کد خبر: 985250
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۳
نگاهی به وضعیت تیم فوتبال زیر ۲۳ سال ایران در رقابت‌های انتخابی المپیک
بعد از اینکه مراسم قرعه‌کشی رقابت‌های قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا انجام شد، بسیاری گروه ایران را گروه مرگ نامیدند. امید‌های ایران در حالی به مرحله نهایی این رقابت‌ها صعود کردند که در دور مقدماتی پس از تیم ملی عراق و با سختی زیاد به جمع ۱۶ تیم نهایی رسیدند.
شیوا نوروزی
سرويس ورزشی جوان آنلاين: رقابت‌های سرنوشت‌ساز قهرمانی آسیا فردا آغاز می‌شود و امید‌های فوتبال ایران با هدف شکستن طلسم ۴۴ ساله غیبت در بازی‌های المپیک به جنگ حریفان می‌روند. رقابت‌های قهرمانی فوتبال زیر ۲۳ سال قاره کهن جنبه انتخابی المپیک توکیو را نیز دارد و به همین خاطر است که ۱۶ تیم آسیایی حاضر با آمادگی کامل خود را به تایلند رسانده‌اند تا سهمیه المپیک را از دست ندهند.

حسرت طولانی
اسم المپیک که می‌آید در ایران همه یاد مدال‌های کشتی، وزنه‌برداری، تکواندو و چند رشته دیگر می‌افتند و تقریباً هیچ کس شانسی برای تیم فوتبالمان قائل نیست. آخرین باری که فوتبال ایران در بازی‌های المپیک نماینده داشته سال ۱۹۷۶ (المپیک مونترال) بوده است؛ یعنی ۴۴ سال قبل! با در نظر گرفتن غیبت طولانی تیم ملی ایران در این بازی‌ها نباید انتظار داشت دوستداران ورزش امیدی به امید‌ها داشته باشند. بعد از سه دوره حضور متوالی در المپیک حسرت فوتبالمان برای صعود دوباره به این بازی‌ها آغاز شد و با گذشت بیش از چهار دهه هنوز اندرخم گرفتن سهمیه هستیم.

امید‌ها به میدان آمدند
از سال ۱۹۹۲ بود که IOC و FIFA در تصمیمی مشترک تغییراتی در فوتبال بازی‌های المپیک ایجاد کردند و از المپیک بارسلون به بعد تیم‌های زیر ۲۳ سال در این رقابت‌ها حضور یافتند. از آن سال به بعد اگرچه مسئولیت تیم امید نسبت به گذشته سنگین‌تر شد ولی در این مدت سوءمدیریت‌ها و حواشی زیاد موانع بزرگ موفقیت امید‌ها در راه رسیدن به المپیک بودند. تغییرات متوالی مدیریت، کادر فنی، نبود تفکر حرفه‌ای و نداشتن برنامه‌ریزی مدون از جمله مشکلات اساسی است که در نهایت به ناکامی تیم زیر ۲۳ سال فوتبال ایران در رقابت‌های انتخابی المپیک منجر شده است.

گروه مرگ
بعد از اینکه مراسم قرعه‌کشی رقابت‌های قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا انجام شد، بسیاری گروه ایران را گروه مرگ نامیدند. امید‌های ایران در حالی به مرحله نهایی این رقابت‌ها صعود کردند که در دور مقدماتی پس از تیم ملی عراق و با سختی زیاد به جمع ۱۶ تیم نهایی رسیدند. با قرار گرفتن در سید چهارم قرعه‌کشی کارمان تا حدی سخت‌تر شد. همگروهی با کره جنوبی، ازبکستان و چین شرایط را برای تیم حمید استیلی دشوارتر از حد انتظار کرده و حالا امید‌ها برای زنده نگه داشتن امیدمان به کسب سهمیه باید از جان مایه بگذارند. البته در زمان قرعه‌کشی فرهاد مجیدی سکاندار این تیم بود و طبق معمول او نیز همانند مربیان قبلی عطای کار را به لقایش بخشید.

حریفان سخت
شرایط به قدری دشوار است که بدون شک تیم استیلی برای آنکه حسرتمان ۴۸ ساله نشود هم باید خوش‌شانس باشد و هم اشتباهی مرتکب نشود. البته این بار فدراسیون فوتبال تلاش کرد تا امید‌ها با آمادگی بیشتری نسبت به ادوار گذشته به انتخابی المپیک اعزام شوند. برگزاری دو اردوی تدارکاتی در اندونزی و قطر و انجام چند بازی دوستانه از جمله برنامه‌ریزی‌های در نظر گرفته شده بود. دو بازی دوستانه با امید‌های قطر (یک تساوی و یک باخت)، غلبه بر استرالیا و دو بازی با اندونزی (یک باخت و یک تساوی) بخشی از این برنامه‌ریزی بود. در بین ۱۸ بازیکن اعزامی به تایلند نفرات باانگیزه و آینده‌دار زیادی حضور دارند؛ امید نورافکن کاپیتان ۱۸ ساله این تیم بیش از همه در کانون توجهات قرار دارد و حتی سایت AFC نیز در گزارشش به نقش مهم او اشاره کرده است. رضا شکاری، مهدی قائدی و الهیار صیادمنش دیگر امید‌های ما به شمار می‌روند. البته سه حریف ما در گروه C رقابت‌ها هم به هیچ وجه دست و پا بسته نیستند. رقابت با کره جنوبی همیشه حساسیت ویژه‌ای برای فوتبال ایران داشته است. کره‌ای‌ها در اردوی تدارکاتی‌شان در مالزی مقابل استرالیا به تساوی یک – یک رسیدند. علاوه بر این موفقیت در انتخابی المپیک برای کره‌ای که قهرمان بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ شده‌اند، اهمیت فراوانی دارد. ازبکستان دیگر حریف قدرتمندی که در گروه سوم حضور دارد؛ قهرمان مسابقات زیر ۲۳ سال آسیا در سال ۲۰۱۸ به عنوان یکی از مدعیان اصلی به میدان می‌رود. برد ۳ بر یک مقابل تیم قطر آمادگی ازبک‌ها را نشان می‌دهد و درولوویچ سرمربی صربستانی این تیم همواره بازی تهاجمی را در دستور کار دارد. در این بین چینی‌ها را نیز نباید دست کم گرفت.

موفقیت در قهرمانی آسیا آخرین و تنها فرصت ما برای گرفتن سهمیه بازی‌های المپیک و پایان دادن به این حسرت است. علاوه بر بحث‌های فنی و مقابله با تیم‌های قدرتمند قاره، اتحاد، وحدت و بالا بردن انگیزه بازیکنان فاکتور‌های مهم برای موفقیت یک تیم در چنین رقابت‌های حساسی هستند. به رغم همه حواشی و مشکلات، المپیکی شدن تیم امید فوتبال ایران را در مسیر پیشرفت قرار خواهد داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار