کد خبر: 981083
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲
سینا کلهر، مدیر کل فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در تحلیل مستند «ایکسونامی» که به همت سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران ویژه طلاب پخش شد، سیاست‌های کشور جهت امر ازدواج را ناکارآمد و قانون زده عنوان کرد.
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين: به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران، جلسه نمایش و تحلیل مستند «ایکسونامی» ویژه طلاب و مبلغین فعال استان تهران به همت مدرسه علم و عمل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران و با حضور حجت الاسلام سهرابی، مدیر کل این سازمان، برونی، تهیه کننده مستند، سینا کلهر، مدیر کل فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و ابوالفضل اقبالی، کارشناس خانواده در سالن اجتماعات این اداره کل برگزار شد.

پس از تماشای مستند، حجت الاسلام سهرابی در سخنانی کوتاه از طلبه‌ها خواست که در مسائل فرهنگی، اجتماعی و ... ورود تخصصی به مسائل داشته باشند واز فضای حاشیه‌ای و غر زدن‌ها فاصله گرفته و به صورت تخصصی وارد صحنه عمل شوند و برای این کار باید طرح مشترکی داشته باشند. امیدواریم سازمان تبلیغات بتواند فضایی فراهم کند تا طلبه‌های تهران دور هم جمع شوند، گفتگو کنند و به طرح مشترکی برسند تا هر کس در هر فضایی که خدمت می‌کند، مجری آن طرح باشد.

وی افزود: مدرسه علم و عمل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران نیز بنا دارد تا این فرصت‌های آموزشی را برای طلبه‌ها فراهم کند و زمینه و ظرفی برای باب گفتگو بین طلبه‌ها باز کند. جهت گیری تخصصی پیشنهاد امروز ما به طلبه‌های تهرانی است. فرصت‌ها را شناسایی کنید و دغدغه خود را جهت خدمت رسانی انتخاب و به آن عمل کنید.

در ادامه جلسه سینا کلهر جهت تحلیل این مستند گفت: در حال حاضر ازدواج دائم، قانونی و ثبت شده به عنوان مهمترین سیاست جمهوری اسلامی ایران برای امر جنسی تعیین شده است که این سیاست بر اساس آمار‌های رسمی به بن بست و بحرانی اساسی رسیده است. آمار‌های مختلفی درباره تعداد افراد «در سن ازدواج» بیان می‌شود، ولی بر اساس رسمی‌ترین آمارها، مجموع افراد دختر و پسر در سن ازدواج نزدیک به ۱۲ میلیون نفر است. دختران ۱۵ تا ۵۰ ساله و پسران ۲۴ تا ۵۵ ساله در این بازه قرار دارند و از این آمار ۱۲ میلیونی، فقط حدود ۶۴۰ هزار ازدواج انجام شده است.
کلهر ادامه داد: با تمام این تفاسیر مهمترین اقدامات کشور برای امر ازدواج، یکی وام ازدواج بوده که اکثر آمار‌ها بر اساس وضعیت نابسامان اقتصادی، عدم کفایت این وام را نشان می‌دهد و دیگری قانونی در این خصوص نوشته شده که عملا دولت برای اجرایی کردن آن تا به حال بودجه‌ای در نظر نگرفته است. در یک پژوهشی، علت ازدواج نکردن افراد از آن‌ها پرسیده شده که ۸۵ درصد افراد پاسخگو، نبود شغل را مهمترین دلیل عدم ازدواج ذکر کرده اند.

ابوالفضل اقبالی، کارشناس حوزه خانواده نیز این مستند را نمای دیگری از مدرنیته معرفی کرد و افزود: آن چیزی که وجه نگران کننده پیام‌های این مستند در ایران است، شروع رفتار‌های جنسی و یا کاهش نرخ ازدواج نیست؛ بلکه مشکل ظهور عقلانیت جدیدی در رفتار جنسی است که قصد دارد رفتار‌های ناهنجار را هنجار جلوه دهد به نحوی که اگر در برابر آن بایستید و موضع داشته باشید، شما را غیر نرمال معرفی می‌کند. درنتیجه ما باید با تعاملات درست خود در جامعه، این عقلانیت را به چالش بکشانیم و به سمت مقابله با آن قدم برداریم.

برونی، تهیه کننده مستند ایکسونامی نیز در پایان گفت: در حال حاضر در کشور ما فضای ازدواج به شدت بسته شده، دیگر تقوا و توصیه‌های اخلاقی جواب نمی‌دهد، آمار‌ها خیلی ترسناک شده و من قصد سیاه نمایی ندارم، ولی برای حل این بحران یک همت و تلاش ملی نیاز است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار