کد خبر: 987039
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۴
سخنگوی نیرو‌های مسلح عراق: تصمیم اخراج نیرو‌های خارجی حاکمیتی و شامل کردستان هم می‌شود
به‌رغم اصرار امریکا برای ادامه حضور در خاک عراق، عراقی‌ها به دنبال بازنگری در روابط امنیتی با واشنگتن هستند. سخنگوی فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق گفته که رایزنی‌ها در این زمینه در جریان است و تصمیم اخراج نیرو‌های خارجی یک تصمیم حاکمیتی بوده که شامل تمامی خاک عراق از جمله اقلیم کردستان می‌شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، در پی درخواست مردم و جریان‌های سیاسی و فرماندهان نظامی عراق برای خروج هرچه زودتر نیرو‌های خارجی از خاک کشورشان، مقامات بغداد نیز دست به کار شدند تا اقدامات مقتضی را در این زمینه انجام دهند. سرتیپ عبدالکریم خلف، سخنگوی فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق روز شنبه گفت که دولت عراق در حال رایزنی با امریکا درباره روابط امنیتی است. خلف در مصاحبه با شبکه روسیا الیوم، تأکید کرد: «عراق ملاحظات و طرح‌هایی درباره این پرونده دارد و در تلاش است همه چیز به نحوی پیش برود که با حاکمیت عراق منافات نداشته باشد و این مذاکرات هنوز به پایان نرسیده است». سخنگوی رسمی فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق گفت: «حضور نیرو‌های امریکایی بنا به یادداشتی است که به سازمان ملل و شورای امنیت ارجاع داده شد و در آن درخواست تشکیل ائتلافی برای کمک به نیرو‌های عراقی در مقابله با داعش داده شده و با این مسئله موافقت شده است. بعد از پیروزی بر داعش، عراق درخواست‌هایی را برای خروج این نیرو‌ها ارائه کرد. ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه سابق عراق در یادداشتی خواهان پایان فعالیت ائتلاف شد و تأکید کرد که عراق هیچ‌گونه تعهد مالی و سیاسی نداده است». خلف همچنین خاطرنشان کرد: «تصمیم اخراج نیرو‌های خارجی یک تصمیم حاکمیتی است و شامل تمامی خاک عراق از جمله اقلیم کردستان می‌شود، چراکه بخشی از عراق است، همانطور که اقلیم کردستان هیچ مشکلی در این باره ندارد». پیش‌تر نیز یک منبع دولتی عراق در مصاحبه با روسیا الیوم گفت که دولت‌های عراق و امریکا درباره آینده نیرو‌های امریکایی در عراق و تمایل مشترک آن‌ها برای آغاز مذاکرات و ادامه آن به مدت چند ماه یا یک سال، در تماس هستند. هفته گذشته نیز عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق از مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا خواست نمایندگانی به عراق برای تدوین مکانیزم اجرای مصوبه پارلمان در خصوص خروج نظامیان امریکایی از عراق، اعزام کنند. شبکه سی‌بی‌اس هم دیروز در گزارشی اعلام کرد: «دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا و برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق در همایش اقتصادی داووس در هفته جاری، درباره اخراج نیرو‌های امریکایی از عراق صحبت خواهند کرد.»

بازنگری در روابط امنیتی امریکا و عراق در شرایطی انجام می‌شود که مقامات کاخ سفید مدعی هستند که بیشتر مسئولان عراقی خواهان باقی ماندن نیرو‌های خارجی در کشورشان هستند. این ادعا درحالی مطرح شده است که پارلمان عراق طرح خروج نیرو‌های امریکایی و متحدانش را تصویب کرده و فرماندهان حشدالشعبی بار‌ها هشدار داده‌اند که در صورت عدم تمکین امریکا به این مصوبه، برای بیرون راندن آن‌ها به زور متوسل می‌شوند. همچنین به درخواست رهبران سیاسی و نظامی عراق، قرار است روز جمعه تظاهرات میلیونی علیه اشغالگران در سراسر عراق برگزار شود. پس از ترور سردار قاسم سلیمانی، و همرزمانش، عراق دیگر برای امریکایی‌ها امن نیست و گروه‌های مقاومت و جریان‌های سیاسی برای بیرون کردن نیرو‌های خارجی مصمم هستند. امریکا در سال‌های اخیر با اعزام تروریست‌های داعش به عراق، هزینه‌های زیادی را به ملت عراق تحمیل کرد و در ماه‌های اخیر هم با جهت دادن به اعتراضات عراقی‌ها و ایجاد آشوب در عراق سعی داشت دولتی وابسته به خود روی کار بیاورد تا بتواند از این طریق نفوذ ایران و گروه‌های مقاومت در این کشور را تضعیف کند. اما با ترور فرماندهان مقاومت، اشتباه بزرگی مرتکب شد و در رسیدن به این نقشه شوم ناکام ماند.

تحرکات امریکا در عراق
با وجود تلاش عراقی‌ها برای اخراج نیرو‌های خارجی، واشنگتن همچنان به دنبال تثبیت جای پای خود در عراق است. یک منبع سیاسی مطلع، از دیدار‌های دو روز اخیر مقامات مسئول امریکایی و مقامات دولت اقلیم کردستان عراق خبر داد و گفت که این دیدار‌ها روی چند مسئله متمرکز بود. وی در گفتگو با پایگاه بغداد الیوم تصریح کرد: «در این دیدار‌ها درباره روند تداوم حمایت کرد‌ها از بقای نیرو‌های امریکایی و رد مسئله عقب‌نشینی آن‌ها از عراق یا لغو توافقنامه امنیتی و همکاری درباره احداث چهار پایگاه نظامی از جمله پایگاه الحریر در منطقه کردستان گفتگو شد».

از سوی دیگر، روزنامه روسیسکایا گازتا روز شنبه در گزارشی نوشت: «هواپیما‌های ۵۳۱-WC مشهور به فونیکس که آزمایش‌های هسته‌ای در هند، جمهوری خلق کره و پاکستان را دنبال کرده، پس از حمله موشکی به پایگاه نظامی امریکا در عراق بر فراز این کشور به پرواز درآمد». روسیسکایا گازتا در ادامه نوشت: «این هواپیما متعلق به نیروی هوایی امریکا بوده و ویژه شناسایی فعالیت‌های رادیواکتیویته در زمان آزمایش‌های هسته‌ای است». این هواپیمای اکتشافی مخصوص ردیابی تشعشعات ناشی از فعالیت‌های هسته‌ای و جمع‌آوری اطلاعات در این باره است. پس از ترور فرماندهان مقاومت، امریکا پرواز‌های شناسایی خود بر فراز عراق را افزایش داده است، و این تحرکات بیشتر با هدف ضربه زدن به گروه‌های حشدالشعبی و ترور فرماندهان آن انجام می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار