کد خبر: 979931
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز خبرداد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز با اشاره به اینکه منابع آبی استان در وضعیت بحرانی است، از پُر شدن دو هزار و ۲۰۰ چاه آب غیرمجاز خبر داد.

داود نجفیان در نشست هم اندیشی طرح ملی داناب و سواد آبی که با حضور جمعی از دانش آموزان فعال استان در این طرح همراه بود، بر ضرورت مشارکت مردم در بخش آب در دو حوزه زیر زمینی و آب های سطحی تاکید کرد.

وی در ادامه گفت: در شرایط کنونی که استان البرز در بخش هایی مانند صنعت و یا اسکان با روند روبه رشد مواجه است و باید مدیریت مصرف منابع آبی لحاظ شود، بالغ بر ۳۰۰ میلیون مترمکعب بیشتر از نرمی که باید در بخش کشاورزی مصرف کنیم، مصرف آب در این بخش را داریم که این مصرف باید کم شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز افزود: افزایش دانش آب سهم مهمی در میزان مصرف آب در استان البرز دارد آن هم‌ در این استان که در شرایط بحرانی از نظر منابع آبی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه به طور متوسط ۷۰ درصد آب مورد نیاز برای بخش های مختلف از جمله آب شرب، صنعت و یا حوزه کشاورزی از آب خوان ها تامین می شود، گفت: اگر ظرفیت پیش بینی شده آبخوان ها به دلیل برداشت های بی رویه از بین رود، شاهد نشست و فرونشست در دشت هایمان خواهیم بود و در شرایط کنونی نیز در برخی نقاط استان البرز حدود ۳۰ سانتی متر فرو نشست در سطح دشت های استان داریم.

نجفیان با اشاره به اینکه استان های مجاور استان البرز، استان های قزوین، مازندران و تهران هستند؛ گفت: این استان ها از لحاظ وضعیت آبی شرایط مناسبی ندارند که اگر استان ما در آینده در زمینه منابع آبی به مشکل برخورد کرد بتوانیم از سهم آب این استان ها برای تزریق به البرز استفاده کنیم.

وی ادامه داد: حتی اگر منابع اعتباری دولتی هم برای انجام طرح ها و یا پروژه های آبی فراهم باشد به جز مدیریت مصرف و اصلاح الگوی مصرف نمی توان کار مفید دیگری برای حفظ منابع آبی انجام داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز توضیح داد: متاسفانه با توجه به بحران های آبی در نقاطی از ایران، جنگ آبی چندین سال است که در سطح چند استان کشور آغاز شده است و در البرز نیز اگر در آینده مواردی مانند تامین آب شرب به درستی صورت نگیرد چنین رخدادهایی را نیز در این استان شاهد خواهیم بود.

وی تاکید کرد: در البرز محیط زیست و طبیعت استان بیش از این نمی تواند با چالش ها در بخش آب روبرو شود، چالش هایی که نتیجه بدرفتاری در مصرف آب و الگوی نادرستی است که در این خصوص داشته ایم و باید تلاش کنیم وضعیت کنونی را بهبود بخشیم.

نجفیان ادامه داد: هر پروژه ای که در بخش های مختلفی از جمله صنعت و کشاورزی استان قرار است انجام شود باید با توجه به وجود یا عدم وجود آب در آنجا باشد و این‌نشان از اهمیت منابع آبی و تلاش برای حفظ آن دارد.

وی افزود : از حدود ۱۷ هزار حلقه چاه در البرز که برای مصارفی از جمله کشاورزی و غیره است بیش از ۱۱ هزار حلقه چاه غیرمجاز است که با پیگیری ها و فعالیت های دنبال شده تلاش می کنیم‌ تا این چاه ها پر شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز عنوان کرد: دولت و قوه قضائیه نیز به جد دنبال حذف چاه های غیر مجاز است اما بحث تامین اعتبار در این بخش مهم است؛ چون برای پرکردن هر چاه غیر مجاز ۵ تا ۱۰ میلیون هزینه نیاز است.

وی با اشاره به اینکه تا کنون دو هزار و ۲۰۰ حلقه چاه غیر مجاز در استان البرز پر شده است، گفت: سال قبل در سطح استان حدود ۱۱۰ دستگاه حفار را موقع حفر چاه ضبط کردیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار