کد خبر: 987280
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۶
نگاهی به مراسم و تجمعات دانشجویان دانشگاه‌های مختلف در اعتراض به سوءاستفاده از حادثه هواپیمایی اوکراین
دانشجویان دانشگاه‌های امیرکبیر، تهران و شریف در روز‌های اخیر در پاسخ به تحرکات برخی فرصت‌طلبان و محکومیت هنجارشکنی‌های فتنه‌گران تجمع و مراسم دانشجویی برگزار کردند.
دلارام عبدزاده
سرويس دانشگاه جوان آنلاين: محکومیت فرصت‌طلبان حادثه سقوط هواپیما از سوی تشکل‌های دانشجویی همچنان ادامه دارد و تشکل‌های مختلف دانشجویی در این زمینه حضور فعالی داشته‌اند.

عزادار یک‌شبه نمی‌خواهیم
دانشجویان دانشگاه تهران در گرامیداشت شهدای حادثه هواپیمای تهران- کیف و اعتراض به سوءاستفاده عده‌ای در این ماجرا پیشگام بودند و تجمع برگزار کردند. بسیج دانشجویی دانشگاه تهران هم مراسمی برای گرامیداشت یاد و نام شهدای سانحه هوایی برگزار کرد.
طی این مراسم یکی از اقوام کشته‌شدگان در جمع دانشجویان در مسجد دانشگاه به سخنرانی پرداخت و پس از آن دانشجویان در خارج از مسجد به تجمع پرداختند.

دانشجویان تجمع‌کننده علیه دخالت بیگانگان شعار می‌دادند و یکصدا می‌گفتند: «هم‌صدای سی‌ان‌ان و بی‌بی‌سی پشت سر سفیر انگلیسی» و شعار‌های دیگری مثل «دانشجوی عزادار دشمن هر چی کفتار» نیز سر داده شد. در ادامه این تجمع دانشجویان دانشگاه تهران در دانشگاه به حرکت درآمده و شعار «عزادار یک‌شبه نمی‌خواهیم» را سردادند.

بهره‌برداری سیاسی از دانشگاه
تجمع دانشجویان دانشگاه تهران در روز‌های مختلف و در چند مرحله ادامه یافت و دانشجویان با دست‌نوشته‌هایی با عنوان «دانشجو بیدار است از تفرقه بیزار است» اعتراضات خودرا علیه گروهی که سعی در ایجاد تفرقه در بین مردم دارند اعلام داشتند.

در دانشگاه امیرکبیر پیش از آنکه علت سانحه هوایی توسط سپاه اعلام شود یکی از تشکل‌های دانشجویی طی فراخوانی اقدام به برگزاری مراسم بزرگداشت جان‌باختگان این سانحه کرد و حتی به‌رغم عدم حضور خانواده‌های افراد کشته شده نیز این تجمع برگزار شد.

به دنبال انتشار این فراخوان تجمع بزرگداشت، عده‌ای از دانشجویان با این پیش‌فرض که قرار است یک تجمع برای سوگواری و بزرگداشت جان‌باختگان سانحه هوایی برگزار شود در این برنامه شرکت کردند و حتی بسیج دانشجویی هم در این برنامه حضور داشت، اما در ادامه آنچه رخ داد بهره‌برداری سیاسی از حضور دانشجویانی بود که در این تجمع بودند. چون شعار‌هایی که گفته می‌شد شعار‌های غیراسلامی و ضد ولایت فقیه بود و در اواسط برنامه نیز آنچه به گوش می‌رسید فقط صدای کف و سوت بود و اثری از مراسم بزرگداشت وجود نداشت.

وقتی ورق برگشت
پس از آنکه در این تجمع برخی شعار‌های ساختارشکنانه دادند بلافاصله سایر دانشجویانی که برای سوگواری آمده بودند صف خود را از این افراد جدا کردند منتها وقتی این مراسم به بیرون از دانشگاه کشیده شد و جمعیت بیرون نیز که سفیر انگلیس هم بین آن‌ها حضور داشت به صف دانشجویان ساختارشکن پیوستند.
فردای این اتفاق هوشیاری دانشجویان با برگزاری مراسمی و محکومیت اتفاقات روز قبل ورق را به نفع دانشجویان برگرداند. در پی این ماجرا صد‌ها نفر از مردم و دانشجویان و طلاب در اعتراض به توهین آشوبگران به مقام سپهبد شهید قاسم سلیمانی و حضور سفیر انگلستان در تجمع غیرقانونی، مقابل سفارت انگلستان حاضر شدند و اقدامات مداخله‌جویانه سفارت انگلستان در تهران را محکوم کردند.

از هفته پیش تاکنون تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های مازندران، اراک، الزهرا، ارومیه و دانشگاه فنی و حرفه‌ای مراسم مختلفی در راستای گرامیداشت جان‌باختگان و محکومیت هنجارشکنان برگزار کردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار