتبط در گزارش‌ها ضروری است، اما برخی اوقات می‌بینیم که بدون این موارد گزارشی کار شده یا چاپ شده است.

صدیقی به وجود سوژه‌های متعدد در جهان کنونی اشاره و خاطرنشان کرد: گفت‌وگو با صاحبنظران باعث می‌شود که موضوعات مختلفی بیابیم و بیان نظرات کارشناسان و متخصصان هر حوزه در گزارش به ما کمک می‌کند که محتوایی با ارزش و قابل استناد داشته باشیم.

مسوول فرهنگسرای رسانه اصفهان نيز، هدف از برگزاری کارگاه سوژه‌یابی را ارتقا سطح دانش روزنامه‌نگاری و علم خبرنگاران در این منطقه عنوان کرد و افزود: سوژه‌یابی در رسانه‌های خبری یکی از محوری‌ترین مباحث است، به گونه‌ای که کل فرایند فعالیت‌های رسانه‌ای تحت تاثیر آن قرار دارد.

فاطمه شفیعی با اشاره به اهمیت نوآوری و خلاقیت در فضای تولید خبر و گزارش ادامه داد: نگاه کلیشه‌ای و روزمرگی، آسیب یک رسانه است، رسانه جذابیت و تازگی را می‌طلبد و یک روزنامه‌نگار باید پاسخگوی این مطالبه باشد.

کارگاه سوژه‌یابی با تدریس فریدون صدیقی از ساعت هشت تا ۱۶ روز پنجشنبه با حضور جمعی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران استان در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار