کد خبر: 988861
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۵
بریتانیا در اولین لحظات ساعت صفر بامداد شنبه، بعد از ۴۷ سال، رسماً از اتحادیه اروپا خارج شد؛ رویدادی که با جشن و شادمانی در بخش‌هایی از انگلیس و یأس و سرخوردگی در بخش‌های طالب جدایی به خصوص اسکاتلند، روبه‌رو شد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دولت امریکا خرسندی خود را از ضربه وارد شده به اتحادیه اروپا پنهان نکرده و مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا گفته از اینکه بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر برگزیت که مطابق با خواسته مردم بریتانیاست به توافق رسیدند، خوشحال است.

جمعه شب رأس ساعت ۱۲ به وقت لندن و ۱۱ به وقت بروکسل، بریتانیا رسماً از اتحادیه اروپا خارج شد. در لندن، این خروج با فریاد شادی حامیان برگزیت همراه بود و هزاران نفر از هواداران برگزیت که از ساعت‌ها قبل مقابل پارلمان بریتانیا (در خیابان وست مینستر) تجمع کرده بودند، لحظه خروج از اتحادیه اروپا را جشن گرفتند. در مقابل اینها، هزاران نفر دیگر از مخالفان برگزیت بودند که با گردهمایی در لندن یا مقابل پارلمان اسکاتلند در شهر «ادینبورگ» با غم و اندوه، در حالی که شمع روشن کرده بودند، اتحادیه اروپا را وداع گفتند. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که با خروج انگلیس، کشورش به همراه آلمان رهبری بازماندگان اتحادیه اروپا را خواهد داشت، در نامه‌ای سرگشاده به مردم انگلیس غم و اندوه خود را از برگزیت بیان کرد، ولی روابط بی‌نظیر بین دو کشور فرانسه و بریتانیا را ستود. ماکرون همچنین در یک موضع‌گیری جداگانه، خروج لندن را «اتفاقی شوک‌آور» خوانده و گفته است: «این یک زنگ هشدار تاریخی است که باید در تک تک کشور‌های ما شنیده شود، باید در سراسر اروپا شنیده شود و ما را به تفکر وادار کند.» رئیس‌جمهور فرانسه همچنین خطاب به کسانی در داخل کشورش که از خروج پاریس از اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند گفت: «امشب اگر به شما بگویم که می‌توانیم آینده کشورمان را با دوری بیشتر از اروپا بسازیم به شما دروغ گفته‌ام.» ماکرون اضافه کرد: «روز غم‌انگیزی است، این را پنهان نمی‌کنیم، اما امروز روزی است که باید باعث شود به نحوی متفاوت رو به جلو گام برداریم و با عزم بیشتر، اتحادیه اروپا را قدرتمند و مؤثر کنیم.» شارل میشل، رئیس شورای اروپا نیز هشدار داد: «هرچه بریتانیا خودش را از استاندارد‌های اتحادیه اروپا بیشتر منفک کند شانس دسترسی‌اش به بازار واحد اروپا کمتر خواهد شد.»‌

در مقابل، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در یک نطق ویدئویی گفت که برگزیت یک پایان نیست بلکه یک آغاز است؛ لحظه‌ای که به گفته او فجر طلوع می‌کند و پرده کنار می‌رود. وی برگزیت را بازگشت اقتدار و تغییراتی دانست که مردم این کشور، چهار سال پیش برای تحقق آن به خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند. جانسون ادامه داد که از نگاه او نیز برگزیت تصمیم درست و دموکراتیک مردم بود چرا که اتحادیه اروپا در طول ۵۰ سال گذشته در مسیری حرکت کرده که با خاستگاه این کشور متناسب نبوده است. در حالی که جوزف بورل، کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در توئیتی نوشته که «انگلیس یک شریک کلیدی برای اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند» مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا شادی خود را از خروج انگلیس پنهان نکرد و نوشت: «خوشحالم که بریتانیا و اتحادیه اروپا به توافقی درباره برگزیت رسیدند که به اراده مردم بریتانیا احترام می‌گذارد.» پمپئو وعده کرده که امریکا بعد از برگزیت به توسعه روابط قوی، سازنده و موفق با انگلیس، همزمان با ورود آن‌ها به این فصل جدید، ادامه خواهد داد.

ساز جدایی اسکاتلند
خروج رسمی انگلیس شامل مرحله‌گذاری ۱۱ ماهه از دیروز (اول فوریه ۲۰۲۰) تا پایان سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت که در این دوره گذار، لندن می‌تواند به‌عنوان یکی از اعضای بازار مشترک اتحادیه اروپا باقی بماند، اما طبق قانون، هرگونه طول دادن دوره گذار فراتر از پایان سال ۲۰۲۰ ممنوع است. لندن از این به بعد، با چالش‌هایی جدی روبه‌رو خواهد بود که از همه مهم‌تر مخالفت اسکاتلندی‌ها با جدایی از اتحادیه است. سروزیر اسکاتلند روز جمعه در واپسین ساعات مانده به اجرای برگزیت خواستار شکیبایی اسکات‌ها برای برگزاری همه‌پرسی جدایی از انگلیس شد، ولی در عین حال گفت که اسکاتلندی‌ها نسبت به خروج از اتحادیه اروپا عمیقاً احساس ناخرسندی و غم می‌کنند. نیکلاس استروجن گفت که دولت مرکزی انگلیس باید با واگذاری قدرت به پارلمان اسکاتلند برای برگزاری همه‌پرسی جدایی از این کشور موافقت کند. دیروز یک روز پس از خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا، مخالفان دولت بوریس جانسون و جدایی‌طلبان اسکاتلندی در شهر ادینبرو با نواختن ملودی‌های محلی اسکاتلند، دست به تجمع اعتراضی زدند. در این حرکت اعتراضی معترضان پرچم اسکاتلند را که روی آن عبارت «آری به همه‌پرسی دوم» نوشته شده بود به اهتزاز درآوردند. آن‌ها همچنین با سردادن شعار‌هایی و نواختن ملودی‌های محلی اسکاتلند خواستار جدایی این منطقه از انگلیس شدند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار