کد خبر: 980535
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۱
علیرضا سزاوار
هفته دانشجو از امروز همزمان با روز دانشجو شروع می‌شود. امسال این مناسبت با سال‌های گذشته تفاوتی جدی دارد و این تفاوت در خبر‌های خوبی است که در آستانه روز دانشجو توسط مسئولان اعلام شد. البته نخستین اتفاق مهم که در چند دهه اخیر بی‌سابقه بود، چند هفته قبل از روز دانشجو رخ داد؛ عفو عده‌ای از محکومان دانشجو که به درخواست رئیس قوه قضائیه و توسط رهبر معظم انقلاب صورت گرفت.

مشکل وام برطرف شد: روز چهارشنبه اعلام شد که نرخ سود تسهیلات ویژه دانشجویان دکتری با هماهنگی مسئولان صندوق رفاه دانشجویان و بانک توسعه تعاون، ۴ درصد تعیین شد و اضافه پرداختی دانشجویان بازگردانده می‌شود. در حال حاضر با هماهنگی صندوق رفاه دانشجویان و بانک توسعه تعاون، این بانک ملزم به محاسبه نرخ سود ۴‌درصد برای تسهیلات ارائه شده به دانشجویان مقطع دکتری روزانه است و اگر دانشجویی در این باره شکایت دارد، می‌تواند شکایت خود را به صورت قانونی از طریق صندوق رفاه دانشجویان یا دانشگاه خود پیگیری کند.

افزایش وام‌های ازدواج و مسکن دانشجویی: رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها هم روز پنج‌شنبه اعلام کرد که قول‌هایی را هم برای وام‌های دانشجویی در حوزه ازدواج و مسکن گرفته‌ایم. قالب‌هایی که نهاد به دنبال آن است و موافقت‌های اولیه آن را هم گرفته، استفاده از ظرفیت‌های قرض‌الحسنه بانک‌ها خارج از ظرفیت صندوق رفاه است که به‌زودی نتیجه این توافقات اعلام می‌شود.

بازدید رایگان از برج میلاد: همزمان با روز ۱۶‌آذر بخش گردشگری برج میلاد تسهیلاتی را برای بازدید این قشر فرهیخته در نظر گرفته است. بر این اساس تمامی دانشجویانی که علاقه‌مند به بازدید از ششمین برج مخابراتی دنیا هستند، می‌توانند امروز با در دست داشتن کارت دانشجویی، از ساعت ۹ الی ۱۲ از برج میلاد به عنوان شاهکار مهندسی ساز ایرانی بازدید کنند.

بازنگری در سهمیه فرزندان هیئت علمی: رؤسای وزارت بهداشت، وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی مأموریت پیدا کردند آیین‌نامه نقل و انتقال دانشجویان را بازنگری کنند. این آیین‌نامه توسط این سه دستگاه آموزش عالی تکمیل شده که مورد اعتراض دانشگاهیان قرار گرفته بود. این سه‌نهاد معتقدند که فرزندان هیئت علمی حجم گسترده‌ای از انتقالات را ندارد و مجموع جابه‌هایی‌ها چه بدون تغییر رشته و چه از دانشگاهی به دانشگاه دیگر و چه با تغییر رشته حدود ۱۵۰۰‌نفر است. اما با توجه به انتقاد‌های دانشجویان دستگاه‌های آموزشی عالی که مأموریت تدوین آیین‌نامه نقل و انتقال را دارند، توافق کردند با توجه به اینکه افکار عمومی به‌جا و به‌موقع حساس شده‌است، مجدداً این آیین‌نامه را بازنگری کنند با وجود اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز به تجدیدنظر ندارد.

تخفیف شهریه علمی کاربردی‌ها: محمد حسین امید، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی هم با اشاره به حمایت این دانشگاه از دانشجویان مناطق محروم گفت: از ابتدای امسال کارت یارانه تغذیه ویژه این دانشجویان صادر کردیم که به صورت آزمایشی در استان سیستان و بلوچستان اجرایی شده است. وی افزود: دانشجویانی که مشکل مالی دارند، شناسایی خواهند شد و از این حمایت‌ها برخوردار می‌شوند.

افزایش خوابگاه‌های متأهلی: حجت الاسلام کلانتری، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد، با بیان اینکه در پی این هستیم تا یک تحول فضایی را برای ازدواج دانشجویی در دانشگاه آزاد ایجاد کنیم، گفت: یکی از فعالیت‌هایی که دانشگاه آزاد در نظر گرفته است برای واحد‌هایی که دارای خوابگاه‌های دانشجویی هستند، تلاش شده تا بخشی از این فضا به خوابگاه متأهلی برای دانشجویان تبدیل شود. بسیاری از استان‌ها واحد‌های دانشگاه آزاد متعهد شدند که بخشی از خوابگاه را به خوابگاه‌های متأهلی تخصیص دهند که به‌زودی عملی می‌شود.

آغاز ثبت نام وام بنیاد علوی: همزمان با هفته دانشجو ثبت نام وام بنیاد علوی آغاز شده و دانشجویان تا ۲۸‌آذر می‌توانند درخواست خود را ارائه دهند. دانشجویان متقاضی استفاده از وام بنیاد علوی اعم از روزانه و شبانه تا ۲۸‌آذرماه می‌توانند از طریق پورتال دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به آدرس
www. bp. swf. ir مراجعه و نسبت به ثبت درخواست وام خود اقدام کنند. مبلغ وام در هر ترم برای دانشجویان متأهل ۸‌میلیون ریال و دانشجویان مجرد ۶ میلیون ریال خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار