سرویس زنان جوان آنلاین: یک: آمارها اغلب اوقات بسیار فراتراز عدد و رقم هستند و نشانهای بر واقعیتهای جاری و جهت حرکتهای اجتماعی در جامعه هستند. آمار زاد و ولد، آمار واردات کالاهای لوکس، آمار جراحیهای زیبایی و آمار مصرف لوازم آرایش و رتبهداری کشورمان در این حوزه در تمام دنیا فراتر از یک عدد و رقم ساده است و حرفهای زیادی برای گفتن دارد؛ اینکه فضای اجتماعی چگونه و با چه شیبی حرکت میکند.
با مطالعه این آمار و ارقام میتوان آینده کشور را پیشبینی و بر اساس آن برنامهریزی کرد.
دو: برای تحلیلی منطقیتر بهتر است به سراغ آمار و ارقام اعلام شده از سوی نهادهای معتبری همچون سازمان غذا و دارو برویم. مطابق آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان غذا و دارو ایرانیها هر ساله ۵/ ۴ درصد از درآمد خود را برای خرید لوازم آرایشی و بهداشتی صرف میکنند در حالی که در کل دنیا، این رقم حدود ۶/ ۲ درصد برآورد شده است.
به گفته محمدرضا شانهساز، ایرانیها با این میزان هزینهکرد برای خرید سالانه لوازم آرایشی و بهداشتی، ۵/ ۲ برابر میانگین جهانی لوازم آرایشی مصرف میکنند که از این میزان ۳۵ درصد آن با تولید داخل تأمین میشود و بقیه وارداتی است.
جالب اینجاست که سهم قاچاق در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی بسیار بالاست و رئیس سازمان غذا و دارو رقم سالانه واردات قاچاق این محصولات را حدود ۶ /۱ میلیارد دلار برآورده کرده در حالی که سال ۹۶ از کل بازار لوازم آرایشی ایران، فقط ۱۲ هزار و ۶۸۰ قلم به صورت قانونی وارد کشور شده و البته به دنبال اعمال ممنوعیت واردات، میزان واردات قانونی لوازم آرایشی در سال ۹۷، به ۳ هزار و ۳۵۰ قلم کاهش یافته است.
سه: باز هم به سراغ دنیای آمار برویم؛ آمار قابل تأمل دیگری که همین روزهای اخیر اعلام شد. آماری درباره مصرف گوشت در کشور بود. این آمار را سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در هفتمین کنگره ملی پیشگیری و درمان چاقی ارائه کرد و گفت: «میزان مصرف گوشت در ایران ۶۳ درصد پایینتر از میانگین جهانی است.» مصرف لبنیات ایرانیها هم با رتبههای جهانی فاصله زیادی دارد. همین تغذیه نادرست موجب شده تا زنان و مردان ایرانی چاق شوند و شیوع چاقی در زنان به مراتب از مردان بیشتر است. این چاقی در کنار تبعاتی که برای سلامت دارد، وقتی آزاردهندهتر میشود که با الگوی یک زن زیبا و پذیرفته شده از سوی جامعه تفاوت زیادی دارد.
الگوی پذیرفته شده از زن مقبول در جامعه ما از زمان جاگرفتن عروسک باربی در میان اسباببازی دختربچهها و پیدا شدن سر و کله شبکههای ماهوارهای و بعدترها شبکههای اجتماعی اینترنتی، خیلی شبیه این عروسک شده است؛ قد بلند، چشمان آبی، موهای بور و لبها و گونههای برجسته. چیزی که نمونهاش را زیاد در کوچه و خیابان میبینیم!
چهار: جراحیهای زیبایی و گرایش به داروهای لاغری پرمتقاضیترین مسیری است که اغلب اوقات برای رسیدن به اندام ایدهآل از سوی زنان و گاهی هم مردان پیگیری میشود. همچنان که خانمهای ایرانی و حالا حتی مردان به گونهای افراطی به لوازم آرایشی وابستهاند و این مسئله ما را در حوزه مصرف لوازم آرایش و عملهای جراحی زیبایی رکورددار کرده است. بخشی از این ماجرا به کاهش اعتماد به نفس زنان ایرانی باز میگردد و حالا این کمبود اعتماد به نفس به مردان هم تسری پیدا کرده است. بحران «خود زشتپنداری» از یک سو زنان کشورمان را به شکلی افراطی درگیر استفاده از لوازم آرایش و جراحیهای زیبایی کرده و سبک زندگی نامناسب از سوی دیگر بسیاری از زنان و مردان ایرانی را چاق کرده است.
هر چند راهحل اغلب زنان و مردان ما برای رفع معضل چاقی هم راهحلهای دیکته شده نظام لیبرالی و بازارمحور است؛ استفاده از داروهای لاغری یا دستگاههای لاغری برای چرخش چرخهای صنعت مصرف و تغییر سبک زندگی.
انتهای این ماجرا، اما خیلی وقتها اعتیاد به مواد مخدر متان فتامین یا همان شیشه است که پایه اصلی بسیاری از داروهای لاغری را تشکیل میدهد.
پنج: زنان و دختران ایرانی نسل جدید حالا خیلی فرق کردهاند. نسلهای جدید شاید از آشپزخانهشان کمتر بوی قرمهسبزی به مشام برسد و خیلی وقتها ترجیح بدهند قرمهسبزیشان را هم در کنار غذاهای فستفودی آماده تهیه کنند. مطابق آمار و ارقام، مادران نسل جدید شاید از برخی نیازهایشان چشم بپوشند، راضی شوند گوشت یا شیر کمتری نسبت به متوسط آمار جهانی مصرف کنند، اما حاضر نیستند از مصرف لوازم آرایش و برخی جراحیهای زیبایی همچون کوچک کردن بینی صرفنظر کنند و ۵ /۴ درصد درآمد خانوار برای چنین مصارفی میرود.
بچههای نسل جدید اگر بینیشان بزرگ باشد بیشتر از نسلهای قبل اعتماد به نفسشان را از دست میدهند زیرا وقتی به صورت مادر یا حتی پدرشان نگاه میکنند آثار جراحیهای زیبایی را در چهره آنها میبینند و تصورشان درباره زیبایی میشود همان استانداردی که در چهره مربیان خود یعنی مادر و پدر میبینند. بچههای نسل جدید شاید با مشاهده بینی عمل کرده، لبهای پروتز شده، چشمهای لنز گذاشته مادرشان و موهای بور مادرشان را با چهره خودشان مقایسه میکنند دچار بحران هویت شوند. دختربچههای نسل جدید خیلی وقتها پیش از آنکه خودشان را بشناسند با لاک و رژلب آشنا میشوند، بیآنکه بدانند مواد شیمیایی موجود در این لوازم آرایشی میتواند حتی آنها را دچار ناباروری کند.
شش: دنیای آمار و ارقام دنیایی پر از حرف و پیچیدگیهای ظریفی است که عبور بیتوجه از کنار آن میتواند جامعه را به شرایطی دچار کند که امروز در آن گرفتاریم؛ شرایطی همچون رکورد ۵/ ۲ برابری مصرف لوازم آرایش در ایران. عددی که نشان میدهد جامعه ایرانی تا چه اندازه مصرفگرا شده و زنان ایرانی که زمانی شاهرگ اقتصاد خانواده را در دست داشتند و هنوز هم این نقش را دارند، چگونه ۵/ ۴ درصد از درآمد سالانه خانوار را صرف خرید لوازم آرایش میکنند.