سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: علی ژکان با انتقاد از وضعیت ناعادلانه در اکران گفت: «در شرایطی هستیم که از وضعیت و موقعیت اکران در سینما همه آگاه هستیم. آنچه در اختیار من است انصراف از اکران بود، اما فکر کردم وضع بهتر از این وجود نخواهد داشت، چون ظرفیت نمایش فیلمهای سینمایی حداکثر ۷۵ فیلم در سال است.»
علی ژکان، کارگردان سینما با اشاره به اینکه تعداد زیادی فیلم هر سال به اصطلاح در اکران میسوزند، افزود: «میزان کلی تولید فیلم در طول سال حدود یکصد فیلم است و تقریباً ۲۵ فیلم پشت صف اکران باقی میمانند. من هم که سه سال قبل فیلمم را ساختم، به اندازه سه تا ۲۵ سال پشت اکران بودم، به همین دلیل میگویم که از نظر ظرفیت نمایشی تناسبی با حجم تولید نیست و هنوز ظرفیتهایی مثل VOD هم به درستی و گسترده راهاندازی نشدهاند که برای نمایش فیلمها راهگشا باشند.» ژکان ادامه داد: «به این شرایط اضافه کنید حاکمیت سالندارها و صاحبان سینماها را که در انتخاب فیلمها نقش دارند و این مدیریت فیلمفارسی که بازار سینما را در اختیار دارد کار را برای اکران فیلمهای فرهنگی و هنری سختتر میکند.» وی با تأکید بر اینکه در این شرایط کسانی که داعیه فیلمهای فرهنگی هنری دارند کار برایشان سخت است، گفت: «علاوه بر اینها شرایط امروز سیاسی و اجتماعی هم به قول قدیمیها قوز بالای قوز شده است و خیلیها دل و دماغ و رمقی ندارند تا به سینما بروند، به ویژه برای فیلمهایی که از ستارههای تجاری سینما هم بهره نبردهاند. در نهایت نتیجه چنین اکرانی معلوم است که به شکست مطلق در گیشه منجر میشود.» کارگردان فیلمهای «سایه به سایه» و «مادیان» در پایان بیان کرد: «یادم میآید ۳۰ سال قبل هم که فیلم «مادیان» را اکران کردم زمان موشکباران بود و شرایط سختی را تجربه کردیم ولی هنوز براساس اصولی که به آن اعتقاد دارم کارم را انجام میدهم. هنرمندی که اثری خلق میکند دوست دارد دیگران را دعوت به دیدن کند و الان انتقادم بیشتر به عدم عدالت و وجود شرایط منفعتطلبانه و سودجویانه در سینماست؛ به هر حال با وجود تمام شرایط اجتماعیای که شاهدش هستیم انسان ناگزیر است زندگی کند و دنبال ایجاد شرایط بهتری باشد تا به بقای خود ادامه دهد. من این روزها بیشتر یاد فیلم «زیر درختان زیتون» عباس کیارستمی میافتم که درباره زلزله رودبار بود و تلاش میکرد بگوید تا جوانههای زندگی باید همیشه رشد کند.»