کد خبر: 980360
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۴
تأکید عراقچی بر «گام بعدی» درصورت منتفع نشدن از برجام
وزیر امور خارجه ایران گفته که ایران مدام از سوئیس به عنوان حافظ منافع امریکا در ایران پیام دریافت می‌کند، ولی معاون او غیرمستقیم به نشست روز جمعه ۱+۴ با ایران در وین اشاره کرده و گفته که اگر ایران از برجام منفعتی حاصل نکند، هر احتمالی برای برداشتن گام‌های بعدی وجود دارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دو روز بعد از سفر وزیر خارجه عمان به ایران که برخی منابع گفته‌اند در آن پیامی به ایران منتقل شده، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه تلویحاً دریافت چنین پیامی را تأیید کرده است. ظریف دیروز در حاشیه نشست هیئت دولت، درباره صحبت‌های رئیس‌جمهور درباره پیام خصوصی امریکایی‌ها به ایران گفت: «من صحبت‌های رئیس‌جمهور را نشنیدم، اما از طریق سوئیس، مرتب و در موارد مختلف پیام دریافت می‌کنیم.» ظریف البته در جمله بعدی، سعی کرده دریافت چنین پیامی را مربوط به قبل بداند و گفته است: «آن پیام‌ها در زمان نشست مجمع عمومی سازمان ملل که رئیس‌جمهور هم اعلام کردند، دریافت شده است.»‌وزیر خارجه با این حال توضیح نداده که آیا به جز سوئیس، از منابع دیگری هم پیامی دریافت شده است یا نه. دیروز روزنامه کویتی «الجریده» به نقل از یک منبع در دفتر ریاست‌جمهوری ایران نوشت که گفتگو‌های بن‌علوی در تهران شامل سه محور بود؛ طرح صلح هرمز، بحران یمن و نزاع بین واشنگتن و تهران. این منبع گفته که وزیر خارجه عمان درباره روابط با واشنگتن نیز به تشریح نتایج سفر خود به واشنگتن و گفتگو با «مایک پمپئو» وزیر خارجه امریکا پرداخته و گفته که از دیدگاه دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور امریکا، سیاست فشار حداکثری بر ایران در حال نتیجه دادن است و ایرانی‌ها دیر یا زود مجبور می‌شوند پای میز مذاکرات حاضر شوند، لذا دولت امریکا در حال حاضر عجله‌ای برای مذاکره ندارد، اگرچه باب مذاکرات بسته نیست، اما بستگی به اراده تهران برای گفت‌وگوی بدون پیش شرط دارد. الجریده به نقل از این منبع مدعی شد: «بن‌علوی به روحانی گفته که ترامپ پس از اعتراضات اخیر در ایران، روحانی را در عرصه سیاست داخلی ضعیف می‌داند و به همین دلیل دیدار با او یا مذاکره با ایران دیگر اولویت ترامپ نیست، اما با این حال باب گفتگو را با ایرانی‌ها نبسته است.»

با این حال، برخی ناظران می‌گویند که مواضع متناقض روز سه شنبه ترامپ و تأکید او بر اینکه «نمی‌خواهم فعلاً درباره رویداد‌های ایران اظهارنظر کنم»، نشان می‌دهد که در آستانه نشست ۱+۴ و ایران در وین در خصوص برجام، احتمالاً رایزنی‌هایی در جریان است که ترامپ فعلاً به نتیجه‌بخش بودن آن‌ها امیدوار است، به خصوص که روز دو شنبه همزمان با سفر وزیر خارجه عمان به تهران برای رایزنی با مقام‌های ایرانی، خالد جارالله، وزیر مشاور در امور خارجه کویت نیز گفت که نشانه‌هایی از آرامش درباره پرونده هسته‌ای ایران دیده می‌شود. این در حالی است که ظریف درباره این نشست گفته که ما نکاتی را که داشته‌ایم و در نامه‌های خود مطرح کرده‌ایم که در این نشست مطرح خواهد شد، اروپایی‌ها نیز نظرات خود را مطرح می‌کنند. ظریف با این حال، تأکید کرد: «تصور نمی‌کنم که اتفاق عجیبی در این جلسه رخ دهد.» عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه دیروز تأکید کرد که اگر ایران از برجام منفعتی حاصل نکند، هر احتمالی برای برداشتن گام‌های بعدی وجود دارد. عراقچی روز سه شنبه علاوه بر شینزو آبه با «توشی میتسو موتگی» وزیر خارجه ژاپن نیز دیدار و تأکید کرد که هدف ایران خروج از برجام نیست و اینکه ایران پس از یک سال صبر و مشاهده عدم تعهد کشور‌های اروپایی به توافق هسته‌ای، تصمیم به کاهش تعهدات ذیل برجام گرفت و در صورت لغو تحریم‌ها و برخورداری از مزایای این توافق مجدداً ایران به تعهداتش بازخواهد گشت.

اینستکس خوب است تحریم دارویی نباشد
وزیر امور خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های دیروز در حاشیه نشست هیئت دولت، در خصوص توئیت خود پس از سفر بن علوی به ایران گفت: هفته گذشته ما شاهد یک اقدام مثبت از سوی اروپایی‌ها بودیم که شش کشور جدید به اینستکس پیوستند و البته یک تهدید بی‌موردی که اروپایی‌ها انجام دادند. ظریف افزود: نیاز بود تا یک بار دیگر به اروپایی‌ها به ویژه کشور سوئد تأکید کنم که ما از کشوری که ادعای حمایت از برجام دارد توقع نداریم که شرکت دارویی آن از فروش پانسمان برای کودکان مبتلا به بیماری پروانه‌ای به ایران خودداری کند. ظریف افزود: پس لازم بود که به آن‌ها یادآوری کنیم که خوب است شما می‌خواهید به اینستکس بپیوندید، اما چیزی که حتی خود امریکایی‌ها ادعا می‌کنند که موارد دارویی و انسانی جزو تحریم‌ها نیست را اجرا نکنید.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
0
0
کوتا بیا؛ فکر کنم اگه تو حرف نزنی اوضا بهتر بشه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار