کد خبر: 989742
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۸
تاکنون مدیریت شهری و دستگاه‌های متولی نتوانسته‌اند مشکل دستفروشان را ساماندهی کنند. مشکل اقتصادی در شرایط حاضر بیشترین فشار را بر اقشار کم‌درآمد جامعه وارد کرده است. افزایش تورم از یک‌سو و نبود فضای کسب و کار از سوی دیگر کار را به جایی رسانده که با کمترین فشار اقتصادی خانواده‌های متوسط هشت‌شان گروی نه‌شان می‌شود.
بیژن سورانی
سرویس جامعه جوان آنلاین: بسیاری از افراد دستفروش برای امرار معاش روزانه خانواده خود به این شغل دم‌دستی روی آورده‌اند که تجمع این افراد در مراکز پرتردد و مکان‌های خرید حالا به عرفی تبدیل شده است. چندین سال است که متولیان امر از جمله شهرداری، نیروی انتظامی و برخی اتحادیه‌ها و صنوف دست به ساماندهی دستفروشان زده‌اند، اما برخورد‌های سلیقه‌ای و بعضاً اعمال رفتار‌های نامناسب سبب شده تا این اقشار از اینجا رانده و از آنجا مانده شوند! دولت از یک‌سو شعار حمایت از اقشار کم درآمد را می‌دهد، اما در عمل افزایش دستفروشان نشان می‌دهد که حرف‌ها بی‌عمل است چراکه با سقوط چندین دهک به زیر خط فقر عملاً افراد نیازمند حمایت بیشتر شده است و دستفروشی هم به عنوان یک معضل در زندگی امروز نشان از انواع و اقسام کم‌کاری در دستگاه‌های متولی دارد که با ناکارآمدی و کم‌کاری این اوضاع را بدتر کرده‌اند.

دستگیری از افراد نیازمند جامعه در اولویت امور قرار دارد و در این میان ساماندهی و دستگیری از دستفروشان نیز امر به جا و پسندیده‌ای است.

هر چند در حوزه قوانین هرگونه سد معبر تخلف به حساب می‌آید، اما شرایط حاضر اقتصادی می‌طلبد تا بستر‌های ضروری برای فعالیت این اقشار فراهم شود. با این حال چند هفته‌ای بیشتر به سال نو باقی نمانده و فعالیت‌های دستفروشان و بساط گستران نیز در شهر افزایش یافته است. این افراد در بدترین شرایط محیطی در کنار خیابان‌ها و جلوی مراکز فروش بساط خود را می‌گسترانند تا درآمد بخور و نمیری کسب کنند. هر سال به‌رغم تمهیدات مقطعی صورت گرفته طرح ساماندهی این دستفروشان مطرح، ولی پس از مدتی به‌دست فراموشی سپرده می‌شود که مدیریت شهری هم در زمینه ساماندهی این افراد دچار سر درگمی شده است. حالا با نزدیک‌شدن به روز‌های پایانی سال و افزایش خرید‌های شب عید، شمار دستفروشان در خیابان‌ها و پیاده‌رو‌ها نیز بیشتر می‌شود، دستفروشانی که گرچه برخی از مسئولان معتقدند نباید مورد برخورد سلبی واقع شوند، اما حضورشان در برخی از معابر و نقاط موجب نارضایتی برخی از شهروندان و کسبه شده که در همین راستا رئیس پلیس پایتخت از طرحی ویژه برای این افراد خبر داده است.

سردار حسین رحیمی درباره اینکه آیا پلیس با فعالیت دستفروشان در روز‌های پایانی سال برخورد خواهد کرد، گفت: با احترام به دستفروشان باید اعلام کنم که خیابان متعلق به همه مردم است و ما نمی‌توانیم اجازه دهیم عده‌ای در محل تردد عابران پیاده، خودرو‌ها و مردم بساط پهن کنند چراکه این موضوع سبب ایجاد گره‌های ترافیکی و همچنین ایجاد ناامنی در این مناطق می‌شود و موجبات نارضایتی مردم را نیز به دنبال دارد. 

وی در عین حال بر ضرورت رعایت حقوق دستفروشان نیز تأکید کرد و گفت: ما به شهرداری گفتیم، بیایید در هماهنگی با یکدیگر طرح ساماندهی دستفروشان را آغاز کنیم و اتفاقاً همین چند روز پیش هم آخرین جلسه آن را با مسئولان شهرداری برگزار کردیم و تدابیر لازم در این خصوص اتخاذ شده است. فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به ضرورت ساماندهی دستفروشان گفت: ما بحث ساماندهی دستفروشان را داریم و باید برای این افرادی که به شکل رسمی و قانونی و از سوی شهرداری معرفی می‌شوند، محل‌هایی به غیر معابر عمومی و محل رفت‌و‌آمد عابران پیاده و خودروها، پیش‌بینی و تعبیه شود تا این افراد بتوانند در آنجا فعالیت کنند. رحیمی درباره اینکه آیا پلیس به دستفروشان و بساط‌گستران اجازه حضور در معابر پرتردد و شلوغ در روز‌های پایانی سال را خواهد داد، گفت: اصلاً این اجازه را به این افراد نخواهیم داد و آنان باید در محل‌هایی که از سوی شهرداری در نظر گرفته شده، فعالیت کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار