کد خبر: 985074
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
تحلیل «فواد ایزدی» از امکان وقوع جنگ بین ایران و آمریکا
آمریکایی‌ها در خاورمیانه نیز هم به عراق و افغانستان حمله کرده اند و هم در بسیاری از کشور‌های اطراف ما یا نیروی نظامی پیاده کرده اند یا پادگان زده اند. آن‌ها محدویت اخلاقی ندارد. از این جهت وقتی در مورد آمریکا صحبت می‌شود هر زمان احتمال وقوع جنگ وجود دارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: فواد ایزدی کارشناس مسائل بین الملل و استاد دانشگاه گفت: «زمانی که یک طرف موضوع آمریکاست، احتمال جنگ ممکن است که وجود داشته باشد. آمریکایی‌ها در طول تاریخ شان بازه زمانی وجود نداشته که درگیر جنگ نباشد.»

وی بیان اینکه آمریکا کشور جنگ طلبی است، ادامه داد: «آمریکایی‌ها در خاورمیانه نیز هم به عراق و افغانستان حمله کرده‌اند و هم در بسیاری از کشور‌های اطراف ما یا نیروی نظامی پیاده کرده‌اند یا پادگان زده‌اند. آن‌ها محدویت اخلاقی ندارد. از این جهت وقتی در مورد آمریکا صحبت می‌شود هر زمان احتمال وقوع جنگ وجود دارد.»

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: «اگر تاکنون درگیری میان آمریکا و ایران شکل نگرفته، به دلیل قدرت ایران است. چرا که ایران افغانستان و عراق نیست و از این جهت یک قدرت بازدارندگی وجود دارد. هزینه جنگ با ایران بسیار بالاست و همین باعث جلوگیری از ایجاد درگیری نظامی شده است.»

ایزدی تصریح کرد: «آقای ترامپ تاکنون به حرف افراد جنگ طلب در آمریکا گوش نداده بود. اما حالا با هدف قراردادن سردار سلیمانی، آن‌ها منتظر هستند که جواب ایران به این جنایت را ببینند.»

وی اذعان داشت: «اگر ایران جواب درخور جنایت ندهد احساس آن‌ها این است که می‌شود به ایران هم حمله کرد. اگر جواب جدی داده شود آن زمان متوجه می‌شوند که قدرت بازدارندگی و امکان استفاده از این قدرت هم برای ایران وجود دارد. از این جهت خطر جنگ گسترده‌تر را این پاسخ جدی‌تر می‌تواند متوقف یا به عقب بیاندازد.»

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که آیا قوانین داخلی آمریکا اجازه استفاده از گزینه نظامی را به ترامپ خواهد داد، گفت: «مجلس نمایندگان آمریکا یک فرصت داشت که از آن استفاده نکرد. قانون National Defense Authorization Act) NDAA) که بودجه پنتاگون ذیل این قانون نوشته می‌شود. در آن بندی وجود داشت که براساس این بند حمله نظامی به ایران به مجوز کنگره نیاز داشته باشد.»

ایزدی افزود: «این بند در مجلس نمایندگان که در اختیار اکثریت دموکرات هاست رای نیاورد و این فرصت از دست رفت. اما این قابلیت در مجلس نمایندگان آمریکا وجود دارد که قانونی تصویب کند که ترامپ را در گزینه نظامی متوقف کند. اما تاکنون چنین اقدامی در مجلس نمایندگان شکل نگرفته است.»

وی یادآور شد: «براساس قانون موجود، رئیس جمهور، چون فرمانده کل قوا هم هست می‌تواند، دستور حمله، جابجایی نیرو را بدهد. اما معمولا زمانی که جنگی زمان بر و دارای هزینه‌های بالا باشد نیاز به مصوبه کنگره هم دارد.»

این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: «قانونی که در حال حاضر استفاده می‌شود، قانون ۲۰۰۱ افغانستان است و بسیاری در داخل و خارج از کنگره در حال اعتراض هستند که مجوز حمله به افغانستان چه ربطی به ایران دارد. قاعدتاً دولت ترامپ اگر بخواهد وارد جنگ جدید وبزرگی شود باید به کنگره رجوع کند و درغیر این صورت برای جنگ‌های محدود نیازی به مجوز ندارد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار