کد خبر: 981849
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۶
خاطره حسين زاده*
سرویس ایران جوان آنلاین: در بیانیه «گام دوم انقلاب» که می‌توان آن را منشور انقلاب اسلامی در نقطه عطف چهل‌سالگی ارزیابی کرد، محورها، فراز‌ها و نکته‌های بسیار مهمی موج می‌زند که با تعمق و ژرف‌اندیشی در آن این حقیقت روشن‌تر می‌شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه «گام دوم انقلاب» با مرور تجربه ۴۰ساله انقلاب اسلامی اعلام کردند: انقلاب «وارد دومین مرحله خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی شده است». گام دومی که باید در چارچوب «نظریه نظام انقلابی» و با «تلاش و مجاهدت جوانان ایران اسلامی» به سوی تحقق آرمان «ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت» عظمی برداشته شود.

برهمین اساس با اعلام مقام معظم رهبری در راستای اینکه انقلاب وارد دومین مرحله خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی شده است، باید برای همه اقشار و آحاد مختلف جامعه رسالت خاص خود تعریف شود تا همگان به صورت ید واحده در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی گام بردارند. با وجود اینکه همه امت مخاطب بیانیه گام دوم انقلاب هستند، اما توجه ویژه به حوزه زنان و خانواده به عنوان یکی از ارکان زمینه‌ساز و پایه در بسترسازی این امر بسیار حائز اهمیت است. از آنجایی که برای تحقق کامل تمدن اسلامی دو بخش «تولید فکر» و «پرورش انسان» باید تأمین شود، نقش پررنگ زنان قابل چشم‌پوشی نیست بطوری که امام خمینی (ره) نیز با این سخن که «اگر زن‌های انسان‌ساز از ملت‌ها گرفته بشوند، ملت‌ها به شکست و انحطاط خواهند رسید»، به نقش سازنده آن‌ها در حفظ جامعه و تمدن‌سازی تأکید داشتند. اشکال شگرفی از حضور زنان نخبه و حماسه ساز در همه عرصه‌ها در تاریخ به ثبت رسیده و بسیاری از نهضت‌های اجتماعی مدیون حضور و اثرگذاری زنان جریان ساز است که نهضت بزرگ و تأثیر‌گذاری همچون نهضت عاشورا، گواه شایسته‌ای برای این حضور است و در عصر ما نیز حضور زنان در جریان نهضت تنباکو و مبارزه با استعمار و همچنین انقلاب اسلامی ایران، روح حقایق انسجام بخشی را به کالبد اجتماع دمیده است. به سبب وجود چنین نقش کلید و اثرگذاری است که گام دوم انقلاب و افق ترسیم شده برای آن زنان، جایگاه بسیار ویژه‌ای پیدا کرده است.

امروز و در این مقطع تاریخی رسالت شناسی زنان و شناخت مسئولیت‌ها و حقوق فردی، خانوادگی و اجتماعی زنان مسلمان جایگاه ویژه‌ای یافته است. زن مسلمان امروز پرچمدار حق و عدالت جهانی است و در گام دوم انقلاب با عزمی جزم‌تر مسیر تمدن نوین اسلامی را تا رسیدن به مرز‌های مطمئن ظهور، دنبال خواهد کرد. بیـداری اسـلامی، تمـدن نـوین اسلامی و اندیشه، سه حیطه اصلی پیشنهادی نقش آفرینی زنان در شکوفایی تمدن اسلامی است. بـه صورتی که زنان آگاه و هوشمند با تصرف بر حوزه اندیشه و درک عقلی در موضـوعات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی زمینه ایجاد حرکت و پویایی هدفمند خود و آینده سازان کشور را در جهت بیداری اسـلامی جوامـع فراهم می‌کنند. از همین رو پیشنهاد می‌شود زنان در عین حال که در مدیریت خانواده و تحکیم پایه‌های معرفتی و اعتقادی خانواده خود نقش بسزایی دارند بلکه در عرصه اجتماع با عنوان منادیان حق با بصیرت افزایی و آگاهی بخشی به هم قشران خود گام مؤثری در تحقق اهداف گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی ایفا کنند.

* خبرنگار روزنامه جوان در چهارمحال بختیاری
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار