کد خبر: 981009
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۰
رئیس سازمان برنامه و بودجه ضمن اعلام پیش‌بینی فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت با نرخ متوسط۵۰ دلار و تبدیل آن با نرخ ۴۲۰۰ تومان به ریال گفت: پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد و منابع برای پرداخت آن به ۷۸ میلیون نفر در سال بعد پیش‌بینی شده‌است.
مهران ابراهیمیان
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: یک روز پس از ارائه لایحه بودجه به مجلس، نوبخت به میان خبرنگاران حوزه اقتصادی آمد تا درباره جزئیات بودجه توضیح دهد با این حال طرح‌هایی که تحت عنوان اصلاح ساختاری بودجه چند ماه پیش مطرح کرده بود، کمتر ردپایی در میان ارقام بودجه‌ای سال بعد داشت.

محمدباقر نوبخت در این نشست از پیش‌بینی درآمد ۴۸ هزار میلیارد تومانی نفت که در آن قیمت هر دلار ۴۲۰۰ تومان محاسبه شده برای سال آینده خبرداد که این منابع بر حسب یک میلیون بشکه نفت در روز و با قیمت هر بشکه ۵۰ دلار است، در حالی که این رقم در سال جاری ۵/۱ میلیون بشکه نفت با نرخ ۵۵ دلار بوده‌است.

وی در پاسخ به واکنش پیش‌بینی خوشبینانه درآمد نفتی از سوی کارشناسان خاطر نشان کرد: «در سال جاری متوسط نرخ هر بشکه نفت تا ۶۳ دلار نیز بوده‌است و باید بتوانیم نفت بفروشیم و منابع ناشی از آن را در کشور به ثروت تبدیل کنیم.»

وی به انتقاد زمان اجرای اصلاح قیمت بنزین نیز واکنش نشان داد و گفت: «مهم‌ترین هدف ما صرفه‌جویی بنزین بود و پیش‌تر اصلاح قیمت بنزین و افزایش آن را در لایحه بودجه آوردیم، ولی با توجه به شرایط خاصی که وجود داشت، امکان آن فراهم نبود. به هر حال سال ۱۳۹۷ وضعیت ارزی ثبات نداشت و اوضاع اقتصادی چندان مساعد نبود.»

حذف یارانه‌ها به استرسش نمی‌ارزد
نوبخت درباره حذف یارانه‌های طرح هدفمندی نیز چنین گفت: «چند سالی است که حذف دهک‌های بالا و تعداد ۲۴ میلیون نفر مطرح می‌شود، ولی باید به شرایط هم توجه داشت. یارانه همین چند صد هزار نفری که حذف کردیم هم با اعتراض همراه شد و گله‌مند شدند. حذف و روالی که موجب ایجاد استرس بین مردم می‌شود نمی‌ارزد.»

محمدباقر نوبخت افزود: منابع برای پرداخت یارانه به ۷۸ میلیون نفر در سال بعد پیش‌بینی شده ولی حذف دهک‌های بالا و پردرآمد هم باید انجام شود.

همچنین پور‌محمدی، معاون بودجه سازمان برنامه و بودجه درباره احتمال افزایش قیمت گازوئیل گفت: هیچ پیش‌بینی در رابطه با افزایش قیمت سوخت از جمله گازوئیل در بودجه وجود ندارد.

چرا نرخ ۸۵۰۰ تومان؟
نوبخت درباره اینکه چرا نرخ دلار نیمایی برای تأمین سایر کالا‌ها حدود ۸۵۰۰ تومان اعلام شده در حالی که در حال حاضر نرخ نیما با این رقم حتی در امسال هم وجود نداشته، توضیح واضحی نداد و گفت: «در مورد کالا‌های اساسی که باید ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین شود و طبق مصوبه شورای امنیت ملی باید ذخایر لازم برای این کالا‌ها که از جمله آن برنج، لاستیک، کاغذ و دارو است، تأمین شود.»

وی گفت: «برای تأمین ارز کالا‌های اساسی از وزارت جهاد کشاورزی، صمت و بهداشت خواستیم میزان منابع لازم برای واردات در سال بعد را برآورد کنند که اعلام آن‌ها نشان داد حدود ۷ میلیارد دلار وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت لازم دارند و حدود ۳ میلیارد دلار وزارت بهداشت نیاز دارد که جمعاً ۱۰ میلیارد دلار شد و ما حدود ۵/ ۱۰ میلیارد دلار در نظر گرفتیم.»

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: «برای سایر کالا‌هایی که دولت در کنار کالای اساسی تأمین ارز می‌کند، ملاک نرخ نیمایی است.»

وی توضیح داد: «برای اینکه کنترل قیمت داشته باشیم حداکثر روی ۸۵۰۰ تومان حساب کردیم، ربطی به معاملات نیمایی بخش خصوصی ندارد».

این در حالی است که معاون دیگر رئیس‌جمهور در سالن صدا و سیما معتقد بود که «چشمه فساد آنجاست که قیمت‌های غیرواقعی در کنار قیمت واقعی بنشیند و ثروت‌های کلانی را حاصل عده‌ای می‌کند، ولی مقابله با این موضوع در حرف آسان است و در عمل مقاومت صورت می‌گیرد.»

نهاوندیان در همایش مبارزه با فساد تصریح کرد: «در صورتی که مقابله با این موضوع شکل سیاسی به خود بگیرد، قطعاً منتفعان از تفاوت قیمت‌ها پیروز خواهند شد.»

ایجاد یک میلیون شغل
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: «برای بودجه سال آتی ایجاد یک میلیون شغل، رشد اقتصادی ۲ درصدی و خرج از رکود نیز هدفگذاری شده‌است که صندوق بین‌المللی پول آن را تأیید می‌کند.»

نوبخت افزود: «سال آینده ۲۶۱ هزار میلیارد تومان از محل مالیات، واگذاری دارایی سرمایه‌ای و دارایی‌های مالی تأمین می‌شود، ۱۷۵ هزار میلیارد تومان از محل مالیات پیش‌بینی شده که رشد ۲۶ درصدی را نسبت به سال ۹۸ نشان می‌دهد.»

رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: «۴۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان نیز از محل درآمد‌های نفتی در سال ۹۹ تأمین می‌شود که نسبت به سال۹۸ حدود ۶۸ درصد کاهش خواهد داشت.»

البته معاون محترم رئیس‌جمهور در حالی به این درصد اتکا کند که در واقع برداشت از حساب ذخیره ارزی نیز خود به نوعی اتکای به درآمد‌های نفتی است و لذا ادعای گام نخست طرح اصلاح ساختار بودجه در لایحه بودجه ۹۹ چندان قابل قبول نیست، زیرا تنها سر فصل‌های منابع متکی به نفت تقسیم شده‌است.

نوبخت همچنین در باره برداشته‌های ارزی از صندوق توسعه ملی بعد از گلایه رهبر انقلاب گفت: در سال آینده حدود ۸ میلیارد دلار از منابع نفتی به صندوق توسعه ملی واریز خواهد شد و ۱۶ میلیارد دلاری که قرار است از محل مازاد صندوق در اختیار دولت قرار بگیرد به صورت تسهیلات خواهد بود. برداشت از منابع صندوق برای صداوسیما نیز با تصویب مجلس شورای اسلامی بوده و این مجوز نیز از سوی رهبری صادر شده‌است.

وی با اشاره به فاصله درآمد‌ها با منابع در لایحه بودجه ۹۹ گفت: «تلاش می‌شود تا این فاصله بوسیله سایر ابزار‌ها از جمله فروش دارایی‌های مازاد و واگذاری‌ها پرشود.»

نوبخت گفت: «براساس لایحه بودجه ۹۹ مبلغ ۵/ ۴۹ هزار میلیارد تومان از منابع حاصل از مولدسازی دارایی‌ها و فروش اموال مازاد پیش‌بینی شده است.»

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: «سال آینده ۸۰ هزار میلیارد تومان صرف خرید و فروش اوراق می‌شود که بخشی مربوط به سررسید اوراق سال قبل است و امسال نیز تاکنون ۳۴ هزار میلیارد تومان استاد خزانه و اوراق نقدی منتشر شده است.»
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
0
0
آقای نوبخت وقتی سهمیه بندی بنزین شد چی؟ با اعتراض و اغتشاش روبرو نشدید؟!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
0
0
متاسفم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
0
0
حدود شش سال است که یارانه من کارمند بازنشسته که پولدار هم نیستم قطع شده و هیچکس پاسخگو نیست و فریاد رسی هم نیست . آیا میدانید چقدر به ما استرس وارد کرده اید ؟
امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
0
0
یا مهدی فقط خودت بیا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
0
0
شما کار بلد نیستید۶ ساله میخواهید یارانه ثروتمندان را قطع کنید. شما فقط روتون زیاده.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار