کد خبر: 980872
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۵
در بزرگ‌ترین اردوگاه مرگ نازی‌ها یعنی اردوگاه آشویتس روی ساعد افراد شماره شناسایی خالکوبی می‌شد تا اگر موفق شدند از اردوگاه فرار کنند، شناسایی شوند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: این روش در طول تاریخ کم و بیش گاهی اوقات از سوی برخی افراد و گروه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. حالا صندوق رفاه وزارت علوم هم برای تضمین بازگشت وام‌های دانشجویی همین روش را به نوعی امروزی کرده و با درج میزان وام و بدهی دانشجویان روی گواهی موقت پایان تحصیلات دانشگاهی می‌خواهد افراد بدهکار به این صندوق هر جا که رفتند، شناسایی شوند و همه ادارات یا مکان‌هایی که این گواهینامه به آن‌ها ارائه می‌شود، بدانند فرد دارنده این گواهی به اندازه کافی پول نداشته و مجبور شده وام بگیرد!

کج سلیقگی‌هایی که موجب می‌شود تا بروکراسی‌های عجیب و غیر‌قابل توجیهی شکل گیرد و دانشگاهی که محفل علمی و جایگاه رشد و ارتقای کرامت انسانی افراد است به مکانی برای زیر سؤال بردن شخصیت افراد و دانشجویان تبدیل شود و دانشجویی که باید مطالبه‌گر و متحول‌کننده ساختار‌های نادرست اجتماعی باشد، خود درگیر ساختار‌های معیوبی می‌شود که کرامتش را خدشه دار می‌کند. یکی از مصادیق این ماجرا را می‌توان در درج بدهی وام دانشجویی صندوق رفاه وزارت علوم در گواهی موقت پایان تحصیلات مشاهده کرد، رویکرد عجیبی که نه فقط تضمینی برای بازگشتن مبلغ وام به صندوق رفاه دانشجویی به شمار نمی‌آید، بلکه به خاطر مبلغ ناچیزی وام، فرد در هر جا باید مدرکش را ارائه کند به عنوان یک بدهکار شناخته می‌شود.

جور کردن دخل و خرج دانشگاه به قیمت وامی که گران تمام می‌شود!
وقتی برای جور کردن دخل و خرج هزینه‌های دانشگاه مشغول دو دوتا چهارتا هستید، وام‌های صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم می‌تواند کمکی جدی باشد و لااقل یک گوشه کار را بگیرد.

وام شهریه یکی از مزایایی است که برای دانشجویان در نظر گرفته‌می‌شود و صندوق رفاه وزارت علوم برای دانشجویان شبانه و روزانه وام‌های مختلفی دارد، وام‌هایی که پس از فراغت از تحصیل تقسیط و پرداخت می‌شود و اقساط آن هم چندان زیاد نیست تا به کسی فشار بیاورد.

به همین خاطر است که اغلب دانشجویان ورودی به دانشگاه در قدم نخست به دنبال ضامن می‌گردند و با مراجعه به دفترخانه و تهیه ضمانت‌نامه محضری به سراغ صندوق رفاه دانشجویی می‌روند تا با وام این صندوق بدهی‌های دانشجویی‌شان را کم کنند، اما همین دانشجویان اگر بدانند بخش اصلی متن گواهی موقت پایان تحصیلاتشان به مبلغ وام دریافتی‌شان اختصاص می‌یابد و این مبلغ به همراه کارمزدش با عدد و حروف به صورت حروف برجسته در گواهی موقت پایان تحصیلات درج می‌شود، شاید در دریافت وام از صندوق رفاه دانشجویی تجدید نظر کنند؛ چراکه دلیلی ندارد در هر آزمون استخدامی یا اداره و خلاصه هر جایی که ممکن است نیاز به ارائه مدرک تحصیلی وجود داشته‌باشد، همه افراد بفهمند این شخص به صندوق رفاه وزارت علوم بدهکار است و برای وصول این بدهی راه‌های بهتری وجود دارد که ضمانت اجرایی بیشتری هم دارد.

تفاوت گواهینامه پایان تحصیلات پولدار‌ها و بی‌پول‌ها!
حتی از گواهینامه موقت پایان تحصیلات افراد هم می‌توانید متوجه شود فرد مورد نظر پولدار است یا جزو اقشار متوسط و ضعیف جامعه به شمار می‌رود. در گواهینامه موقت پایان تحصیلات تکمیلی یکی از دانشگاه‌های معتبر در کشور بعد از توضیحات معمول نوشته شده است «ضمناً نامبرده مبلغ به عدد (۸۱۸ /۷۸۰ /۴۹) و به حروف (چهل و نه میلیون و هفتصد و هشتاد هزار و هشتصد و هجده) ریال از تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان استفاده نموده که موظف است بدهی خود را طبق اوراق دفترچه اقساط به حساب درآمد‌های اختصاصی صندوق واریز نماید.»
این در حالی است که گواهینامه موقت پایان تحصیلات افراد پولدار و بی‌نیاز از وام چنین بخشی وجود ندارد!

گواهینامه پایان تحصیلات وام‌دار‌ها
درج مبلغ وام و تعهد مالی دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی در گواهی‌موقت پایان تحصیلات وی در حالی صورت می‌گیرد که تا زمان تسویه نهایی وام دانشنامه برای فرد صادر نمی‌شود و درج مبلغ بدهی فرد به صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم جز نقض حریم خصوصی و کرامت انسانی افراد هیچ سود دیگری ندارد. در واقع با این کار تضاد‌های طبقاتی و اجتماعی افراد به شکلی عیان بروز و ظهور می‌یابد، زیرا کسانی که تمکن مالی خوبی دارند و نیازی به دریافت این وام‌ها نداشته‌اند، گواهی موقت پایان تحصیلاتشان تنها شامل مواردی از قبیل معدل، سال ورود و سال فارغ التحصیلی و تعداد واحد‌های گذرانده است، موضوعاتی که باید در یک گواهی پایان تحصیلات درج شود. اما گواهی پایان تحصیلات کسانی که وام گرفته‌اند با یک گواهی پایان تحصیلات عادی خیلی فرق می‌کند. این افراد درست شبیه کسانی که در اردوگاه کار اجباری نازی‌ها بوده‌اند و از افراد عادی متمایز است در حالی که شاید دلیلی نداشته باشد مسئول کارگزینی فلان اداره یا فلان شرکت بداند متقاضی این شغل بدهکار صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم است و هنوز هم هیچ رفتاری از او سر نزده که نشانه سرباز زدن از پرداخت بدهی‌اش باشد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
France
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
1
4
ممنون از اين گزارش مفيد
برخی دانشگاه‌ها شور پول پرستي رو درآوردن.
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
1
0
بسیار عالی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار