کد خبر: 986022
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۹
شهرک‌های کشاورزی را باید جزو بهترین تصمیاتی دانست که طی سال‌های اخیر و در جهت حمایت از صنعت کشاورزی گرفته شده است.
رضا نقيلو
سرویس ایران جوان آنلاین: شهرک‌هایی که مجموعه‌ای از مجتمع‌های کشاورزی یا دامی یا شیلاتی یا ترکیبی از آن‌ها و واحد‌های خدماتی، پشتیبانی در راستای تأمین و تکمیل در زنجیره تولید کشاورزی هستند و می‌توانند تحولی عظیم در این عرصه ایجاد کنند. حالا و در استان فارس تصمیم بزرگی در این‌باره گرفته شده و به سرمایه‌گذارن اعلام شده تعرفه مربوط به صدور پروانه برای واحد‌های مستقر در شهرک‌ها اعم از موافقت اصولی، تأسیس و توسعه تا ۵۰ درصد تعرفه‌های اعلامی از وزارت جهاد کشاورزی تخفیف داده می‌شود و مهم‌تر اینکه شهرک‌های کشاورزی مشمول هیچ گونه تعرفه‌ای نبوده و بصورت رایگان تمام کارهایشان انجام می‌شود.

مجتمع‌های کشاورزی یک یا چند واحد تولیدی کشاورزی گلخانه‌ای، فرآوری، خدماتی و پشتیبانی دارای توجیه فنی- اقتصادی با زنجیره تولید متناسب هستند که به‌صورت متمرکز به شکل فردی یا گروهی توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی در قالب نظام بهره‌برداری مشخص با مجوز شرکت احداث شده و فعالیت‌هایشان را آغاز می‌کنند. یک واحد کشاورزی چه دامی باشد یا شیلاتی یا گلخانه‌ای، در اصل کوچک‌ترین جز در پیکربندی شهرک کشاورزی به شمار می‌آید. بخشی که دارای حد نصاب فنی و اقتصادی آن، براساس شرایط اقلیم، الگوی کشت، کمیت و کیفیت منابع آب و خاک تعیین می‌شود.

افتتاح ۴۳ مرکز خدمات کشاورزی غیردولتی
با اینکه خیلی دیر بود، اما طی سال‌های اخیر بحث راه‌اندازی شهرک‌های کشاورزی مطرح و با استقبال خوبی هم روبه‌رو شد. به طوری‌که گلخانه‌ها که محصول همین تصمیم هستند حالا در تمام استان‌ها مورد توجه بوده و سرمایه‌گذاران زیادی را به سمت خود جلب کرده‌اند. یکی از مزایای سرمایه‌گذاری در ساخت و توسعه شهرک‌های کشاورزی در مقایسه با سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌های خدمات و صنعتی این است که در این عرصه تسهیلات ارزان قیمت کسب و کار ارائه شده و از ریسک‌های اقتصادی و اجرایی کمتری برخوردار است. اما در استان فارس تصمیمات بزرگ‌تری هم گرفته شده و بر همین اساس رئیس نظام مهندسی کشاورزی فارس اعلام کرده: «پروانه برای واحد‌های مستقر در شهرک‌های کشاورزی رایگان صادر می‌شود.» محمدباقر میری با بیان اینکه ایجاد فرصت‌های شغلی جدید متناسب با شرایط کنونی و تغییر جهت از کشاورزی سنتی به نوین از طریق اشاعه دانش روز به عرصه‌های کشاورزی در سطح روستا‌ها و شهرستان‌ها با تشکیل مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی میسر می‌شود، گفت: «تعرفه مربوط به صدور پروانه برای واحد‌های مستقر در شهرک‌ها اعم از موافقت اصولی، تأسیس و توسعه شامل ۵۰ درصد تعرفه‌های اعلامی از وزارت جهاد کشاورزی است و برای شهرک‌های کشاورزی (کل شهرک) مشمول هیچ‌گونه تعرفه‌ای نبوده و بصورت رایگان انجام می‌شود.» هم اکنون با افتتاح ۴۳ مرکز خدمات کشاورزی غیردولتی در سطح استان فارس بستر مناسب جهت ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان این بخش میسر شده است و بر همین اساس و به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی فارس، در اجرای واگذاری امور تصدی‌گری به بخش غیردلتی، مدیران بخش کشاورزی دولتی ملزم به حمایت و توسعه مراکز خدمات غیردولتی در سطح استان و انعقاد قرار داد و ارجاع کار به این مراکز هستند. میری با استناد به تفاهمنامه بین شهرک‌های کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی برای ایجاد ارتباط فنی و مهندسی بین کارشناسان و بهره‌برداران، اضافه کرد: «آسان‌سازی سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و تسهیل در صدور مجوز‌ها سبب توسعه شهرک‌های کشاورزی با مشارکت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی شده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار