کد خبر: 987326
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
ظریف در صحن مجلس اعلام کرد
وزیر امور خارجه با اشاره به تصمیم اخیر اروپایی‌ها در ارتباط با برجام، گفت: گام‌های کاهش تعهدات تمام شده است، اما اگر اروپایی‌ها به رفتار بلاوجه خود ادامه دهند یا پرونده ایران را به شورای امنیت بفرستند، از NPT خارج خواهیم شد.
امیرعباس رسولی
سرويس سياسی جوان آنلاين: جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار شد که یک مهمان ویژه داشت و آن نیز کسی نبود جز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که طی شش سال اخیر بار‌ها به دلایل مختلف از جمله اجرای ناقض برجام توسط کشور‌های ۱+۵، گستاخی و ادبیات غیرموجه اروپایی‌ها نسبت به ایران، وضع چندین باره تحریم‌های ضدایرانی و مغایر با برجام و امثالهم به مجلس فراخوانده شد و هر بار حضور وی حواشی فراوانی را با خود به همراه داشت. این بار نیز محمدجواد ظریف به دلیل اظهارات بحث‌برانگیزش درباره توان دفاعی و نظامی ایران توسط مجتبی ذوالنوری و ابراهیم ساداتی‌نژاد به مجلس فراخوانده شد.

مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم درباره علت بیان مطالب بی‌اساس و هزینه‌ساز که در تضاد با منافع ملی است از جمله توانایی امریکا در از کار انداختن سیستم دفاعی کشورمان از طریق انداختن بمب و ایراد اتهام پولشویی به نظام گفت: آیا سهم ما از برجام اینستکس بود یا عادی‌سازی همه روابط اقتصادی با دنیا؟

محکم‌ترین دفاع را از سیاست‌های کشور داشته‌ام
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با قرار گرفتن پشت تریبون توضیحاتی در مورد ترک جلسه مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی سؤال محمدجواد ابطحی ارائه داد و از منتخبان ملت عذرخواهی کرد و گفت: اگر نمایندگان احساس کردند ترک مجلس، جسارتی به محضر آنان بوده است، می‌خواهم این تصور اصلاح شود. اگر کسی چنین برداشتی کرده است، من عذرخواهی می‌کنم. وزیر امور خارجه تأکید کرد: بنده افتخار می‌کنم که در خارج از کشور و همه جا محکم‌ترین دفاعیات را از سیاست‌های جمهوری اسلامی همواره داشته‌ام و معتقدم همه ما باید یک سیاست را اجرا کنیم و همواره به این تعهد پایبند بوده‌ام. وی در واکنش به سؤال ذوالنوری مبنی بر اینکه چرا مطالبی درباره توان دفاعی بسیار زیاد امریکا و همچنین ایراد اتهام پولشویی به نظام مطرح کرده‌اید، گفت: صحبت‌های بنده درباره وضعیت موشکی کشور و همچنین پولشویی بزرگ جلوه داده شده است و واقعیت چیز دیگری بود. وزیر امور خارجه متذکر شد: بنده در یک سخنرانی در دانشگاه تهران از توانمندی‌های دفاعی کشور صحبت کردم، اما نوار صحبت‌های بنده تقطیع شده بود و صحبت من این بود که آن چیزی که ما را حفظ می‌کند، سلاحمان نیست، بلکه فرهنگ ایثار و شهادت است که بنده این اعتقاد را از امام (ره) و مقام معظم رهبری آموخته‌ام. ظریف تصریح کرد: هیچ‌کس به اندازه من از توان موشکی ایران در خارج از کشور دفاع نکرده است، به گونه‌ای که چندی پیش در دانشگاهی در زلاندنو گفتم که برای چهار قران پول شما، دفاع از مملکت خود را کنار نمی‌گذارم. وی با اشاره به اظهاراتش درباره پولشویی گفت: صحبت من درباره پولشویی هم واضح است، چراکه در دنیا به دلیل آنکه ما کنوانسیون «سی‌اف‌تی» را تصویب نمی‌کنیم، دولت را متهم می‌کنند که بنده گفتم برخی افراد در این زمینه منافعی دارند و قوه قضائیه و وزیر اقتصاد هم بار‌ها این موضوع را مطرح کرده‌اند و آنچه دیگران درباره صحبت من گفتند، حرف اصلی من نبود و به حسابِ بنده نوشته‌اند.

دامن نظام از پولشویی مبراست
وی درباره اظهاراتش در مورد پولشویی گفت: دشمنان که خود دست به پولشویی می‌زنند به دنبال آن بودند که این اتهام را به نظام ما بزنند که پولشویی در کشورمان انجام می‌شود که بنده گفتم نظام ما از پولشویی مبراست، این در حالی است که کمیسیون ۶درصدی بانک کنزون به خاطر بانک‌های فساد به ۱۶ تا ۲۰درصد تبدیل شده است و آنان پولشویی می‌کنند. وزیر خارجه با تأکید بر اینکه تحریم مادر پولشویی است و امریکایی‌ها باید بدانند که با تحریم یک گروه زالوصفت را تقویت می‌کنند و این جنایت امریکاست، خاطر نشان کرد: دامن نظام جمهوری اسلامی از پولشویی مبراست و بنده جز این نگفته‌ام و خواهشم این است که آدرس اشتباه به دشمن ندهید.

ذوالنوری سؤال را به رأی نگذاشت
به گزارش مهر، مجتبی ذوالنوری پس از طرح سؤال ملی خود و پاسخ‌های محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه اعلام کرد که بنا ندارد سؤالش را در صحن علنی به رأی بگذارد. وی درباره این اقدام خود توضیح داد و افزود: بنای من فقط تذکر به وزیر خارجه بوده و می‌خواستم که پژواک اظهارات وی درباره پولشویی در کشور و همچنین توانایی امریکا در از کار انداختن سیستم دفاعی کشور به وی متذکر شود.

آقای ظریف! درباره برجام عذرخواهی کنید
سیدمحمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس نیز در ادامه مطرح کردن سؤال ملی خود از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه علت اظهارات وزیر خارجه درباره پولشویی به میزان ۳۰هزارمیلیارد تومان در ایران و انفعال در برابر وقت‌کشی سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس که به دلیل نشست اضطراری شورای عالی امنیت ملی مجبور به ترک صحن پارلمان شده بود، گفت: آقای ظریف! شما درباره مکانیسم ماشه و اروپایی‌ها چه کرده‌اید؟ در مورد برجام گفتید هدف اقتصادی نبوده، لذا بهتر است توضیح دهید پس برای چه هدفی مذاکره کردید، مگر نباید همه تحریم‌های جمهوری اسلامی برداشته می‌شد؟ ابطحی خاطرنشان کرد: آقای ظریف! بیایید عذرخواهی کنید و همانطور که عراقچی معاون شما عذرخواهی کرد و گفت به پیام مقاومت و ایستادگی جواب می‌دهد، شما هم این کار را انجام دهید.

امریکا خودکشی می‌کند تا اروپا از برجام خارج شود
وزیر خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سؤال محمدجواد ساداتی‌نژاد نماینده مردم کاشان در مورد «اقدامات این وزارتخانه در موضع‌گیری‌های خصمانه مسئولان اروپایی و امریکایی درباره آشوبگران دی‌ماه»، گفت: با اظهارات آقای ذوالنوری درباره برجام موافق نیستم، در برجام اروپا و امریکا مجبور شدند که سیاست‌های خود را کنار بگذارند به همین دلیل امریکا خودش را می‌کشد تا اروپا هم از برجام خارج شود. چرا امریکا تهدید می‌کند که تعرفه واردات خودرو‌های اروپایی را ۲۵درصد بالا ببرد تا اروپا از برجام خارج شود؟ وزیر امور خارجه تأکید کرد: وزارت خارجه درباره دخالت امریکا در سال ۹۶ اقدامات مهمی انجام داد که مهم‌ترین آن خنثی کردن طراحی امریکا در شورای امنیت سازمان ملل بود.

مداخله سفیر انگلیس را محکوم کردیم
در ادامه جلسه علنی روز گذشته وزیر خارجه کشورمان سؤال دیگر نماینده مردم کاشان در مورد اقدامات وزارت خارجه در برابر موضع‌گیری‌های خصمانه مسئولان امریکا در حمایت از آشوب‌های دی ماه سال۹۶ مطرح شد. وی در پاسخ به سؤال مطرح شده، گفت: امریکا به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت تصمیم گرفت با سوءاستفاده از مکانیسم‌های شورای امنیت، موضوع اغتشاشات و ناآرامی‌های سال ۹۶ را به شورای امنیت ببرد.
وی در ادامه با بیان اینکه ما امریکا را در شورای امنیت سازمان ملل که آن را ملک خود می‌داند منزوی کرده‌ایم، عنوان کرد: امریکا همواره بعد از جنگ جهانی دوم در سراسر دنیا مرتکب خطا‌های بزرگی همچون حضور در ویتنام، دوره اول عراق، سوریه و افغانستان شده است، اما ما نیز اقدامات متقابل خود را در برابر اقدامات خصمانه آن‌ها داشته‌ایم و در حوزه حقوقی و بین‌المللی تلاش کرده‌ایم. وی با بیان اینکه حق مردم را در اعتراض و تظاهرات مسالمت‌آمیز به رسمیت می‌شناسیم، گفت: مداخلات خارجی‌ها را نمی‌پذیریم، کما‌اینکه مداخله سفیر انگلیس در تظاهرات را با شدیدترین لحن محکوم کردیم. ما مجری و پیشنهاددهنده سیاست‌های نظام هستیم، اما سیاست آن است که نظام در دستگاه‌های سیاستگذاری اتخاذ می‌کند.

خروج از NPT در صورت ارسال پرونده ایران به شورای امنیت
همچنین در ادامه جلسه علنی روز گذشته، وزیر امور خارجه در توضیح برنامه وزارت امور خارجه در مقابله با تصمیم اخیر کشور‌های اروپایی برجام مبنی بر پیگیری سازوکار حل اختلاف، گفت: اظهارات اروپایی‌ها هیچ وجه قانونی ندارد، لذا ما از بلاوجه‌بودن اقدام اروپایی‌ها استفاده می‌کنیم. اگر اروپایی‌ها اقدام دیگری انجام دهند طبق نامه رئیس‌جمهور در همان اردیبهشت ۱۳۹۷، موضوع خروج ایران از NPT مطرح می‌شود. وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران پنج گام در راستای کاهش تعهدات برجام برداشته است و قرار نیست گام دیگری برای کاهش تعهدات بردارد، گفت: در صورتی که اروپایی‌ها به تعهدات خود برگردند ایران هم کاهش تعهدات را متوقف می‌کند، اما اگر اروپایی‌ها به رویه خود بر اساس بازی‌های سیاسی ادامه دهند، هیچ محمل قانونی ندارد، ما امکانات متعددی داریم. در نامه رئیس جمهور آمده اگر این موضوع به شورای امنیت ارجاع شود، خروج ایران از NPT مطرح خواهد بود، اما پیش از آن برنامه‌های دیگر را می‌توان در دستور کار قرار داد. بعد از پاسخ‌های محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه به سؤال سیدجواد ساداتی‌نژاد نمایندگان مردم کاشان قانع شدند. از ۱۹۴ نماینده حاضر در صحن علنی، ۱۱۲ نماینده رأی موافق دادند و ۵۳ نماینده رأی مخالف، ضمن اینکه چهار نماینده هم رأی ممتنع دادند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار