کد خبر: 988622
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۱
مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی با بیان اینکه سالانه ۱۸۳هزارتن محصول از شهرک‌های کشاورزی تولید شده، گفت: با فعال شدن بخش پرورش میگو در این شهرک‌ها ۵ هزار هکتار مزارع جدید میگو هم تا پایان سال آینده به ظرفیت مزارع میگوی کشور افزوده خواهد شد.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: برنامه شهرک‌های کشاورزی این است که با مطالعه زمین‌های کشور اراضی مناسب را شناسایی می‌کنند و طی هماهنگی که با سازمان‌های مربوطه انجام می‌دهند زیرساخت‌های آن را از قبیل تأمین آب، گاز و راه فراهم می‌نمایند و آن‌ها را در اختیار کشاورزان و سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند. از آنجایی که این محصولات در محیط‌های کنترل شده و گلخانه‌ای به عمل می‌آیند و حمایت‌های ویژه‌ای نیز از آن‌ها صورت می‌گیرد باعث بالا رفتن میزان تولید، کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری آب و بالا رفتن درآمد کشاورزان می‌شود.
نکته مهمی که در زمین‌های واگذاری شهرک‌های کشاورزی وجود دارد این است که این زمین‌ها بعد‌ها به سرمایه‌گذاران منتقل می‌شود و بخش خصوصی مالک این زمین‌ها می‌شوند. این سرمایه‌گذاران اگر بخواهند زمین یک هکتاری را گلخانه کنند با توجه به محل اجرای پروژه و سازه‌ای که انتخاب می‌کنند از ۲ میلیارد تا ۱۲ میلیارد تومان سرمایه می‌خواهند که دولت ۸۰ درصد این سرمایه را با سود ۷ درصد در مناطق کم برخوردار و با سود ۹ درصد در مناطق برخوردار تأمین می‌کند و ۲۰ درصد آورده کشاورز یا سرمایه‌گذار خواهد بود. این تسهیلات طی شش سال بازپرداخت خواهد شد.
علی‌اشرف منصوری، مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی در نشست خبری، فعالیت‌های این شهرک‌ها را در سه حوزه گلخانه، دام و طیور و شیلات و آبزیان معرفی کرد و گفت: این فعالیت‌ها نقش بسیار مؤثری در کاهش اثرات تحریم‌ها داشته است و می‌تواند نسخه شفابخش اقتصادی باشد. به گفته این مقام مسئول، میزان تولید محصولات کشاورزی شهرک‌های کشاورزی سالانه به ۸۰ هزار تن و با احتساب شرکت‌های وابسته از جمله شرکت پارس به ۱۸۳ هزار تن می‌رسد.

منصوری در پاسخ به اینکه چرا در سیاست شهرک‌های کشاورزی کشت محصولات اساسی که کشور در این زمینه مشکلات فراوانی دارد گنجانده نشده است، گفت: سیاست‌های اصلی ما کشت محصولات گلخانه‌ای است، اما در زمینه محصولات اساسی مانند تأمین مرغ مادر نیز ورود کرده‌ایم. در حال حاضر ۱۵۰ شهرک کشاورزی دولتی و ۱۵۷ شهرک کشاورزی خصوصی با مجموع ۴۳ هزار هکتار سطح کشت در کشور فعالیت می‌کنند.

وی تأکید کرد: ۶۷۰۰ هکتار از اراضی تاکنون به سرمایه‌گذاران واگذار شده که ۹۰ درصد این واگذاری‌ها طی دو سال گذشته انجام شده است و به میزان ۷۸۱ میلیارد تومان از ابتدای سال ۹۸ تسهیلات در اختیار فعالان شهرک‌های کشاورزی تخصیص یافته است.
منصوری در عین حال خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران باید پایبند به اصول و مقررات شهرک‌های کشاورزی باشند و به تعهدات خود عمل کنند که در غیر این صورت زمین‌های واگذاری از آن‌ها پس گرفته می‌شود. تاکنون نیز هزار هکتار از زمین‌های واگذاری از دست فعالان و سرمایه‌گذاران غیرمتعهد خلع ید شده است.
وی برنامه‌های شهرک‌های کشاورزی را افزایش بهره‌وری آب و همچنین توسعه مزارع شیلاتی به ویژه میگو در استان‌های شمالی و جنوبی عنوان کرد و گفت: ۳۰ هزار هکتار در استان‌های گلستان، خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان در دست مطالعه است و حدود ۵ هزار هکتار نیز به سرمایه‌گذاران برای پرورش میگو واگذار شده که در حال اجراست و پروژه‌های پرورش میگو تا آخر ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد.
به گفته منصوری، در حال حاضر کشور ۱۰ هزار هکتار مزارع پرورش میگو دارد که با اضافه شدن ۵ هزار هکتار شهرک‌های کشاورزی مجموع مزارع پرورش میگوی کشور به ۱۵ هزار هکتار خواهد رسید.

مزایای شهرک‌های کشاورزی
مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی در خصوص مزایای شهرک‌های کشاورزی افزود: فعالیت‌های اقتصادی در این شهرک‌ها زودبازده و اشتغالزاست. مثلاً اگر یک شرکت پتروشیمی با هزینه ۴ هزار میلیارد تومان ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند یک هکتار گلخانه با هزینه حدود ۵ میلیارد تومان برای ۲۰ نفر شغل ایجاد می‌کند. ضمن اینکه سرمایه‌ها در این حوزه پس از سه سال برمی‌گردد. وی به افزایش بهره‌وری آب در سیستم‌های گلخانه‌ای اشاره کرد و گفت: بهره‌وری آب در گلخانه‌ها ۱۰ برابر بهره‌وری در محیط باز است.

منصوری همچنین بیان کرد: در دهه فجر امسال ۵۴ پروژه در سطح ۲۹۰۰ هکتار کلنگ‌زنی خواهد شد که سالانه ۱۹ هزار نفر شغل ایجاد و ۵۲۰ هزار تن محصول تولید می‌کند ضمن اینکه از ۲۱ پروژه شهرک کشاورزی بهره‌برداری خواهد شد که در سطح ۴۹۰ هکتار ۳ هزار نفر مشغول می‌شوند و سالانه ۶۰ هزار تن محصول تولید خواهد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار