کد خبر: 983439
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۸
چرا طیفی به افزایش هزینه‌های نسخه «اعتماد مطلق به غرب» علاقه و اصرار دارند؟!
آبان ماه امسال رهبر معظم انقلاب از ضرورت برگرفتن نگاه‌ها از غرب و اعتماد به توان و ظرفیت‌های داخلی سخن به میان آوردند و در دیدار با ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی بیان کردند: «تنها راه حل مسائل موجود، این است که مسیر تقویت و رونق تولید داخلی را با جدیت ادامه دهیم و با تصمیمات صحیح و اقدامات لازم، موانع را برطرف کنیم که آثار مثبت حرکت در این مسیر نسبت به قبل مشهود است.»
اميرعباس رسولی
سرویس سیاسی جوان آنلاین: مدح فرهنگ غرب و تزریق این باور و روحیه در افکار عمومی داخل که باید در مقابل قدرت اقتصادی- سیاسی غرب سر تعظیم و تکریم فرود آورد، ثابت‌ترین رویکرد طیف غرب‌زده داخلی برای پیشبرد امور جریانی و حزبی خود است؛ رویکردی که بعد از گذشت شش سال از آغاز نوین آن توسط دولت تدبیر و امید جامعه را به شدت گلایه‌مند کرده و این مطالبه جمعی را در کشور به وجود آورده است که برای مرتفع کردن مشکلات داخلی باید اقدامات اساسی و عقلایی مورد توجه مسئولان اجرایی قرار گیرد چراکه خروجی رویکرد مورد اشاره نه تنها سطح آلام و دغدغه‌های اقتصادی و معیشتی مردم را کاهش نداده بلکه عزت نفس ملی و روحیه خودباوری ملی را نیز به طرز محسوسی تنزل داده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی از سال ۱۳۹۳ تاکنون نه تنها در سخنرانی‌های عمومی و اختصاصی خود بلکه در نامگذاری سالانه نیز لزوم چشم‌پوشی به وعده‌های کشور‌های غربی و ضرورت توجه به ظرفیت‌های داخلی را با یک هدف اصلی مورد توجه قرار داده‌اند و آن اینکه نباید برای حل مشکلات داخلی و قرار دادن کشور در ریل پیشرفت و توسعه به دامان غرب پناه برد. معظم‌له۱۳۹۳را سال «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی»، سال۱۳۹۴ را «دولت و ملت، همدلی و همزبانی»، سال ۱۳۹۵را «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، سال ۱۳۹۶ را «اقتصاد مقاومتی، تولید- اشتغال»، سال ۱۳۹۷ را «حمایت از کالای ایرانی» و سال ١٣٩٨ را سال «رونق تولید» نامگذاری کرده‌اند که محور عموم این نامگذاری‌ها حول اقتصاد بر پایه تکیه بر درون و نه وعده‌های مقامات کشور‌های غربی استوار است.

سرزنش یک نگاه هزینه‌زا
آبان ماه امسال رهبر معظم انقلاب بار دیگر از ضرورت برگرفتن نگاه‌ها از غرب و اعتماد به توان و ظرفیت‌های داخلی سخن به میان آوردند و در دیدار با ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی بیان کردند: «تنها راه حل مسائل موجود، این است که مسیر تقویت و رونق تولید داخلی را با جدیت ادامه دهیم و با تصمیمات صحیح و اقدامات لازم، موانع را برطرف کنیم که آثار مثبت حرکت در این مسیر نسبت به قبل مشهود است.» ایشان همچنین توجه به تولید داخل را موجب دور شدن کشور از حالت شرطی شدن دانستند و گفتند: «گره زدن روند حل مشکلات به تصمیمات دیگران موجب بروز بدترین مشکلات برای کشور می‌شود... در این سال‌ها بیان مسائلی از قبیل اینکه «ببینیم شش ماه دیگر چه می‌شود» یا «برجام چه می‌شود» و حالا نیز «به امید ابتکار رئیس‌جمهور فرانسه ماندن»، هیچ مشکلی را حل نکرده و نخواهد کرد و این نگاه باید کنار گذاشته شود.»

پیامد‌های اعتماد بی‌چون و چرا به غرب
امروز بعد از گذشت شش سال از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید نه تنها سیل اقتصادی وسیعی زندگی تمام اقشار جامعه را با عناصری مانند گرانی، تورم، بیکاری و رکود درگیر کرده است بلکه عزت پاسپورت ایرانی نیز به کمترین درجه ممکن رسیده است و سطح روحیه همبستگی ملی به واسطه عملکرد مشکوک در حوزه افزایش نرخ دلار و کالا‌های اساسی و اغتشاشات پس از آن تا حدود بسیاری لطمه دیده است و مهم‌تر از آن امنیت روانی جامعه نیز آسیب‌های جدی دیده است.

هزینه‌های روانی، اجتماعی و سیاسی اغتشاشات سال‌های ۹۶ و ۹۸ که نتیجه مستقیم عملکرد دولت در عرصه اقتصادی است و با موج‌سواری کشور‌های غربی و گروه‌های ضدانقلاب و سلطنت‌طلب همراه شده است نه تنها اثبات کرد که اعتماد مطلق به غرب، نمی‌تواند عاملی برای کاهش مشکلات کشور در عرصه‌های مختلف باشد بلکه خود بستری مطمئن برای ایجاد آشوب و اغتشاش در کشور است.

چشم امید داشتن به غرب، صنعت و اقتصاد را عقب‌مانده کرده است
سردار اسماعیل کوثری جانشین قرارگاه ثارالله سپاه نیز در گفتگو با مهر، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا پیشرفت در بخش‌هایی مانند حوزه دفاعی و از سوی دیگر عقب‌ماندگی در حوزه‌ای دیگر مانند بخش صنعت و اقتصاد، باعث نشده که اعتراض به ناکارآمدی دولت در اذهان عمومی فراگیر شود؟ گفت: در عرصه دفاعی به دلیل اینکه از ابتدای انقلاب و در زمان هشت سال دفاع مقدس و بعد از آن هیچ‌گاه متکی یا وابسته به خارج از کشور یا اینکه به دنبال تأمین نیاز‌های خود از طریق تجهیزات خارجی و اقدامات دولت نبودیم، توانستیم رشد کنیم و به خودکفایی برسیم.
وی چشم امید داشتن به کمک غربی‌ها و اتکا به ظرفیت‌های خارجی را عامل عقب‌ماندگی و فشل شدن بخش صنعت و اقتصاد خواند و تأکید کرد: عرصه دفاعی کشور با باور به اینکه باید روی پای خود بایستد و اعتقاد به این مسئله که بیگانگان هیچ گاه به ما کمک نخواهند کرد، روی توان داخلی و صنعت کشور حساب باز کرده و صنعتگران عرصه دفاعی در وزارت دفاع، ارتش، سپاه و نیروی انتظامی نیاز‌های خود را تأمین و کارشان را پیش بردند و خوشبختانه با خواست خداوند متعال در این عرصه موفق بوده و دستاورد‌های بسیاری نیز به دست آورده‌اند.

کوثری در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به سؤالی درباره اینکه در جایی که دولت ناکارآمدی جدی دارد و مجلس فعلی نیز در این ناکارآمدی، دولت را همراهی می‌کند، آیا ممکن است محصول اعتراض مردم و تمرکز اذهان عمومی برای برون‌رفت از مشکلات فعلی، به جریان سیاسی مقابل مجلس و دولت معطوف شود؟ گفت: مجلسی که حائز ویژگی‌های مدنظر مقام معظم رهبری است باید روی کار بیاید، نمایندگانی که از سوی مردم انتخاب می‌شوند باید دارای روحیه انقلابی و جهادی و افرادی متکی بر خدا و ملت باشند نه اینکه متکی بر پول و افرادی که در انتخابات برای رأی آوردن آن‌ها هزینه کرده‌اند.

غرب‌پرستی، اقتصاد را عقب‌مانده کرد
همچنین سیدمحمدباقر عبادی عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: پیشرفت در بخش دفاعی و عقب‌ماندگی بخش‌های صنعت و اقتصاد موجب نارضایتی مردم شده است.
عبادی با انتقاد از سیاست‌زدگی در میان مدیران اقتصادی و صنعت کشور گفت: عدم اعتقاد مدیران به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخل موجب عقب‌ماندگی صنعت و اقتصاد کشور شده است، مدیری که اعتقاد دارد باید مدیران خارجی اداره کشور را بر عهده بگیرند، نمی‌تواند از ظرفیت‌های داخلی استفاده کند. وی در خصوص تلاش برای تغییر نگاه مردم از غرب به داخل اظهار داشت: وقتی برجام تصویب شد دولت جشن گرفت، مردم نیز به خیابان‌ها ریختند و شادمانی کردند و اینگونه به مردم القا شد که تنها مشکل رشد و توسعه کشور تحریم‌ها و قطع روابط با امریکا بوده است که رفع شده و در داخل مشکلی نداریم. به غرب هم پیام دادیم که تنها مشکل ما تحریم‌ها بوده و برای حل این مشکل هر امتیازی خواهیم داد و در هر سطحی مذاکره خواهیم کرد.

عبادی با بیان اینکه فرهنگ دولتمردان ما نگاه به غرب برای حل مشکلات است، گفت: دولتمردان توجهی به توان داخلی ندارند در حالی که تنها با تکیه بر توان داخلی تحریم‌ها برداشته می‌شود. با مذاکره با غرب حتی اگر امتیازات بیشتری بدهیم تحریم‌ها برداشته نمی‌شود.

کلیدی که همچنان نمی‌چرخد
آنچه برای افکار عمومی داخلی محل پرسش توأم با تردید نسبت به حسن‌نیت برخی از منسوبان به یک طیف سیاسی در داخل کشور است اینکه بعد از تحمیل هزینه‌های گزاف به کشور طی شش سال اخیر به واسطه اعتماد بی‌چون و چرا به غرب، چرا همچنان اصرار دارند تا پیامد‌های چنین نگاهی را در قالب‌های مختلف افزایش دهند آن هم در هنگامه‌ای که به وضوح نارضایتی مردم از مسیر طی شده با غرب را مشاهده می‌کنند و یقین دارند که ضربات مهلک‌تری در انتظار کشور در صورت استمرار مسیر «سازش به هر قیمتی با غرب» است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار