کد خبر: 987131
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴
قطار گردشگري از دل ميراث گيلان عبور مي کند
وقتي در مورد گيلان صحبت مي شود بايد بهشت کوچکي را متصور شد که تمام زيبايي ها را در کنار هم چيده تا دل هر بيننده اي را با خود همراه کند. گيلان مملو از ظرفيت هاي گردشگري است و بعد از اينکه قرار شد، رشت در سال 2020 به مقصد گردشگري ايران تبديل شود،
محمد رضا هاديلو

  

محمد رضا هاديلو

  

وقتي در مورد گيلان صحبت مي شود بايد بهشت کوچکي را متصور شد که تمام زيبايي ها را در کنار هم چيده تا دل هر بيننده اي را با خود همراه کند. گيلان مملو از ظرفيت هاي گردشگري است و بعد از اينکه قرار شد، رشت در سال 2020 به مقصد گردشگري ايران تبديل شود، حالا مسئولان در تلاشند تا تمام امکانات را براي رسيدن به اين هدف مهم بسيج کرده و به کار بگيرند. بر همين اساس تصویب اجرای 3 طرح گردشگری در حاشیه آب‌بندان‌های استان وارسال 54 پرونده اثر تاریخی گیلان به دبیرخانه شورای ثبت آثار کشور جهت ثبت در فهرست آثار ملی در همين راستا است. همچنين طبق پیش‌بینی‌های مسئولان اداره کل راه‌آهن شمال ۲ و با توجه به استقبال مردمی، تعداد قطارهای گردشگری ورودی به استان گیلان افزایش پیدا می‌کند.

 

***

 

در نخستین قطار گردشگری به مقصد گیلان بازدید از پل شاهرود و پل سد منجیل به عنوان نماد توسعه در صنعت راه‌آهن ایران در برنامه قرار داشت و مسافران ریلگردی فرصت بازدید از موزه میراث روستایی گیلان و تماشای مراسم آئینی خطه گیلان را پیدا کردند.

از سویی دیگر هر چند قطار گردشگری در ایران هنوز در ابتدای راه است اما امید آن می‌رود که پتانسیل خطوط ریلی برای راه‌اندازی مسیرهای جدید گردشگری در جهت رونق بخشی به این صنعت مورد استفاده قرار گیرد.

حالا مسیر راه‌آهن قزوین - رشت با توجه به ابنیه، پل‌ها و سازه‌های فنی که در آن به‌کار رفته یکی از زیباترین مسیرهای ریلی کشور محسوب می‌شود، بر همین اساس و طبق پیش‌بینی‌ها و با توجه به استقبال مردمی انتظار می‌رود تعداد قطارهای گردشگری ورودی به گیلان افزایش پیدا کند.

در همين راستا مدیرکل راه‌آهن شمال 2  گفته اگر به‌طور متوسط تعداد سرنشین‌های خودروها را در سطح جاده 3 نفر در نظر بگیریم جابه‌جایی این میزان مسافر در بازه زمانی 9 ماهه امسال توسط ناوگان مسافری راه‌آهن شمال 2 موجب حذف 78 هزار و 354 خودرو از سطح جاده‌ها شده است.

غلامحسین ولدی در مورد تعداد مسافران ورودی و خروجی به استان گیلان عنوان کرد: "در مدت 9 ماهه نخست امسال در مجموع 235 هزار و 62 نفر مسافر از طریق راه‌آهن شمال 2 جابه‌جا شدند که این مقدار 120 هزار و 437 نفر مسافران ورودی به ایستگاه رشت و 114 هزار و 625 نفر مسافر خروجی ایستگاه رشت را شامل می‌شود. "

وي با اشاره به اینکه مصرف سوخت ناوگان ریلی نسبت به ناوگان جاده‌ای یک هفتم است، یکی از مزیت‌های مهم استفاده از حمل و نقل ریلی را کاهش میزان مصرف سوخت عنوان کرد و اظهار داشت: "حذف این تعداد اتومبیل از سطح جاده‌ها علاوه بر کاهش سوانح جاده‌ای باعث کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی نیز می‌شود. "

 

* بهشتي کوچک با طبيعتي زيبا و بکر

 

هيچ وقت نمي شود گيلان را ناديده گرفت. منطقه اي هميشه سبز که طبيعتي بکر و زيبا دارد. طبيعتي که سرمايه اي عظيم براي ايران به شمار مي آيد. جنگل و کوه و در صدر آنها دريا و ساحلي که هر مسافر و گردشگري را مجاب مي کند تا چند روزي از سفر خود را در اين استان سپري کرده و بدون تجربه کردن غذاهاي محلي و شيريني و محصولات باغي، آنجا را ترک نکند. حالا مسئولان استاني هم برنامه هايشان را براي استفاده از اين ظرفيت ها تنظيم کرده اند که تصویب اجرای 3 طرح گردشگری در حاشیه آب‌بندان‌های استان وارسال 54 پرونده اثر تاریخی گیلان به دبیرخانه شورای ثبت آثار کشور جهت ثبت در فهرست آثار ملی در همين راستا است.

در افق 2020 قرار است رشت به مقصد گردشگري کشور تبديل شود. شهري که در حالت عادي آنقدر ظرفيت دارد که بتواند با کمي توجه و عنايت مسئولان به گل سرسبدشهرهاي ايران تبديل شود. اما نکته حائز اهميت در اين مسير نياز به زيرساخت هاييست که بدون آنها چرخ هاي صنعت گردشگري به حرکت در نمي آيند. بر همين اساس حالا مسئولان استاني گيلان و در صدر آنها اداره کل ميراث فرهنگي و گردشگري استان در صدد هستند تا با اجراي طرح ها و برنامه هاي جامع و مداوم شرايط را براي رسيدن به بهترين مهيا کنند.

حفظ آثار موجود و ثبت آنها در ليست ملي و بين المللي يکي از اين راه هاست که معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از ارسال 54 پرونده اثر تاریخی گیلان جهت ثبت در فهرست آثار ملی به دبیرخانه شورای ثبت آثار کشور خبر داده است.

ولی جهانی با بيان اينکه این پرونده مربوط به آثار غیرمنقول گیلان که شامل بناها ، محوطه ها ، تپه ها ، حمام ، بقعه ها و... است گفت: «این آثار شامل 21 بقعه تاریخی ، 10 بنای تاریخی ، 5 محوطه و بنای تاریخی ، 4 حمام ، 2 تاسیسات صنعتی ، یک بازار تاریخی ، 2 مسجد تاریخی ، 2 غار تاریخی، 2 گورستان باستانی و ... می باشد که مربوط به 13 شهرستان استان گیلان است.»

هم اکنون سه هزار اثر فرهنگی تاریخی در گیلان شناسایی شده که از این تعداد یک هزار و 173 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

* طرح هايي براي زيباتر کردن گردشگري گيلان

 

وقتي از زيرساخت ها صحبت به ميان مي آيد بايد در نظر داشت که توجه به هر داشته و بهره وري از امکانات موجود نيز بخشي از کار است.

آب بندان هاي گيلان يکي از جاذبه هاي استان به شمار مي آيند که حالا قرار شده در حاشيه آنها طرح هاي گردشگري به اجرا در بيايند که تصویب اجرای 14 طرح گردشگری در حاشیه اين آب‌بندان‌ها گام خوبي براي استفاده از اين ظرفيت هاست.

اواخر هفته گذشته و در چهارمین جلسه کمیته هماهنگی استانی کارگروه گردشگری آبی و آب‌بندان‌های استان بود که با اجراي 3 طرح در اين زمينه موافقت شد.

رضا حسن‌پور معاون سرمایه‌گذاری اداره کل ميراث و گردشگري گيلان با بيان اينکه پیرو تفاهم‌نامه منعقد شده بین وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزارت نیرو برای توسعه گردشگری ‌آبی در خرداد ماه امسال، با اجرايي شدن سه طرح ایجاد تاسیسات گردشگری موافقت شد، گفت: «با توجه به اولویت استان در بخش سرمایه‌گذاری در حوزه آب‌بندان‌ها و استفاده بهینه از آن، در سه جلسه گذشته یازده طرح مصوب شده بود که با تصویب سه طرح اخیر در جلسه چهارم این تعداد به 14 طرح افزایش یافت و به‌منظور دریافت مجوزهای لازم اقدامات مورد نیاز در حال انجام است.»

اين طرح ها در شهرهاي مختلف گيلان اجرايي مي شوند که از این تعداد، پنج طرح در رشت، سه طرح در رودبار، یک طرح در تالش، یک طرح در فومن، سه طرح در شفت و یک طرح گردشگری در آستارا قرار دارد.

ناگفته نماند در راستای حفاظت و صیانت از آثار تاریخی، مرمت ۲۰ بنای استان از محل اعتبارات استانی و ملی در دستورکار اداره کل میراث فرهنگی قرار گرفته و نشست شورای حفظ حقوق بیت المال استان با موضوع پیشگیری از تخریب ابنیه تاریخی نشان مي دهد، اقدامات در حد حرف نيست و حتما برنامه هاي ويژه اي براي رونق صنعت گردشگري در گيلان وجود دارد.

 

* قطاري که از دل ميراث عبور مي کند

 

مطمئنا همه زيبايي هاي گيلان نياز به سيستم حمل و نقلي دارد که مسافران بتوانند به راحتي به اين منطقه سفر کرده و به محل زندگي خود بازگردند.

طبق پیش‌بینی‌های مسئولان اداره کل راه‌آهن شمال ۲ و با توجه به استقبال مردمی، تعداد قطارهای گردشگری ورودی به استان گیلان افزایش پیدا می‌کند.

بر همين اساس مدیرکل راه‌آهن شمال 2 با تأکید بر اینکه قطار مسافری مسیر رشت به تهران و برعکس از تاریخ 15 اسفندماه به صورت همه روزه در این مسیر تردد می‌کند، گفت: قطار مسافری رشت به مشهد و برعکس نیز از تاریخ 11 آبان‌ماه امسال به صورت همه روزه شده است در حالی‌ که تا قبل از این تاریخ به صورت یک روز در میان در مسیر مذکور تردد می‌کرد.

وي کمیت و زیرساخت‌های موجود گردشگری استان گیلان را ظرفیتی بزرگ دانست و با بیان اینکه باید از این ظرفیت استفاده بهینه شود اظهار داشت: در این رابطه با احتساب قطار گردشگری خبرنگاران به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار تاکنون 13 رام قطار گردشگری وارد استان گیلان شده است.

ولدی استقبال و تقاضای مردم جهت سفر و گردش در ایام تعطیلات نوروز و برنامه‌های اداره کل راه آهن شمال 2 در این رابطه را مورد تأکید قرار داد و گفت: افزایش ظرفیت قطارهای گردشگری استان گیلان در ایام تعطیلات نوروز از جمله اهداف و اولویت‌های اداره کل راه‌آهن شمال 2 به شمار می‌رود.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار