کد خبر: 979721
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۵
در شرایطی که دولت سوریه و معارضان در حال تدوین قانون اساسی این کشور هستند، کشور‌های ترکیه، آلمان، فرانسه و انگلیس هم هفته آینده در حاشیه نشست ناتو در لندن جلسه‌ای چهارجانبه درباره سوریه خواهند داشت.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در ادامه تلاش‌های ترکیه برای ایفای نقش مؤثرتر در بحران سوریه و گرفتن امتیاز‌های سیاسی در تحولات منطقه، رئیس‌جمهور این کشور مجدداً با سران آلمان، فرانسه و انگلیس دیدار می‌کند. سخنگوی دولت آلمان شامگاه جمعه اعلام کرد: «سران ترکیه، انگلیس، آلمان و فرانسه هفته آینده و پیش از آغاز نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در لندن، نشست چهارجانبه‌ای درخصوص سوریه خواهند داشت». به گزارش شبکه راشاتودی، در این نشست، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه درباره راهکار سیاسی جامع برای پایان دادن به بحران چندین ساله سوریه صحبت می‌کنند. گفته می‌شود عملیات نظامی جدید ترکیه علیه شبه‌نظامیان کرد در شمال سوریه محل بحث و ابراز نگرانی سران اروپایی حاضر در این نشست چهارجانبه با اردوغان باشد. این نشست چهارجانبه به درخواست جانسون در ماه گذشته، بعد از پیشروی نظامیان ترکیه در عمق ۳۰ کیلومتری شمال شرقی خاک سوریه، برگزار می‌شود. اروپایی‌ها به شدت با تجاوز ترکیه به شمال سوریه در این منطقه مخالف هستند و حتی برخی مقامات اروپایی در واکنش به جنایات ترکیه در خاک سوریه، خواهان اخراج این کشور از پیمان ناتو شده بودند.

پیش از این سران ترکیه، آلمان و فرانسه به همراه روسیه در آبان سال قبل در استانبول گردهم آمده و در اظهاراتی تلویحاً از لزوم کناره‌گیری بشار اسد، از قدرت در سوریه عقب‌نشینی کردند. کشور‌های غربی که تا چندی پیش به دنبال سرنگونی بشار اسد بودند، اکنون با فروپاشی تروریست‌ها و جنایاتی که این گروه‌ها در سال‌های اخیر انجام داده‌اند، از مواضع خود عقب‌نشینی کرده و این مسئله را پذیرفته‌اند که در شرایط فعلی، بشار اسد بهترین گزینه برای اداره سوریه است.

تدوین قانون اساسی
نشست اروپایی‌ها با ترکیه درحالی است که دمشق و معارضان در حال تدوین قانون اساسی این کشور هستند. گی‌یر پدرسن، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه روز شنبه از اتمام دور دوم مذاکرات برای اصلاح قانون اساسی سوریه بدون تعیین تاریخی برای دور بعدی دیدار‌ها خبر داد. به گزارش روزنامه القدس‌العربی، گی‌یر پدرسن تأکید کرد: «دور دوم مذاکرات برای اصلاح قانون اساسی سوریه در حالی به پایان رسید که اختلاف‌نظر دو هیئت دمشق و مخالفان سوری درباره جدول کاری جلسات مانع از دیدار‌های دوطرف شد». پدرسن اعلام کرد: «دور دوم مذاکرات سوریه که برای یک هفته ادامه داشت، بدون انجام دیداری میان ۴۵ عضو گروه کوچک مسئول تدوین قانون اساسی جدید سوریه، به پایان رسید». پدرسن همچنین گفت: «رؤسای دو هیئت دولت و مخالفان سوری با دستور جلسه مذاکرات توافق نکردند. ما برای توافق میان دو طرف تلاش کردیم، اما بی‌نتیجه بود». این مسئول سازمان ملل افزود: «تا زمانی که ۴۵ عضو هیئت کوچک تدوین قانون اساسی به توافقی درباره دستور جلسه نشست نمی‌رسیدند، ما نمی‌توانستیم آن‌ها را به دیدار با یکدیگر دعوت کنیم». تدوین قانون اساسی سوریه با حضور معارضان، در شرایطی انجام می‌شود که ارتش سوریه و هم‌پیمانانش پیروزی‌های گسترده‌ای در مقابل گروه‌های تروریستی کسب کرده‌اند و دست برتر را در تحولات سیاسی و میدانی دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار