کد خبر: 987117
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵
آزاده سادات عطار
سرويس بين الملل جوان آنلاين: رئیس‌جمهور ترکیه در حالی برنامه آموزش نیرو‌های لیبیایی را در دستور کار قرار داده است که همزمان با هشدار به اروپایی‌ها در زمینه پیامد‌های سقوط دولت مشروع لیبی، می‌کوشد تا همراهی آن‌ها را در اقدامات مد نظر خود جلب کند.

رجب طیب اردوغان که چندی پیش اعلام کرده بود، شماری از شورشیان در سوریه را به طرابلس اعزام کرده است، روز شنبه گفت که آنکارا به حضور خود در لیبی ادامه خواهد داد تا دولت مشروع یعنی دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فایز السراج بتواند به طور کامل حاکمیت خود را اعمال کند. وی همچنین در مطلبی برای نشریه پولتیکو نوشت: «ما نیرو‌های امنیتی لیبی را آموزش خواهیم داد و به آن‌ها در مقابله با تروریسم، قاچاق انسان و سایر تهدید‌های جدی علیه امنیت بین الملل کمک می‌کنیم. به یاد داشته باشید که اروپا کمترین تمایل برای حمایت نظامی از لیبی را داشت. راه رسیدن به صلح در لیبی از ترکیه می‌گذرد.» رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه هشدار داد که اگر دولت مشروع لیبی سقوط کند، اروپا با مشکلات و تهدید‌های جدیدی روبرو خواهد شد و زمینه برای تروریسم فراهم می‌شود. تاریخ نشان داده پشت کردن به دیپلماسی و جایزه دادن به آن‌هایی که جامعه بین الملل را به سخره می‌کشند، تنها باعث ایجاد مشکلات بزرگتر می‌شود.

اروپا به دخالت در لیبی بی‌میل نیست
به موازات این رویکرد اردوغان، اروپایی‌ها هم که از ایجاد موجی از مهاجران در پی جنگ داخلی در لیبی نگرانند، مداخله در این کشور را رد نکرده‌اند. در این مورد، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگو با نشریه آلمانی "اشپیگل" بر عملیات نظامی اتحادیه اروپا به بهانه آتش‌بس احتمالی در لیبی تاکید کرد.
بورل در آستانه نشست روز یکشنبه در برلین با حضور آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل، غسان سلامه، فرستاده سازمان ملل به لیبی و رزماری دی‌کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی گفت که در صورتی که آتش بسی در لیبی شکل گیرد، اتحادیه اروپا باید این آمادگی را داشته باشد که در اجرا و نظارت بر این آتش بس احتمالا با اعزام نیرو‌های نظامی کمک کند. یونان هم اعلام کرده که کشورش در اعزام نیرو و دیگر اقدامات لازم برای این منظو مشارکت خواهد کرد.

همچنین دانا اسپینات، سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا به آناتولی گفت: «اولویت این است که بروکسل به جای واکنش نشان دادن پس از آغاز موج مهاجرت، برای عواقب احتمالی آماده شود. هدف ما ایجاد یک چشم انداز جدید است که بتواند تمام مشکلات درباره مهاجرت را از بین ببرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار