کد خبر: 986621
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۴
رئیس‌جمهـور امریکا که پیش از ترور فرمانده سپاه قدس با حواشی مربوط به استیضاح خود دست به گریبان بود، اکنون با دوقطبی بی‌سابقه‌ای در عرصه سیاست داخلی امریکا مواجه شده است که علاوه بر تسریع روند پیگیری استیضاح، ترامپ را در معرض کاهش اختیارات جنگی قرار داده و امکان احضار وزیر خارجه نیز مطرح شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: پس‌لرزه‌های ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی در امریکا و منطقه همچنان ادامه دارد و در امریکا عزم دموکرات‌ها برای زیر سؤال بردن این اقدام دونالد ترامپ جزم شده است. سه شنبه شب، شش نامزد پیشتاز حزب دموکرات در جریان یک مناظره ضمن زیر سؤال بردن صداقت ترامپ در توجیه ترور سردار سلیمانی این سؤال را مطرح کردند که آیا ترامپ برای مدیریت تبعات این حمله، استراتژی مشخصی دارد یا نه. آن‌ها از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای به‌عنوان عامل تشدید تنش با ایران یاد کردند.

همچنین پس از اقدام مجلس نمایندگان امریکا در تصویب طرح کاهش اختیارات جنگی ترامپ علیه ایران، «تیم کین» نماینده دموکرات مجلس سنای امریکا روز سه شنبه گفت که طرح او برای محدود کردن اختیارات جنگی رئیس‌جمهور در برابر ایران، با حمایت چهار نماینده جمهوریخواه از حمایت کافی برای تصویب در این مجلس برخوردار است و او مشکلی برای به دست آوردن ۵۱ رأی برای تصویب آن نخواهد داشت. به گفته این سناتور، تمامی ۴۵ نماینده دموکرات در مجلس سنا و دو نماینده مستقل هم حامی این طرح هستند.

«تاد یانگ»، یکی از نماینده‌های جمهوریخواه است که از طرح کین حمایت کرده است. وی در این مورد گفت: «این قطعنامه همچنان امکان پاسخ‌دهی رئیس‌جمهور به وضعیت اضطراری ایجادشده به دلیل ستیزه‌جویی‌های هر کشور دشمن از جمله ایران را می‌دهد. این قطعنامه صراحت دارد که وارد کردن نیرو‌های مسلح به یک درگیری نظامی ادامه‌دار با ایران صرفاً در اختیار قوه مقننه قرار خواهد داشت.»

روزنامه امریکایی واشنگتن‌تایمز نوشت که آدام شیف، جری نادلر، کارولین مالونی و الیوت انگل رؤسای چهار کمیته مجلس نمایندگان که بر استیضاح ترامپ نظارت دارند، اعلام کردند اسنادی جدید از پارناس دریافت کرده‌اند. پارناس بازرگان سابق اوکراینی بوده که با جولیانی وکیل ترامپ، ارتباطاتی داشته است. به این ترتیب سایه کابوس استیضاح همچنان بر سر ترامپ سنگینی می‌کند. وال استریت ژورنال هم نوشته بود که رئیس‌جمهور گفته بود که برای مقابله با ژنرال سلیمانی از سوی سناتور‌های جمهوریخواه تحت فشار قرار گرفته است؛ افرادی که به آنان به عنوان حامیانی مهم در محاکمه آتی استیضاح سنا نگاه می‌کند. نیویورک‌تایمز نیز گزارش داد که او به همکاران گفت که می‌خواست حمایت جمهوریخواهان جنگ‌طلب را در سنا طی محاکمه آتی استیضاح، حفظ کند، سناتور تام کاتن از آرکانزاس را به عنوان نمونه نام برد، اگرچه آن‌ها از پیش از کریسمس، درباره ایران سخن نگفته بودند.

پمپئو زیر تیغ مجلس نمایندگان
مایک پمپئو که پیش‌تر به نقش خود در ترور سپهبد سلیمانی اعتراف کرده و چنین اقدامی را بخشی از راهبرد کلان توصیف کرده بود از عواقب این ترور و پیگرد‌های سیاسی ناشی از آن در امان نیست. الیوت انگل، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کنگره روز سه شنبه وی را تهدید کرد، در صورتی که اطلاعات درباره دستور ترامپ برای هدف گرفتن سپهبد سلیمانی را ارائه نکند برای او احضاریه صادر خواهد کرد. الیوت انگل، نماینده دموکرات در آغاز جلسه‌ای که از پمپئو دعوت شده بود در آن شرکت کند، اما حضور نیافت گفت: «اگر پمپئو نمی‌خواهد با کمیته همکاری کند، در آن صورت ما با اهتمام هر چه بیشتر سایر گام‌ها را که شامل صدور احضاریه می‌شود مد نظر قرار خواهیم داد.» وی پیش‌تر در این بیانیه با اعلام اینکه هر روز که می‌گذرد، سؤالات بیشتری درباره ترور سلیمانی مطرح می‌شود، گفته بود: «آیا واقعاً یک تهدید حتمی وجود داشت؟ آیا این بخشی از یک عملیات بزرگ‌تر بود؟ توجیه قانونی آن چه بود؟ مسیر پیش رو چیست؟»

آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان امریکا دیگر مقام ارشد این کشور است که به گزارش در زمینه اقدام تروریستی در بغداد واکنش نشان داد و گفت که ترامپ و مقام‌های ارشد دولت وی به دروغ متوسل شده‌اند تا حمله به سپهبد سلیمانی را توجیه کنند. وی اظهارات پمپئو درباره این اقدام را به هم بافتن اطلاعات و اعلام نظر شخص وزیر خارجه ارزیابی کرده است. با این همه، دونالد ترامپ بامداد چهار شنبه بار دیگر از تصمیم خودش برای صدور دستور تروریستی برای ترور سپهبد سلیمانی دفاع کرد و مدعی شد که سردار سلیمانی قصد انجام حملاتی علیه نیرو‌های امریکایی را داشته، اما دولت او آن را متوقف کرده است.

آغاز تصفیه حساب با امریکا در پی حمله ایران به «عین‌الاسد»
با گذشت حدود دو هفته از ترور سپهبد سلیمانی، همچنان پیامد‌های این اقدام در منطقه مشهود است. در عراق، «عبدالکریم خلف» سخنگوی فرمانده کل نیرو‌های مسلح این کشور اعلام کرد که کمیته تحقیق درباره ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس به نتایح مهمی دست یافته است و نتیجه در اختیار نخست‌وزیر قرار خواهد گرفت. وی افزود: «تحقیق درباره ترور المهندس و سردار سلیمانی چه بسا از مرز‌های عراق فراتر رود و تحقیقات این کمیته هنوز به پایان نرسیده است.»

گزارش‌های منتشر شده در برخی رسانه‌ها و تحلیل‌های کارشناسان نیز حاکی از این است که واشنگتن و تل‌آویو در ترور سپهبد سلیمانی با هم هماهنگ بوده‌اند، با این حال، «جاناتان کورنیکاس» از سخنگویان ارتش رژیم صهیونیستی ضمن ستودن اقدام تروریستی صورت گرفته با تکذیب خبر کمک دستگاه اطلاعاتی این رژیم در ترور سپهبد سلیمانی گفت: «ارتش اسرائیل هیچ نقشی نداشت و این یک عملیات امریکایی بود.» «علی دعموش» نایب رئیس شورای اجرایی حزب‌الله گفت: «مسیر تصفیه حساب با امریکا با ضربه موشکی ایران به پایگاه «عین الاسد» آغاز شد، اما با آن تمام نشده و تا خروج نیرو‌های امریکایی از کل منطقه ادامه پیدا خواهد کرد. ما مطمئن هستیم که خون شهیدان سلیمانی و المهندس افق‌های بسیاری را برای تحقق این دستاورد بزرگ بازخواهد کرد، همانطور که خون تمام شهدا در لبنان، فلسطین، سوریه، عراق و یمن در‌های پیروزی را در مراحل سابق باز کرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار