کد خبر: 981342
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۹
روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد در مقاله‌ای با اشاره به اینکه ایران در تولید علم به جایگاه شانزدهم جهان ارتقا یافته از توسعه همکاری‌های مؤسسات دانش‌بنیان ایران و چین خبر داده است.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: این روزنامه معتبر در آستانه آغاز نمایشگاه بین‌المللی دانش‌بنیان‌های جهانی در چین به گسترش روابط علمی ایران و چین اشاره کرده و موفقیت‌های چشمگیر ایرانی‌ها را برشمرده است.

از روزگذشته ۱۱ دسامبر شرکت‌های دانش‌بنیانی که متقاضیان حضور در نمایشگاه بزرگ دانش‌بنیان‌های چین CBN هستند، می‌توانند درخواست پذیرش به چینی‌ها بدهند؛ درخواستی که بسیاری از کشور‌ها در صف آن ایستاده‌اند.

بالاتر از کانادا و آلمان
به گزارش روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد از اولویت‌های مهم چین در سال‌های اخیر افزایش سهم واردات شرکت‌های تولیدکننده فناوری سطح بالا بوده است. شرکت در نمایشگاه CBN امتیاز خوبی برای ورود محصولات‌های تک به چین است. ایران و چین قصد دارند از پیچیدگی‌های روابط‌شان برای افزایش سهم تبادل محصولات دانش‌بنیان استفاده کنند. چند نمونه از دانشگاه‌های ایران همچون دانشگاه تهران در رتبه‌بندی‌های جهانی جایگاهی بالاتر از دانشگاه‌هایی همچون «سایمون فریزر» کانادا و «اسن» آلمان داشته است.

از تفاهمنامه تا حمایت از متخصصان
این رسانه استرالیایی تأیید کرده که هم‌اکنون شرکت‌های ایرانی در چند حوزه مهم در چین فعالیت دارند و حوز‌ه‌های وسایل پزشکی، دارویی، تجهیزات نانو‌فناوری، برنامه‌های آی‌تی، پژوهش‌های محیط‌زیستی و به‌خصوص پروژه‌های مقرون به صرفه تصفیه آب و فاضلاب را در سیطره خود دارند. تاکنون شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی موفق شده‌اند تا قرارداد‌هایی با مؤسسات چینی مستقر درشهر‌های ژنگژو، جینان، شنزن و سوژو منعقد کنند.

در سال‌های اخیر ایرانی‌ها موفق شده‌اند حدود ۵۰ تفاهمنامه فعالیت دوجانبه علمی و فناوری، مشارکت در ده‌ها نمایشگاه تخصصی در شانگ‌های و پکن، برگزاری حداقل ۲۰ جلسه دوطرفه تجاری و حمایت از صد‌ها نفر متخصص شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهشگر دانشگاهی را با چینی‌ها به سرانجام برسانند.

افزایش دانشجویان ایرانی در چین
روزنامه سیدنی مورنینگ در ادامه با تأکید بر فعالیت دوجانبه علمی ایران و چین به علاقه پژوهشگران ایرانی برای سفر به چین هم اشاره کرده است. به نحوی که کلاس‌های آموزش زبان چینی در ایران رونق گرفته‌اند و فارغ‌التحصیلان ایرانی برای ورود به بازار‌های استارت‌آپی چین تلاش می‌کنند و از سوی دیگر هم نهاد‌های دولتی ایران هم به شرکت‌های دانش بنیان برای ورود به بازار چین کمک می‌کنند.

این رسانه استرالیایی با تحسین از پژوهشگران ایرانی ورود به بازار کشوری که خود تمام بازار‌های جهان را قرق کرده، بسیار قابل تأمل دانسته است. ضمن اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان چینی هم برای رقابت با دیگر کمپانی‌های اروپایی و امریکایی تلاش می‌کنند تا از پتانسیل علمی دیگر کشور‌ها هم استفاده کنند و همکاری با متخصصان ایرانی را بسیار مهم می‌دانند.

گفتنی است حدود سه هفته قبل معاون علمی رئیس‌جمهوری که به دعوت وزیر علوم چین به این کشور سفر کرده بود، در دیدارش از این کشور با اشاره به پروژه‌های مشترکی که ایران با چین در زمینه فناوری دارد، گفت: این پروژه‌ها باید توسعه پیدا کند و تعداد دانشجویان ایرانی در چین هم افزایش یابد. در این راستا در این سفر علاوه بر امضای چند تفاهمنامه توسط شرکت‌های ایرانی با بخش خصوصی، یک تفاهمنامه هم با وزارت علوم چین امضا شد. باید کمک کنیم شرکت‌های ایرانی هم بتوانند سرمایه‌گذار جلب کنند و هم پایگاه صادراتی مناسبی در چین داشته باشند.»

همکاری با قدرت اول آینده
سورنا ستاری با بیان اینکه سفر به چین سفر خیلی مهمی بود و دستاورد‌های زیادی خصوصاً برای شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صادرات و افزایش تعداد دانشجویان ایرانی در این کشور از طریق امضای توافقنامه با مقامات وزارت علوم چین داشت، افزود: «در این سفر امکان تقویت و توسعه روابط علمی ایران با چین فراهم شد. چین رشد قابل توجهی در سال‌های گذشته در حوزه فناوری داشته و همه ما می‌دانیم این کشور به‌زودی به قدرت اول دنیا در این زمینه تبدیل می‌شود. بنابراین باید از همین حالا روابط علمی و فناوری را با چین گسترش دهیم تا به توسعه صادرات محصولات فناوری ایران به چین و سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در زمینه استارت‌آپ‌ها منجر شود.»

ستاری با اشاره به حضور ۷۰ شرکت ایرانی در نمایشگاه فناوری‌های پیشرفته شنجن هم گفت: در این نمایشگاه تعداد زیادی قرارداد با طرف چینی بسته شد و دفاتر صادراتی ما در چین که توسط بخش خصوصی تأسیس شده است، فعال هستند. چین بازار بزرگی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است و شرایط برای کارکردن با چینی‌ها فراهم است وباید از هم اکنون پل‌های ارتباطی با چین را بسازیم و شرکت‌ها و دانشجویان دو کشور بتوانند به راحتی با یکدیگر همکاری و کار کنند.»

انتخاب هوشمندانه ایرانی‌ها
گفتنی است شهر‌هایی که شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی برای فعالیت خود انتخاب کرده‌اند، شهر‌هایی با پتانسیل‌های فراوانی در حوزه فناوری‌های پیشرفته هستند. شهر ژنگژو در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنایع مخابراتی، فناوری‌های نانو زمینه مساعدی دارد.

شهر سوژو هم در حوزه گسترش زیر ساخت‌های زیست‌محیطی برای دانش بنیان‌های خارجی سرمایه‌گذاری زیادی کرده است. شهر شنزن هم محیط‌هایی شبیه به آنچه در ایران به عنوان پارک‌های علم و فناوری است، ساخته و با دانشگاه‌های خارجی همکاری می‌کند. در واقع می‌توان گفت که دانش بنیان‌های ایرانی انتخاب هوشمندانه‌ای در این زمینه برای همکاری با چینی‌ها داشته‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار