کد خبر: 979574
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۹
نامه وزیر بهداشت به مدیرکل سازمان جهانی بهداشت
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پی مذاکرات به عمل آمده در جلسات قرارگاه تأمین دارو و تجهیزات پزشکی، طی نامه‌ای به مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ضمن تشریح تأثیر اقدامات امریکا در تحریم دارو و تجهیزات پزشکی روی بیماران ایرانی، خواستار اقدام ضروری این سازمان بین‌المللی برای پایان دادن به نقض قوانین بین‌المللی از سوی امریکا شده است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: در این نامه با اشاره به اینکه مردم ایران، قربانی توطئه‌ها و تحریم‌های اقتصادی دولت ایالات متحده امریکا شده‌اند، آمده است:

محدودیت‌های شدید اعمال شده با اقدامات تهدیدی یک‌جانبه امریکا، غیرممکن ساختن تهیه و واردات غذا، دارو و تجهیزات پزشکی را برای تمام مردم ایران هدف گرفته است. بنا بر ادعای امریکا، این تحریم‌های شدید ظاهراً شامل داروها، غذا و تجهیزات پزشکی نمی‌شود در حالی که عملاً توقف مراودات بانکی در سیستم‌های بین‌المللی بانکی و اعمال محدودیت‌های جدید با درخواست اطلاعات دقیق درباره شرکت‌های ایرانی که طرف معامله شرکت خارجی قرار می‌گیرند، نمی‌تواند به غیر از تلاش‌های عمدی برای توقف واردات و تهیه چنین کالا‌هایی برای مردم نیازمند تلقی گردد.»

بنا به تأکید وی امریکا با تحریم کردن ملت ایران نه تنها مرتکب تروریسم اقتصادی شده بلکه عملاً باعث جنایت علیه بشریت شده است. ایجاد موانع جدی برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی بر کیفیت و فرآیند درمان بسیاری از بیماران تأثیر منفی گذاشته است. این تحریم‌ها به طور خاص مانع از تهیه دارو‌های رادیوتراپی برای بیماران مبتلا به سرطان، تهیه سوخت کوبالت و سیکلتورن پت اسکن و گامانایف و حتی پانسمان‌های مراقبتی برای درمان کودکان با بیماری پروانه‌ای (EB) شده است. دو شرکت دارویی امریکایی که دارو‌های خاص برای بیماران مبتلا به سارکوئیدوزیس را تولید می‌کنند، آشکارا صادرات این دارو‌ها به ایران را متوقف کرده‌اند. تمام این حرکت‌ها مخالف با اهداف جهانی پوشش همگانی سلامت و شعار «هیچ کس نباید مورد غفلت قرار گیرد» و ارائه خدمات سلامت برای همگان است.

نمکی خطاب به مدیرکل سازمان جهانی بهداشت تصریح کرده است: «بیماران ایرانی حتی در معرض خطرات مرگ و میر و عوارض جانبی ناشی از کمبود دارو‌ها و تجهیزات پزشکی هستند.» وی از سازمان جهانی بهداشت به عنوان سازمان اصلی مسئول اجرای پوشش همگانی سلامت، خواسته است در مورد این موضوع مهم ساکت ننشینند. بنا به تأکید نمکی، موارد سکوت در برابر این گونه ظلم‌ها باعث شرم و روسیاهی جوامع بین‌المللی شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار