کد خبر: 982991
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۵
پژوهش‌های برخی دانشمندان برتر اروپایی در نمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله نشان از جایگاه ممتاز این دانشگاه در بین محققان تراز اول جهان دارد
رئیس دانشگاه بقیه‌الله: بدون آنکه هیچ حمایت جدی از وزارت بهداشت و هیچ بودجه‌ای از سپاه پاسداران دریافت کنیم، برنامه داریم که بیش از ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان دیگر هم تأسیس کنیم و در پارک علم و فناوری که با حمایت سردار سلامی تأسیس کردیم از محققان غیرپاسدار هم برای اجرایی کردن ایده‌هایشان حمایت می‌کنیم
علیرضا سزاوار
سرويس دانشگاه جوان آنلاين: نمایشگاه پیشگامان گام دوم انقلاب با محوریت مروری بر دستاورد‌های دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله هفته گذشته برگزار شد. نمایشگاهی که با معرفی دستاورد‌ها و پژوهش‌هایی خیره‌کننده تنها بخش کوچکی از قدرت‌نمایی سپاه در عرصه علمی را به رخ کشید. نمایشگاهی که از پیشرفته‌ترین تکنیک‌ها و تجهیزات طب نظامی گرفته تا مدرن‌ترین روش‌ها و امکانات درمان ناهنجاری‌های استخوانی و پیشرفته‌ترین واکسن‌های روز جهان و کمیاب‌ترین دارو‌ها را در خود جای داده بود.
حدود دو سال بود که مدیریت دانشگاه بقیه‌الله سپاه درصدد راه‌اندازی نمایشگاه دستاورد‌های این مرکز بود تا سرانجام این اراده در هفته پژوهش عملیاتی شد.

ما واقعاً می‌توانیم
نمایشگاه پیشگامان گام دوم انقلاب شامل ۳۰ غرفه بود. طب نظامی و جبهه مقاومت، محرومیت‌زدایی و خدمات اجتماعی، علوم اعصاب و رفتار، سبک زندگی اسلامی، طب نظامی و تهدیدات نوین و همچنین بهداشت و ارتقای سلامت، از جمله غرفه‌های این نمایشگاه بود.
سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه هم از نمایشگاه بازدید کرد و در یادداشتی برای رونمایی از سند برنامه‌های راهبردی تحول و تعالی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله الاعظم نوشت: دانشگاه علوم پزشکی حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) باید در تراز برترین دانشگاه‌های پزشکی جهان در شکستن مرز‌های دانش و فناوری‌های نوین برتر باشد. این یک آرمان دست‌یافتنی است. هر سال آن را مرور می‌کنیم. ما واقعاً می‌توانیم.

از فیانا تا پادزهر عقرب
ظرفیت تحقیقاتی دانشگاه بقیه‌الله و دستاورد‌های آن به قدری گسترده بود که نه تنها بسیاری از نیرو‌های سپاه بلکه بسیاری از کارکنان و دانشجویان این دانشگاه و دیگر دانشگاه‌های کشور هم از آن بی‌خبر بودند.
دستگاه فیانا از تولیدات یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه که یکی از پیشرفته‌ترین تجهیزات اصلاح ناهنجاری‌های استخوان است، چشم بسیاری از متخصصان بازدیدکننده را خیره کرده بود. دستگاهی که با استفاده از آن پیچیده‌ترین ناهنجاری‌ها و جراحی‌های استخوانی در بیمارستان سپاه با موفقیت انجام شده است.
یکی دیگر از غرفه‌های شرکت دانش‌بنیان دانشگاه واکسنی مخصوص پادزهر نیش عقرب تولید کرده بود که در جهان بی‌نظیر بود. برای استفاده این واکسن نیازی به شناسایی نوع عقرب نیست چراکه این واکسن پنج برابر قوی‌تر از زهر کشنده‌ترین عقرب در جهان است.
رونمایی از پیشتازی سپاه در عرصه علمی
داروی معجزه‌گر پوست
غرفه دیگری از این نمایشگاه مختص تنها شرکت دانش‌بنیانی کشور بود که از وزارت بهداشت مجوز طب اسلامی تغذیه را داشت. تولیدات این شرکت زیر نظر دانشگاه از اسنک و پفک و بیسکویت‌های کاملاً سالم گرفته تا انواع روغن‌ها و خوراکی‌هایی که کم از دارو نداشتند.
شرکت دانش‌بنیان دیگری دارویی بی‌نظیر تولید کرده بود به نام «ازولیو» که تسریع بهبودی سخت‌ترین زخم‌ها، درمان سوختگی‌های درجه یک و ۲، درمان و پیشگیری از آکنه و درمان بیماری‌های مزمن پوستی از توانایی‌های اثبات شده آن بود.

نمایشگاه‌های دیگر هم در راهند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله با بیان اینکه این نمایشگاه تنها ۲۰ درصد ظرفیت‌های علمی دانشگاه را نشان می‌دهد به «جوان» گفت: «از همین دستاورد‌ها هم کارکنان دانشگاه و عده‌ای از محققان و پزشکان دانشگاه هم اطلاع کامل نداشتند. برخی از معاونان سپاه هم از سرعت پیشرفت‌های دانشگاه بی‌خبر بودند. حال آنکه نگاه من این بود که این پتانسیل عظیم حداقل بخش کوچکی از آن باید به اطلاع همگان برسد.»
دکتر علیرضا جلالی با بیان اینکه کمبود فضا اجازه نداد تا شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان دانشگاه حضور داشته باشند، افزود: «برنامه برگزاری دو نمایشگاه دیگر در مکانی بزرگ‌تر را هم داریم. نمایشگاه تحقیقات و فناوری و نمایشگاه دیجیتال هلس (سلامت دیجیتال) که موضوع روز جهان و آینده پزشکی دنیاست.»

بزرگ‌ترین مرکز ژنتیک کشور
این مدیر و پژوهشگر برتر کشور با تأکید بر اینکه نقشه راه ۱۰ ساله برای حفظ و توسعه جایگاه علمی‌مان در جهان داریم، گفت: «در ابتدای نقشه راه توسعه‌مان در راستای تخصصی کردن فعالیت‌هایمان همگام با تخصصی کردن دانش و تحقیقات با تمرکز بر پیشرفته‌ترین علوم روز همچون پزشکی مبتنی بر ژن و سلامت دیجیتال اقدام به راه‌اندازی بزرگ‌ترین مرکز ژنتیک کشور به نام مرکز ژنتیک انسانی نور کردیم.»

خبر خوش برای مخترعان
دکتر جلالی با بیان اینکه با وجود تحریم علیه دانشگاه با بسیاری از دانشگاه‌های مطرح تفاهمنامه همکاری و علمی داریم، تصریح کرد: «بیمارستان بقیه‌الله ۱۰ سال متوالی است که به عنوان بهترین بیمارستان کشور انتخاب می‌شود. بدون آنکه هیچ حمایت جدی از وزارت بهداشت و هیچ بودجه‌ای از سپاه پاسداران دریافت کنیم. برنامه داریم که بیش از ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان دیگر هم تأسیس کنیم و در پارک علم و فناوری که با حمایت سردار سلامی تأسیس کردیم از محققان غیرپاسدار هم برای اجرایی کردن ایده‌هایشان حمایت می‌کنیم. در واقع محققان برتر بعد از ثبت پتنت‌هایشان (اختراع) می‌توانند با حمایت کامل دانشگاه و بدون دغدغه‌ای محصول‌شان را تولید کنند.»

سهم دانشگاه قربانی طرح تحول سلامت
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله با انتقاد از برخورد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قبال مجموعه‌های درمانی متعلق به ارگان‌های نظامی اظهار کرد: «یک درصد مالیات بر ارزش افزوده سهم سلامت است که همه مردم آن را پرداخت می‌کنند، اما به‌رغم اینکه بیمارستان‌های نظامی نقش بسزایی در بخش درمان کشور ایفا می‌کنند از این بودجه بی‌بهره هستند.»
وی با بیان اینکه حمایت وزارت بهداشت از مجموعه‌های درمانی سپاه حداقلی است یا اصلاً وجود ندارد گفت: «وزارت بهداشت باید مجموعه‌های درمانی نیرو‌های مسلح را جزئی از خود بداند چراکه ما مشغول ارائه خدمات متنوع درمانی به عموم مردم هستیم. اگر بیمارستان‌های نظامی نبودند بیمارستان‌های دولتی باید بار سنگینی را بر دوش می‌کشیدند و ما هم‌اکنون بار سنگینی را از روی دوش وزارت بهداشت و دولت برمی‌داریم.»

حاضر در همه بحران‌ها
جلالی تصریح کرد: «دولت امتیازاتی را که برای بیمارستان‌های دیگر در حوزه دارو و تجهیزات اختصاص می‌دهد از ما دریغ می‌کند و این در حالی اتفاق می‌افتد که در هر نقطه‌ای بحرانی به وجود آمده، ما نقش اساسی در امدادرسانی ایفا کرده‌ایم. در زلزله و سیل اخیر و در درمان مدافعان حرم بیمارستان‌های سپاه و به‌خصوص بیمارستان بقیه‌الله نقشی مهم ایفا کرده‌اند.»

اول پاسدار، بعد پزشک
یکی از غرفه‌های شلوغ و پویای این نمایشگاه هم غرفه نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه بقیه‌الله بود. حجت‌الاسلام والمسلمین رضاعلی صمدی نماینده ولی فقیه در دانشگاه هم در گفتگو با «جوان» با تأکید بر اینکه متخصصان این مرکز قبل از پزشک بودن، پاسدار هستند، گفت: «به لحاظ اینکه تفکر جهادی و مدیریت انقلابی سرلوحه کار ماست همواره از دوران جنگ تحمیلی تاکنون نقش برجسته‌ای برعهده کادر درمانی سپاه پاسداران بوده است. پیشرفت‌های بزرگ پزشکی متخصصان ما یک عقبه فرهنگی و معنوی دارد که در این راستا تمام تلاش خود را برای تربیت دانشجویان به کار می‌بریم.»

پویایی نهاد نمایندگی
حجت‌الاسلام والمسلمین صمدی به اجرای برنامه بصیرت‌افزایی این نهاد هم اشاره کرد و افزود: «پیش از شروع برنامه‌های تحصیلی دانشگاه، کلاس‌های تربیت تعالی مخصوص کارکنان دانشگاه، اساتید دانشگاه و حتی به صورت مجزا برای خانواده‌های آن‌ها در مشهد مقدس برگزار کردیم. حتی برای کودکان هم برنامه‌های متناسب با آن‌ها را داشتیم. در نهایت حتی از طریق نظرسنجی‌ای که در این زمینه انجام دادیم بیش از ۹۰ درصد اساتید و خانواده‌هایشان از این برنامه‌ها رضایت داشتند. پویایی و به‌روز شدن برنامه‌های نهاد نمایندگی ولی فقیه در راستای توسعه علمی و فکری معنوی دانشجویان و کارکنان از برنامه‌های ماست.»
نماینده ولی فقیه در دانشگاه بقیه‌الله درباره روند نمایشگاه هم تأکید کرد: «یکی از نقاط ضعف برنامه‌های ما در دید نبودن ظرفیت‌ها و دستاورد‌ها و پیشرفت‌های ماست که ادامه‌دار بودن چنین نمایشگاه‌هایی به برطرف شدن این نقطه ضعف کمک می‌کند.»

نخستین بیمارستان دندانپزشکی کشور
از دیگر غرفه‌های فعال نمایشگاه پیشگامان گام دوم انقلاب، بیمارستان شهید شکری وابسته به دانشگاه بود. این بیمارستان تنها بیمارستان دندانپزشکی کشور بوده که از اتاق‌های عمل جراحی تحت بیهوشی، بخش مراقبت‌های ویژه و بخش مراقبت بستری ۲۴ ساعته برخوردار است.
به گفته مسئول غرفه، دانشگاه تمام تلاش خود را برای افزایش تعداد یونیت‌ها به کار گرفته و در فاز دوم تعداد یونیت‌های دندانپزشکی را تا ۲۰۰ عدد تا پایان سال ۱۴۰۰ خواهد رساند.

امکانات ویژه برای کودکان و معلولان
بیمارستان شهید شکری تنها بیمارستان دندانپزشکی کشور است که از اتاق‌های عمل جراحی تحت بیهوشی بخش مراقبت‌های ویژه و بخش مراقبت بستری ۲۴ ساعته برخوردار است. همچنین از به‌روزترین تجهیزات دندانپزشکی مانند سی‌تی اسکن‌ها برخوردار بوده و علاوه بر این خدمات ویژه‌ای به کودکان و افراد کم‌توان ذهنی ارائه می‌شود. به طور مثال در این بیمارستان این امکان هست تا در یک عمل جراحی بیهوشی ۱۰ دندان آسیب‌دیده کودکان یا افرادی که با مشکلات قلبی مواجه هستند را ترمیم کنند.

خدمت فراتر از مجوز
از دیگر غرفه‌های بزرگ نمایشگاه پیشگامان گام دوم انقلاب، غرفه بیمارستان بقیه‌الله بود.
به گفته کادر مستقر در این غرفه، روزانه بیش از ۱۰ هزار نفر به بیمارستان برای دریافت خدمات درمانی مراجعه می‌کنند. ما در این بیمارستان ۸۶ بخش درمانی داریم که به صورت فعال به هموطنان خدمات ارائه می‌کنند. بیمارستان بقیه‌الله مجوز ۷۰۰ تخت بیمارستانی را دارد، اما با توجه به اقبال مردم ظرفیت تخت‌های ما به ۸۵۰ تخت رسیده است. این موضوع در حالی است که اغلب بیمارستان‌های کشور تعداد تخت ها‌ی شان کمتر از مجوز دریافتی است.
پژوهشگاه بقیه‌الله هم در چهار حوزه سبک زندگی اسلامی ایرانی، طب رزم، آسیب‌های شیمیایی و بار تکنولوژی فعالیت می‌کند.

دانش‌بنیان سنتی
یکی از غرفه‌های جالب این نمایشگاه غرفه سلامتکده طوبی بود. به گفته یکی از کارکنان این غرفه سلامتکده طوبی در حوزه طب سنتی در حال ارائه خدمت به متقاضیان است. ما معتقدیم طب سنتی مکمل طب مدرن بوده و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب به وزارت بهداشت توصیه کرده که نقاط قوت طب سنتی برای تکمیل طب مدرن استفاده شود، ما با همین نگاه و سیاست پیشگیرانه خدمات را در حوزه طب سنتی به مردم ارائه می‌دهیم.

خوراکی‌های استثنایی
در کنار سلامتکده طوبی مرکز تحقیقات حوزه دارو‌های گیاهی در حال فعالیت است و در راستای تولید این داروها، پالایشگاهی راه‌اندازی کرده‌ایم تا گیاهان را با متد‌های دقیق و علمی به دارو تبدیل کنند. این مرکز در شهرستان گلپایگان واقع شده و از جمله فعالیت‌های آن می‌توان به تولید داروی استویا اشاره کرد که شیرین‌کننده گیاهی قوی‌ای است و چندین برابر قند خاصیت شیرین‌کنندگی دارد.
این شرکت دانش‌بنیان تلاش خود را برای عرضه این محصولات به بازار در راستای سیاست‌های تغذیه سالم به کار گرفته، اما به دلیل واردات بی‌رویه این نوع مکمل‌ها با چالش‌هایی مواجه هستیم که امیدواریم بتوانیم طی ماه‌های آینده این چالش‌ها را برطرف کنیم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسین
|
United Kingdom
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
0
0
با سلام و احترام انشاا.... موفق و پایدار باشید. تا بتوانید با سیاست صحیح ، موثر و سریع جلوی ترا ریخته شدن محصولات کشاورزی را در ایران بگیرید. به امید ایران سالم و قدرتمند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار