کد خبر: 981737
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۲
یک ماهی می‌شود که بیدود دود شده است! استارت‌آپی که قبل از هر چیز با تبلیغات در سطح شهر کارش را آغاز کرد و کم‌کم در کنار بنر‌ها و جایگاه‌هایی که در نقاط پرتردد شهر با تابلوی نارنجی رنگ بیدود علم شده بود، دوچرخه‌های نارنجی رنگی خودنمایی کردند و علاقه‌مندان به فرار از ترافیک و فرار از شلوغی وسایل نقلیه عمومی و صد البته ورزش دوستان به استفاده از دوچرخه‌های عمومی بیدود ترغیب شدند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین:  دوچرخه‌هایی که با ودیعه‌ای ۱۵۹ هزار تومانی در اختیار همه کسانی قرار می‌گرفت که اپلیکیشین بیدود را نصب می‌کردند. هزینه هر نیم ساعت استفاده از این دوچرخه‌ها هم هزار و ۵۰۰ تومان بود. همه چیز داشت خوب پیش می‌رفت و قیمت مناسب و در دسترس بودن دوچرخه‌های بیدود روز به روز مشتریان این استارت‌آپ را بیشتر می‌کرد، اما یک‌باره در اوج شرایط اضطرار با گران شدن بنزین و سردشدن و آلودگی معمول هوا در روز‌های سرد زمستانی، درست در روز‌هایی که مردم بیش از همیشه به دوچرخه‌های این استارت‌آپی نیاز داشتند و بنا بود بیدود برای کاهش تردد وسایل نقلیه و کمک به تنفس تهران پای کار باشد، بیدود دود شد و به هوا رفت! در این بین هم تکلیف بیش از ۲۰۰ هزار نفر کاربران این استارت‌آپ و ۳۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان ودیعه‌ای که این شرکت بابت استفاده از دوچرخه‌هایش از این افراد گرفته بود، هنوز معلوم نیست.

پیمانکار نارنجی حمل‌و‌نقل پاک در سال ۱۳۹۶ به عنوان اولین و تنها مجری انحصاری دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند با نام تجاری «بیدود»، کارش را آغاز کرد. مرداد سال گذشته هم طرح دوچرخه‌های اشتراکی به طور رسمی از سوی شهرداری تهران کلید خورد. در این طرح افراد متقاضی با مراجعه به سایت یا نصب اپلیکیشین، پس از ثبت‌نام و پرداخت مبلغ ۱۵۹ هزار تومان به عنوان ودیعه و ۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان به عنوان بسته بیمه شامل شخص ثالث، راکب، موکب و حوادث انفرادی، می‌توانستند این دوچرخه‌ها را در اختیار بگیرند و در هر نقطه‌ای که خواستند آن را قفل و رها کنند. مرداد امسال در سالگرد راه‌اندازی بیدود، غلامحسین قاسمی مجری طرح دوچرخه‌های اشتراکی (بیدود) در پایتخت در مصاحبه‌ای با تأکید بر روند صعودی استفاده از این دوچرخه‌ها تعداد کاربران این دوچرخه‌ها را رو به افزایش توصیف کرد و گفته بود: «در حال حاضر تعداد کاربران به ۲۰۰هزار نفر رسیده، البته متقاضیانی در مناطقی که هنوز در آن‌ها ایستگاه ایجاد نشده وجود دارد.» حالا با فرض اینکه همان ۲۰۰ هزار کاربر عضو اپلیکیشین بیدود هستند و از آن استفاده می‌کردند، می‌توان با یک محاسبه ساده متوجه شد مبلغ ۳۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان ودیعه نزد شرکت بیدود وجود دارد و این شرکت هم اکنون نزدیک به یک ماه است بدون هیچ توضیحی و بی‌آنکه تکلیف ودیعه کاربرانش را مشخص کند، دود شده و خبری از آن نیست!

بهانه‌های دودشدن بیدود
بعد از جمع‌شدن ناگهانی پیمانکار نارنجی بیدود از سطح شهر تهران نخستین واکنش‌ها نسبت به دود شدن بیدود این توئیت غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران بود: «‏دوچرخه‌های بیدود به دلیل جلوگیری از صدمات متصور در ناآرامی‌های اخیر جمع آوری شدند و باید در اسرع وقت آماده بهره‌برداری شهروندان شوند.» وی در عین حال با اشاره به تعهد این شرکت در برابر ودیعه مشتریان تأکید کرده بود: «‎شهرداری نیز کماکان به حمایت‌های خود از این حرکت ادامه می‌دهد.»

با اتمام ناآرامی‌ها و بازگشت آرامش کامل به جامعه همچنان از بیدود خبری نیست. این بار بوی پول به مشام می‌رسد و بهانه این شرکت برای ادامه کارش بحث‌های مالی و اقتصادی است.

اغتشاشات بهانه بود
خیلی‌ها پشت پرده دودشدن بیدود از تهران را به اختلافات مالی پیش‌آمده بین شهرداری تهران و شرکت پاک چرخ ایرانیان یعنی همان پیمانکار بیدود نسبت می‌دهند. مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این‌باره معتقد است: «حذف این دوچرخه‌ها در سطح پایتخت به دلیل مشکل و اختلافات داخلی شرکت بیدود و سهامداران آن است و ارتباطی به شهرداری تهران ندارد. بیدود یک شرکت خصوصی بوده و ما هیچ‌گاه وعده حمایت از آن‌ها را نداده بودیم. اگر قرار بود حمایت شوند باید از اول به ما اعلام می‌کردند، ولی با این وجود امیدواریم مشکلات داخلی این شرکت به زودی مرتفع شود. موضوع جمع‌آوری دوچرخه‌ها به شکلی ناگهانی رخ داد و بعد از تغییر قیمت بنزین و اغتشاشات مربوط به آن یک دفعه شرکت بیدود دوچرخه‌هایش را از سطح شهر جمع کرد و شفاهی به ما اعلام کردند که به مشکل مالی برخورد کرده‌ایم.»

محسن پورسیدآقایی، معاون مستعفی حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران هم بحث مالی را در حذف دوچرخه‌های بیدود از شهر تهران بهانه دانست و گفته بود: «به نظرم این موضوع بیشتر بهانه‌گیری است چراکه درخواست و نامه مکتوبی به ما ارسال نشده، ولی با این وجود به طرق مختلف همچون ارائه ایستگاه‌های رایگان، انجام تبلیغ و کار حمایتی تلاش کرده‌ایم اقدامات لازم را جهت همکاری با شرکت بیدود انجام دهیم. براساس بررسی‌های اولیه اختلافات داخلی در شرکت و عدم تفاهم میان شرکای آن، مشکل اصلی بوده است.»

بدرود بیدود!
در کنار همه این‌ها صحبت با کاربران بیدود نشان می‌دهد با وجود آنکه سایت این شرکت همچنان بالاست، اما کسی پاسخگوی کاربرانی که به دنبال تعیین تکلیف خود و ودیعه‌هایشان هستند، نیست. با تمام این‌ها حسین قاسمی، نایب‌رئیس هیئت مدیره بیدود گفته است: «پایان فعالیت بیدود حقیقت ندارد و ما در حال انجام بعضی کار‌های زیرساختی هستیم و به زودی دوباره فعالیت‌مان را از سرخواهیم گرفت البته ما به برخی حمایت‌ها از سمت شهرداری نیاز داریم.»

بیدود حتی اگر دوباره به چرخه حمل و نقل عمومی بازگردد هم نمی‌تواند روز‌های غیبت غیر موجهش را جبران کند؛ روز‌هایی که به دلیل گرانی بنزین از یک سو و آلودگی اضطراری هوا از سوی دیگر مردم به استفاده از وسیله نقلیه پاکی همچون دوچرخه احتیاج داشتند، اما پیمانکار حمل و نقل پاک شهرداری تهران مردم را در هوای آلوده تنها گذاشت بی‌آنکه توضیحی دهد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
0
0
شهردار تهران " مردم به اندازه کافی دود وارد ریه هایشان می شود " با پا زدن و تنفس بیشتر در دوچرخه سواری " دود بیشتری وارد ریه ها می شود " این طرح دوچرخه برای کشور های کوچک اروپائی مناسب است " اگر قصد استفاده کمتر از خودرو شخصی در شهر را " مد نظر دارید "هواهم کمتر الوده شود چرا؟ از موتورهای کوچک برقی استفاده
نمی کنید " سرعت بیشتر " الودگی هوا هم ندارد" سلامت ریه افراد هم به خطر
نمی افتد.
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
دوچرخه سواری ورزشی است که در همه دنیا توصیه میشود تا حالا من نشنیده ام که متخصصانی گفته باشند ورزش کردن در شهر های بزرگ باعث تنفس دود بیشتر و خطرناک است استفاده از ماشین برقی کوچک به جای دوچرخ از قضا چون باعث سکون و عدک تحرک است خطرناکتر است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار