کد خبر: 982718
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۲
نظر به گزارش اصلی صفحه اول شماره امروز آن روزنامه حاوی تعریض غیر‌منصفانه به وزارت کشور، نکات ذیل، جهت تنویر افکار عمومی ارائه می‌شود.
وزارت کشور پاسخی به گزارش دیروز «جوان» به این شرح ارسال کرده است:

نظر به گزارش اصلی صفحه اول شماره امروز آن روزنامه حاوی تعریض غیر‌منصفانه به وزارت کشور، نکات ذیل، جهت تنویر افکار عمومی ارائه می‌شود. لطفاً ترتیبی اتخاذ فرمایید در اولین شماره، به نحو متناسب و همراه با تیتر، موقعیت و فونت مشابه مطلب اولیه، منتشر شود؛

۱- انتخاب تیتر و تنظیم محتوای گزارش اصلی صفحه اول روزنامه جوان در ۳۰ آذر ماه، در صدد آن است که به مخاطب القا شود؛ به هنگام وقوع آبگرفتگی در مناطقی از خوزستان، وزیر کشور که از نظر روزنامه مسئولیت رفع آبگرفتگی شهر‌ها را بر عهده دارد، در یک سفر تفریحی به زادگاه خود رفته است! ادعایی که همه ابعاد آن، خلاف واقع و نشان‌دهنده عدم آگاهی نسبت به وظایف دستگاه‌های اجرایی و یا تجاهل نسبت به آن است.

۲- سفر یک روزه وزیر کشور به استان خراسان شمالی، از مدت‌ها پیش از وقوع بارش‌های اخیر خوزستان و با هدف ارزیابی مدیریتی در خصوص؛ برخی مسائل منطقه‌ای، شرایط پروژه‌های عمرانی، روند تسهیل و رفع موانع واحدی‌های تولیدی و همچنین نظارت بر اجرای سریع بازسازی مناطق سیل‌زده سیل فروردین ۹۸ در استان و همچنین حضور در اختتامیه ششمین دوره مسابقات کشتی آزاد و فرنگی جام باشگاه‌های جهان، به عنوان یک رخداد مهم فرهنگی و اجتماعی در بجنورد، برنامه‌ریزی شده بوده است.

۳- سفر کاری وزیر کشور به بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی، ارتباطی با زادگاه ایشان واقع در شهرستان شیروان با بیش از ۶۰ کیلومتر فاصله با مرکز استان ندارد و پرداختن بدان، جز تلاش برای قلب واقعیت و القای مقصود به مخاطب به هر قیمت، معنایی نخواهد داشت.

۴- اصولاً بحران‌های طبیعی از حیث ماهیت و ابعاد، طبقه‌بندی می‌شوند و میزان تمرکز دستگاه‌های امداد و نجات و سطوح مختلف مدیریت سیاسی نسبت به آن، فارغ از رویکرد‌های احساسی و یا پوپولیستی، منطبق بر منطق فنی و متناسب با بزرگی حوادث تعیین می‌شود. در موضوع آبگرفتگی بر اثر سیلاب و دیگر آثار بارندگی‌های انبوه، چنانچه به دلیل ابعاد حادثه و آثار آن، بحرانی شکل بگیرد، همچون سایر بحران‌های طبیعی؛ مدیریت بحران، متناسب با سطح حادثه، از طریق مسئولان و مجریان تعریف شده در بخش‌های تخصصی و مدیریتی به ترتیب در سطح بخش، شهرستان، استان و نهایتاً دستگاه‌های ملی مرتبط و سطوح استانی و ملی سازمان مدیریت بحران به عنوان هماهنگ‌کننده کلان روند مدیریت بحران، دنبال می‌شود. به عنوان مثال در حوزه مسائل شهری علاوه بر شهرداری‌ها و شورا‌های شهر و روستا و سطوح مدیریت تخصصی و سیاسی استان، وزارت نیرو و در خصوص اراضی کشاورزی علاوه بر ترتیبات استانی یاد شده، وزارت جهاد کشاورزی دارای سمت تعریف شده در روند مدیریت بحران هستند و مقامات استانی نیز، به ترتیب موصوف، مسئولیت مستقیم دارند.

۵- براساس ماده ۱۱ قانون جدید مدیریت بحران کشور، فرماندهی مدیریت بحران، فقط در شرایطی بر عهده وزیر کشور خواهد بود که استاندار، سطح حادثه را فراتر از توان مدیریت استان گزارش کند و این گزارش به تأیید مبادی معین شده در قانون برسد. بدیهی است در غیر این صورت و در شرایطی که فرماندهی مدیریت بحران بر عهده استاندار قرار دارد، حضور میدانی سایر مقامات مسئول عملاً موجبات تشتت در مدیریت بحران را فراهم خواهد ساخت و به نفع مردم در منطقه بحرانی نخواهد بود.

۶- بر مبنای یاد شده، حضور فیزیکی مقامات ارشد ملی در محل وقوع حوادث طبیعی، صرفاً در مواقعی کارآمد خواهد بود، که بزرگی حادثه غلبه بر آن را از توان مدیریت استان خارج کرده باشد و حضور فیزیکی شخص وزرا و یا وزیر کشور، برای مدیریت بحران اجتناب‌ناپذیر باشد.

۷- نهایتاً اینکه پذیرفتن مسئولیت مدیریت کنترل و مهار سیلاب، امداد و نجات و نهایتاً بازسازی یا نوسازی مناطق آسیب‌زده از سوی وزارت کشور در جریان سیل عظیم ابتدای سال ۱۳۹۸ به معنای وظایف ذاتی این وزارتخانه در هر سطح و در هراندازه از بحرا‌ن‌هایی از این دست نمی‌باشد و بر اساس توضیحات قانونی فوق‌الذکر، انتظار ورود وزارت کشور به حیطه‌هایی که مسئولیت آن متوجه دستگاه‌های تخصصی یا خدمات‌رسان و یا متناسباً سطوح مختلف مدیریت منطقه‌ای است، غیرواقع بینانه بوده و کمکی در جهت حل مشکلات نخواهد داشت.

روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت کشور ۳۰ آذر ماه ۱۳۹۸

توضیح «جوان»
۱- واضح است که انتظار اجتماعی و محلی از وزیر محترم کشور این بوده و هست که برای تألم خاطر مردم سیل‌زده خوزستان هم که شده از نزدیک در جریان مشکلات این استان قرار می‌گرفت و علاوه بر مقامات محلی با به پای کار آوردن مسئولین ملی هرچه سریع‌تر مشکلات آن منطقه را حل می‌نمود. ضمن اینکه «جوان» در مطلب منتشره ننوشته بود که وزیر کشور به سفر تفریحی رفته است. نانوشته هم پیداست وقتی استاندار به عنوان نماینده وزارت کشور مسئول مدیریت مشکلات خوزستان است، خود وزیر کشور هم به عنوان مقام ارشد در این رابطه مسئولیت دارد.

۲- احصای تعداد سفر‌های وزیر محترم کشور به استان زادگاهش در یک سال گذشته نشان می‌دهد ایشان حداقل سه بار به خراسان شمالی سفر داشته‌اند، در حالی که نصف همین میزان را هم به خوزستان نرفته‌اند. آیا مصائب خوزستان در یک سال گذشته، که چندین برابر سایر استان‌ها بوده است وزیر کشور را مجاب نکرده که از نزدیک بحران را مدیریت کنند نه با دورکاری؟!
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
0
0
شدت و وسعت حادثه از توان استان و استاندار خارج و این مردم بی پناهند که با مصیبت داشتن این دولت دست و پنجه نرم می کنند .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار