کد خبر: 982762
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶
معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی
معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: عمارت امیر ارشد ورزقان، به‌عنوان هتل بوتیک و اقامتگاه سنتی به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

علیرضا قوچی  در حاشیه بازدید از عمارت امیر ارشد در روستای آبخواره شهرستان ورزقان به همراه مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی، اظهار کرد: مرمت و ساماندهی این عمارت برای بهره‌برداری از آن در قالب هتلینگ و افزایش ظرفیت اقامتگاه‌های سنتی شهرستان ورزقان، صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه این بازدید فنی برای بررسی روند مرمت و تجهیز عمارت امیر ارشد ورزقان است، افزود: این طرح توسط تعاونی دهیاران خاروانا به نمایندگی از دهیاران شهرستان ورزقان و زیر نظر استانداری آذربایجان شرقی و معاونت میراث فرهنگی استان در حال اجراست.

قوچی ادامه داد: این مجموعه، برای مرمت، تجهیز و بهره‌برداری به بخش خصوصی واگذارشده و با اعتباری قریب به ۲۰ میلیارد ریال در حال ساماندهی است، که پیشرفت چشمگیری نیز داشته است.

قوچی گفت: مرمت و ساماندهی گنبد الله الله، مقبره تاریخی روستای سور، مقابر تاریخی علویق، مقبره تاریخی کرویق، کاروانسرای تاریخی برازین و ایری، مقبره تاریخی روستای لیلاب، اجرای طرح های زیرساختی از جمله تکمیل سرویس‌های بهداشتی در چیچکلو و زرآباد و ساخت سرویس بهداشتی در جوشغون، اجرای سنگفرش و پیاده راه پلّه در گل آخور و جوشغون از جمله طرح های اجرایی در حال انجام از سوی معاونت میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در سطح شهرستان ورزقان است.

خانه امیر ارشد مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان ورزقان، روستای اوخارا (آبخواره) واقع شده است؛ این بنا با بهره‌ مندی از شیوه معماری تاریخی منطقه و سبک ویژه ابنیه قاجاری طراحی و ساخته شده است.

این ساختمان سنگی که به «داش عمارت» مشهور است، کاخ امیر ارشد قراجه داغی بوده و از بناهای زیبا و منحصر به فرد شهرستان ورزقان بشمار می رود؛ خانه تاریخی امیر ارشد نماد شجاعت مردم ورزقان است و در تاریخ ۱ آذر ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۲۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر