کد خبر: 988657
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۲
با افزایش شیوع و مرگ و میر‌های ناشی از ویروس سرزمین اژد‌های سرخ و نفوذ کرونا به سایر نقاط جهان، سازمان جهانی بهداشت (WHO) شیوع کرونا ویروس را به عنوان وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرد، اما با تمام تعاملات میان ایران و چین مسئولان وزارت بهداشت کشورمان می‌گویند، این ویروس هنوز به ایران نرسیده، اما دیر یا زود این مهمان ناخوانده وارد مرز‌های کشور ما خواهد شد.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: به همین خاطر و برای به تعویق انداختن ورود کرونا، وزیر بهداشت در پیامی توئیتری از نامه‌نگاری‌اش با معاون اول رئیس‌جمهور خبر داد. سعید نمکی در این نامه از اسحاق جهانگیری درخواست کرده تا اطلاع ثانوی از ورود هرگونه مسافر از مبدأ چین به هر طریقی جلوگیری شود. روزگذشته هم در جلسه اضطراری هیئت دولت پرواز‌های رفت و برگشت ایران - چین به طور موقت متوقف شد. علاوه بر این وزارت بهداشت برنامه‌های خود را برای پیشگیری از ورود و همه‌گیری کرونا پیش می‌برد و برای بازگرداندن بیش از۷۰ نفر از هموطنان و دانشجویان ایرانی مقیم ووهان چین، تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته است، بناست تا این افراد تحت مراقبت‌های بهداشتی خاص ظرف روز‌های آینده به کشور بازگردند.

سازمان جهانی بهداشت در نشستی که روزپنج‌شنبه (۱۰ بهمن) برگزار کرد، شیوع کرونا ویروس را به‌عنوان وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرد. ویروس کرونا دسته‌ای از ویروس‌ها را شامل می‌شود که بیماری‌هایی از سرماخوردگی ساده تا سارس را موجب می‌شوند. این ویروس از حیوانات به انسان قابل انتقال است. بیماری‌زایی این ویروس، سیستم تنفسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و علائمی مشابه سرماخوردگی ساده ایجاد می‌کند. علائم ویروس کرونا شامل آبریزش بینی، سرفه و گلو درد است که می‌تواند با سر درد و تب نیز همراه باشد و تا چند روز به طول می‌انجامد. در افرادی با نقص سیستم ایمنی، افراد مسن و کودکان این علائم می‌تواند شدیدتر شود و ذات‌الریه و برونشیت را ایجاد کند. طبق آخرین خبر‌ها شمار قربانیان کروناویروس در چین به ۲۱۳ نفر رسیده و بیش از ۹ هزار و ۷۷۶ چینی تاکنون به این ویروس مبتلا شده‌اند. ۱۴ مورد از ابتلا به این ویروس در تایلند گزارش شده است. در ژاپن و آلمان نیز اولین مورد ابتلا به این بیماری تأیید شده است.

پیروزی اقتصادی امریکا با شیوع کرونا در چین
مقام‌های بهداشتی شهر شیکاگو در شمال امریکا تأیید کرده‌اند که نخستین مورد انتقال انسان به انسان ویروس کرونا در این شهر و میان یک زن و شوهر روی داده است. این ششمین مورد تأیید شده ابتلا به کرونا در امریکاست. دو مورد ابتلا به ویروس جدید کرونا در بریتانیا نیز تأیید شده. به رغم ابتلای شش امریکایی به کرونا، برخی گمانه‌زنی‌ها شیوع ویروس کرونا در چین را با امریکا مرتبط می‌دانند. اظهارات اخیر وزیر بازرگانی امریکا و ابراز خرسندی وی از شیوع کرونا در چین، این گمانه را تقویت می‌کند. ویلبور راس در مصاحبه‌ای با فکس‌نیوز گفته است: «شیوع ویروس کشنده کرونا در چین می‌تواند برای اقتصاد امریکا خوب باشد. فکر می‌کنم این امر به تسریع بازگشت شغل‌ها به امریکای شمالی کمک خواهد کرد.» وی تصریح کرد شخصاً بنا ندارد که به‌خاطر این بیماری مهلک اظهار پیروزی کند! رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه ورود کرونا به کشور موضوع نگران‌کننده‌ای نیست، تصریح می‌کند: «همه کشور‌ها در مقابل کرونا ویروس جدید، چهار وظیفه دارند؛ اگر این ویروس وارد کشورشان شد، مردم باید با شست‌وشوی مداوم دست‌ها و رعایت آداب تنفسی از ابتلا به این ویروس پیشگیری کنند. اگر مردم به این ویروس مبتلا شوند، کمتر نیاز به بیمارستان و خدمات درمانی خواهند داشت. باید بیشتر از گروه‌های پرخطر مانند افراد مسن و بیماران قلبی و ریوی مراقبت شود. اگر مبتلایان به این ویروس در بیمارستان بستری شدند، مراقبت خوبی از آن‌ها شود تا کار آن‌ها کمتر به بخش‌های ویژه کشیده شود و بالاخره مبتلایان، کمتر جان خود را از دست بدهند.»

جامعه علمی دنیا به دنبال یافتن درمان کرونا!
بنا به تأکید گویا شایعه رسیدن ویروس کرونای جدید به همسایگی ایران، بر اساس گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت صحت ندارد. ویروس کرونای جدید در عراق، کردستان عراق و پاکستان و هیچ‌یک از کشور‌های همسایه‌ها که عنوان شده، وارد نشده تنها در یک کشور در منطقه ابتلا به این ویروس تأیید شده که آن هم امارات متحده عربی است. وی با تأکید بر اینکه هیچ راه قطعی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونای جدید، مانند استفاده از داروی گیاهی و ضدعفونی کردن فضای منزل وجود ندارد، می‌افزاید: «راه‌های پیشگیری از کرونا (ویروس جدید) ساده و شامل شست‌وشوی مداوم دست‌ها و رعایت آداب تنفسی مانند گرفتن دستمال جلوی دهان به هنگام عطسه است.»

تلاش وزارت بهداشت برای ممانعت از ورود کرونا
وقتی درمان قطعی برای یک بیماری وجود ندارد، شاید بهترین راهکار پیشگیری از ورود احتمالی این ویروس به کشور باشد و، چون کشور مبدأ کرونا چین است عاقلانه‌ترین کار در شرایط کنونی لغو پرواز‌های چین به ایران است؛ موضوعی که وزیر بهداشت در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور درخواست کرده است. علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ورود این ویروس به کشور می‌گوید: «با توجه به اعلام وضعیت اضطرار جهانی ویروس کرونا از سوی سازمان بهداشت جهانی، در کشور ما نیز اقدامات کنترلی و پیشگیرانه براساس پروتکل جهانی سازمان بهداشت جهانی و به صورت یکنواخت با سایر کشور اجرا می‌شود. در بیانیه و نامه وزارت بهداشت که امروز از سوی وزیر بهداشت تقدیم دولت می‌شود، خواسته شده که همه سفر‌های غیر ضروری و از جمله سفر‌های تفریحی و توریستی از چین به ایران لغو و ممنوع شود و سفر‌های کاری نیز در حداقل ممکن و فقط برای موارد ضروری انجام شود.»

به گفته وی حدود ۷۰ ایرانی مقیم شهر ووهان چین هستند که بناست طی این هفته به کشور بازگردانده شوند. اطلاعات وزارت بهداشت نشان می‌دهد هیچکدام از این افراد به ویروس کرونا مبتلا نیستند، اما قطعاً هنگام ورود به کشور مراحل قرنطینه و کنترل‌های شدید بهداشتی اعمال می‌شود. وی با اشاره به حضور ۱۰۰ کارگر چینی در عسلویه خاطر نشان می‌کند: «با پایان تعطیلات سال نوی چینی این افراد از این هفته به ایران می‌آیند که اگر قرار به بازگشت آن‌ها باشد قطعاً اقدامات کنترلی و قرنطینه‌های سخت‌گیرانه هنگام ورودشان به کشور اعمال می‌شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار