کد خبر: 979995
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۴
دانشجویان در گردهمایی بزرگ بسیج دانشجویی از آیت‌الله رئیسی خواستار برخورد قاطع با آشوبگران و مفسدان شدند
رئیس قوه قضائیه خطاب به دانشجویان بسیجی: «اعلام می‌کنم به تمام پرونده‌هایی که دغدغه شماست، ان‌شاءالله به لطف خدا رسیدگی خواهیم کرد. ما شما و مردم را محرم می‌دانیم و معتقدیم بسیاری از تصمیمات بزرگ اگر با مردم در میان گذاشته شود و برای مردم تبیین و اقناع عمومی و اجماع نخبگانی انجام شود، بزرگ‌ترین حامی، مردم خواهند بود»
علیرضا سزاوار
سرويس دانشگاه جوان آنلاين: گردهمایی سراسری «گام دوم خیزش هسته‌های مسئله‌محور جوانان» هفته گذشته به همت بسیج دانشجویی و در سالروز تشکیل این نهاد با حضور رئیس دستگاه قضا و درحالی‌که شعار مبارزه با آشوبگران و مفسدان مجتمع فرهنگی میلاد نور را به لرزه درآورده بود، برگزار شد. آیت‌الله رئیسی در سخنرانی‌اش در این گردهمایی ایجاد وضعیت آرمانی ترسیم شده برای نظام اسلامی را وظیفه مشترک دانشجویان بسیجی و دستگاه قضا دانست.
گردهمایی ۴هزار و۵۰۰ نفره اعضای بسیج دانشجویی طبق طرح تحول سازمان بسیج دانشجویی یا همان طرح اعتلا که مدتی است در سازمان بسیج دانشجویی عملیاتی شده، باشکوه هرچه تمام‌تر اجرا شد.

به سمت مسئله محوری برای حل مشکلات
بر اساس طرح تحول سازمان بسیج دانشجویی، مأموریت‌ها و برنامه‌های این تشکل با توجه به شرایط جدید و در راستای مطالبات مقام معظم رهبری بازنگری می‌شوند. در دوره ریاست جدید سازمان بسیج دانشجویی (دوره دکترنیک روش) طرح تحول و اعتلای این سازمان اجرایی شد. در این طرح سازمان بسیج دانشجویی به دنبال هدایت بدنه دانشجویی خود به سمت مسئله محوری و تلاش برای حل مسائل و مشکلات کشور است. برای پیگیری این طرح دبیرخانه‌ای از اعضای سابق بسیج دانشجویی در سازمان بسیج دانشجویی راه‌اندازی شده است تا به صورت مستمر اجرای طرح تحول را رصد و پیگیری کند.

مجازات سخت در انتظار آشوبگران
در گردهمایی سراسری خیزش هسته‌های مسئله محور جوانان دانشجو با شعار‌هایی همچون «آشوبگران و مفسدان نابود باید گردند»، «صل علی محمد یاور رهبر آمد» و «دانشجوی بسیجی آماده قیام است» به استقبال سخنرانی رئیس قوه قضائیه رفتند.
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در جمع اعضای بسیج دانشجویی با تأکید بر اینکه کسانی که در روز‌های اخیر از فضا و از دغدغه مردم سوءاستفاده و در جامعه اغتشاش و ناامنی کردند، دل زن و بچه‌های مردم را لرزاندند و به اموال عمومی حمله و به اموال مردم خسارت وارد کردند بدانند مجازات سختی در انتظارشان است، گفت: «جمهوری اسلامی ایران امروز در منطقه به عنوان امن‌ترین کشور شناخته می‌شود و جانفشانی شهدا و جانبازان برای حفظ امنیت این کشور پیشروی ماست و غیرممکن است اجازه دهیم کوچک‌ترین اخلالی در امنیت مردم ایجاد شود و به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد.»
آیت‌الله رئیسی در ادامه ضمن تبریک به مناسبت سالروز بسیج دانشجویی گفت: «بسیج مجموعه‌ای مؤمن، دلداده به خدا، برخوردار از روحیه جهادی، دغدغه‌مند نسبت به مشکلات مردم و تلاشگر برای پیشرفت مادی و معنوی جامعه است.»

معنای سیاسی بودن برای دانشجویان
رئیس قوه قضائیه افزود: «دانشجو چهره‌ای دوستدار و طالب دانش با روحیه دانش افزایی و معرفت افزایی برای خود و جامعه است. دانشجو حقیقت‌یاب است و اهل تحقیق و پژوهش برای ارتقای جامعه و به کار بردن علم در جهت پیشرفت جامعه است.»
وی تصریح کرد: «عجین شدن دو خصلت بسیجی و دانشجو بودن با یکدیگر، دانشجوی بسیجی را دارای یک جایگاه والا می‌کند که این جایگاه ایجاب می‌کند جامعه و نیاز جامعه را خوب بشناسد و خود را برای رفع نیاز‌های جامعه آماده کند. به راستی سیاسی بودن برای دانشجو همین معنا را دارد؛ یعنی شناخت دقیق جامعه، نیاز‌های جامعه و آماده بودن در رفع این نیازها.»
این سخنان آیت‌الله رئیسی با تأیید دانشجویان همراه شد.

واقعیت‌های زیادی روبه‌روی ماست
آیت‌الله رئیسی گفت: «نقش دانشجویان بسیجی و جوانان برومند در طول تاریخ انقلاب اسلامی در این ۴۰ساله نقش بسیار برجسته‌ای بوده است. برجسته‌ترین نقشی که جوانان ایفا کردند در هشت سال جنگ تحمیلی مقابل هجوم‌های بی‌رحمانه دشمنان و دفاع از داشته‌های کشور بود. امروز بعد از گذشت ۴۰ سال واقعیت‌های زیادی روبه‌روی ماست. در سند راهبردی گام دوم، مقام معظم رهبری این واقعیت‌ها را به تصویر کشیدند و تمام راهبرد‌هایی را که برای حرکت در گام دوم ضرورت دارد، یادآور شدند و به همه ما و صاحبان نظر و بصر اعلام کردند گام نهادن در گام دوم به دانش، حرکت مجاهدانه، جزمیت علمی، عزم عملی و حزم و دوراندیشی نیاز دارد.»

قوه مقننه باید منافذ فسادزا را مسدود کند
رئیس قوه قضائیه گفت: «مبارزه با فساد و اجرای عدالت ایجاب می‌کند هر بخشی در حوزه فعالیت و عمل خود برای کاهش ناهنجاری‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تلاش کند و هیچ دستگاهی در این رابطه مستثنی نیست و همه دستگاه‌ها باید ساختار‌های فسادزا را اصلاح کنند. در سال ۸۰ در پیام جامع مبارزه با فساد اقتصادی، مقام معظم رهبری تکلیف قوا را تعیین کردند. قوه مقننه باید منافذ فسادزا را مسدود کند؛ قوه مجریه بستر‌های فسادزا را اصلاح و دستگاه قضایی با مفسدان اقتصادی برخورد کند. پس بحث مبارزه با فساد و اجرای عدالت به همه دستگاه‌ها در کشور مربوط است.»
این بخش از سخنان آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه با شعار دانشجویان بسیجی که یکصدا فریاد می‌زدند «رئیسی، رئیسی حمایتت می‌کنیم» همراه شد.

حساسیت در مقابل حیف و میل‌های بیت‌المال
آیت‌الله رئیسی بیان کرد: «امروز جریان دانشجویی و امثال شما یک فرصت کم نظیر برای اجرای عدالت و مبارزه با فساد هستید. این فرصت را باید همه مسئولان و ما مغتنم بشماریم. جمع شما دلسوزان و دغدغه‌مندان جامعه برای انجام مأموریت‌های خطیری که بر عهده ماست، یک فرصت است. دولت، مجلس، نهاد‌ها و دستگاه‌ها باید این نیروی عظیم انسانی و کارآمد را برای خود فرصت تلقی کنند هم به عنوان نیروی انسانی که می‌تواند در خدمت اجرای عدالت و مبارزه با فساد باشد و هم در انجام تحقیقات و پژوهش‌های ضروری که امروز دانشگاه بستر آن است.»

جریان دانشجویی؛ جریان ولایتمدار
رئیس قوه قضائیه گفت: «این مجموعه به عنوان سازمان مردم‌نهاد که در دل مردم جا دارد، می‌تواند به عنوان یک دستگاه اعلام کننده فساد بهترین مجموعه‌ای باشد که فساد را اعلام نماید و باید به سخن و حرف او اعتماد کرد. طبق ماده ۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری، سازمان‌های مردم نهاد که بهترین آن‌ها می‌تواند مجموعه بسیج دانشجویی باشد، می‌توانند موارد و مصادیق را اعلام کنند که باید بسیار هم مورد توجه قرار گیرد. این نگاه دغدغه‌مندانه و دلسوزانه که کژی‌ها و تخلفات و فساد را بر نمی‌تابد، می‌تواند فرصت مغتنمی برای دستگاه‌ها باشد.»
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بار‌ها بر حقوق عامه و حق‌الناس تأکید کرده‌اند، گفت: «یادآوری، تذکر، اعلام و مطالبه شما بسیار مغتنم خواهد بود؛ لذا ابعاد این موضوع باید شناخته و گفتمان‌سازی و مطالبه شود. امروز جریان دانشجویی، جریان مخلص، انقلابی، دغدغه‌مند، طرفدار مردم و نظام و ولایت است. اگر سخنی بگوید و کاستی را در یک منطقه و اقلیم اعلام کند، باید مغتنم شمرده شود. نقش شما در پیش‌بینی، پیشگیری و اقدام نقش بسیار قابل توجه و برجسته‌ای خواهد بود.»

از جوسازی و فضاسازی تأثیر نمی‌پذیریم
رئیس قوه قضائیه در ادامه تصریح کرد: «اعلام می‌کنم به تمام پرونده‌هایی که دغدغه شماست، ان‌شاءالله به لطف خدا رسیدگی خواهیم کرد. ما شما و مردم را محرم می‌دانیم و معتقدیم بسیاری از تصمیمات بزرگ اگر با مردم در میان گذاشته شود و برای مردم تبیین و اقناع عمومی و اجماع نخبگانی انجام شود، بزرگ‌ترین حامی، مردم خواهند بود.»
آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: «در این راستا بدانید از اخم کسی، جوسازی و فضاسازی فرد و مسئولی تأثیر نمی‌پذیریم و هر کس در هر جایگاهی بخواهد فضاسازی و جوسازی کند و جامعه را دو قطبی یا چند قطبی نماید، در این راستا به هیچ عنوان ملامت ملامت‌کنندگان و سرزنش افراد در دل ما، جان ما، سیره و مشی و سلوک ما اثر نخواهد کرد.»

پیگیری خواسته دانشجویان
رئیس قوه قضا تأکید کرد: «ما تا آخرین قطره خون نسبت به پاسداری از این پیام‌ها اقدام خواهیم کرد.»
در این لحظه دانشجویان یکصدا فریاد زدند «این‌همه لشکر آمده، به عشق رهبر آمده.»
آیت‌الله رئیسی گفت: «پرچم مقاومت و ایستادگی و مبارزه با فساد، امروز در دست مقام معظم رهبری است و بنده و امثال بنده سربازان ایشان در این میدان هستیم.»

وی با اشاره به خواسته یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه دستگاه قضایی باید از سیستم الکترونیک برخوردار باشد، افزود: «ابلاغ‌های الکترونیک پیگیری می‌شود و اسناد رسمی باید جایگزین اسناد عادی شود که این موضوع را نیز ما پیگیری می‌کنیم. در رابطه با صیانت از مسئولان به نحوی که از هرگونه آسیبی مصون باشند، این حرکتی است که ما انجام داده‌ایم؛ قانون آن تصویب شده بود، اما با گذشت سه، چهار سال اجرا نشده بود. آیین نامه آن را تصویب کردیم و سامانه ثبت اموال مسئولان را دنبال می‌کنیم. بخشی از این کار انجام شده و بخش دیگر تکمیل خواهد شد. اجرای این قانون می‌تواند در صیانت بخشی از مسئولان و مدیران مؤثر باشد.
آیت‌الله رئیسی بیان کرد: «استفاده از همه ظرفیت‌ها به ویژه ظرفیت دانشجویی، جزو برنامه ماست و حتماً کمک و مساعدت بسیج دانشجویی در جهت اهداف قوه قضائیه و تحقق عدالت و مبارزه با فساد بسیار کارساز خواهد بود و به دنبال تحقق این موضوع هستیم.»
این بخش از سخنان رئیس قوه قضائیه با شعار «رئیسی، رئیسی، حمایتت می‌کنیم» از سوی دانشجویان همراه شد.

تلاش مشترک
آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: «ما اعلام کرده‌ایم که فقط فعل‌های مجرمانه قابل تعقیب نیست؛ ترک فعل‌هایی که موجب خسارت‌های بسیاری می‌شود نیز مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.»
وی افزود: «جریان بسیج دانشجویی یک جریان آرمانگراست که می‌خواهد فرق بین وضع موجود و مطلوب را بیابد و فاصله بین وضع موجود و مطلوب را هر چه کمتر کند. این مأموریت ما نیز هست و ما در این مأموریت با شما مشترکیم. بنای ما آن است که وضع موجود را خوب بشناسیم و وضعیت مطلوب و آرمانی که برای نظام اسلامی ترسیم شده است را خوب بدانیم و تلاش شبانه‌روزی ما آن باشد که این فاصله را کمتر کنیم و ان‌شاءالله زمینه تحقق مدنیت اسلامی و تمدن نوین اسلامی را فراهم نماییم.»

پاسخ به دانشجویان
یکی از دانشجویان به موضوع طرح سهمیه‌بندی بنزین اشاره کرد و رئیس قوه قضائیه در این زمینه گفت: «ما در رابطه با این موضوع سخن‌ها داریم. چند سال براساس قانون، دولت وظیفه داشت نسبت به مدیریت سوخت اقدام کند و در این چند سال اقدام نکرد؛ یعنی وظیفه قانون و مصرح در قانون را چند سال به تأخیر انداخت.»
وی افزود: «در نحوه اجرای این طرح آنچه باید از تمهیدات اندیشیده شود، اقناع عمومی، اجماع نخبگانی و اطلاع عموم و مسئولان به نحوی که بشود همراهی همه مردم را فراهم کند، انجام نشد. در طرح‌های بزرگ و در کار‌های عظیم در این کشور همواره آنجایی که با مردم سخن گفتیم، توفیقات بزرگی داشتیم؛ مشکلات و تنگنا‌هایی بوده است، اما اگر اطلاع، توجیه و تبیین مردم و نخبگان انجام می‌شد، حتماً وضعیت متفاوت بود. این‌ها نکات اساسی است و مسائل دیگری نیز وجود دارد که در نوشته‌ای به آن اشاره کردم و در زمان مناسبی ان‌شاءالله به این مسائل خواهیم پرداخت.»
رئیس قوه قضائیه در پایان با قرائت دعای فرج گفت: «اگر خدا قبول کند یک بسیجی همگام و همراه شما هستم و در جهت اجرای منویات مقام معظم رهبری و خواست مردم حرکت می‌کنم.»

در گذشته گوش شنوایی نبود
پیش از آغاز سخنرانی رئیس قوه قضائیه یکی از دانشجویان به نمایندگی از دانشجویان بسیجی سخنرانی و تأکید کرد مهم‌ترین تحول در قوه قضائیه منش جدید این دستگاه در تعامل با مردم است. در گذشته مجالی برای شنیدن نقد‌ها وجود نداشت، اما با رویکرد جدید مردم با آرامش خاطر بیشتری از قوه قضائیه انتقاد می‌کنند. همچنین گفت‌وگوی رودررو با کارگران موجب افزایش امید و اعتماد مردم به نظام جمهوری اسلامی ایران شده است.
دانشجویان در این گردهمایی خواستار استفاده از ظرفیت عظیم بسیج دانشجویی در پیگیری حقوق عامه و مبارزه با فساد شدند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار