کد خبر: 983440
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۸
امریکا ضمانت کتبی به هند داده است که تأمین سرمایه بانک‌های بین‌المللی برای خرید تجهیزات بندر چابهار به ارزش ۸۵ میلیون دلار را تسهیل می‌کند.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش بیزنس لاین، هند در حال توسعه این بندر در ایران است و این بندر برای دهلی‌نو به لحاظ توسعه ترافیک ترانزیت دریایی منطقه‌ای به افغانستان و آسیای میانه دارای اهمیت ویژه‌ای است. امریکا در نوامبر ۲۰۱۸، این بندر را از تحریم‌های علیه ایران معاف کرد.

یک مقام دولتی هند گفت: «ما باید تجهیزاتی برای راه‌اندازی این بندر تهیه کنیم، اما به علت تحریم‌ها، توانایی این کار را نداریم.»

وی افزود: «این تجهیزات را تقریبا دو سال پیش سفارش دادیم، اما نمی‌توانیم ال سی (اعتبارنامه) باز کنیم. بانک‌ها جلو نمی‌آیند. امریکا قبلاً ضمانت شفاهی داده‌است، اما بسیار از دادن ضمانت کتبی خودداری می‌کرد و بانک‌ها نیز بر داشتن سند اصرار داشتند. اکنون، پس از ملاقات اخیر وزیر خارجه هند، امریکایی‌ها به ما سندی کتبی دادند و ما تلاش می‌کنیم (توسعه بندر) را به پیش ببریم.»

«پرداخت‌ها به دلار است. ما به بانک‌هایی نیاز داریم که با دلار یا یورو معامله کنند از این رو مجبوریم با بانک‌های بین‌المللی مواجهه داشته‌باشیم و اگر آنجا حرفی از ایران شود، هیچ بانکی آماده از دست دادن سرش نیست.»
بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان ایران در سواحل جنوبی ایران واقع شده است که به لحاظ استراتژیک برای هند اهمیت دارد. این بندر در دریای عمان نزدیک به مرز ایران و پاکستان واقع شده‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار