کد خبر: 979214
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۵
طرح کشوری «هر خانه یک پایگاه سلامت»‌کلید خورد
طرح کشوری «هر خانه یک پایگاه سلامت» به طور همزمان در مناطق تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی قزوین، سمنان و کاشان با حضور وزیر بهداشت در شهر محمدیه قزوین افتتاح شد.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: پس از اجرای طرح بسیج ملی، کنترل فشار خون در کشور ثبت و اندازه‌گیری فشارخون ۲۰ میلیون ایرانی دومین طرح ملی است که در دولت دوازدهم اجرایی می‌شود، اما طرح کشوری هر خانه یک پایگاه سلامت چیست؟ به گفته محمد اسلامی مدیر گروه مدیریت برنامه‌های سلامت و مرکز مدیریت شبکه معاونت بهداشت وزارت بهداشت، طرح هر خانه یک پایگاه سلامت به این منظور راه‌اندازی می‌شود تا افراد خانواده را توانمند کند و اعضای خانواده‌ها در ارتقای سلامت خود سهیم باشند و مسئولیت ارتقای سلامتشان را به عهده بگیرند. وی می‌افزاید: «۲۵ میلیون خانوار ایرانی داریم و برای آنکه طرح هر خانه یک پایگاه سلامت را با موفقیت شروع کنیم، تصمیم گرفتیم تا این طرح را به صورت پایلوت در سه دانشگاه علوم پزشکی کشور اجرایی کنیم.»

در طرح هر خانه یک پایگاه سلامت یک نفر از اعضای خانواده به عنوان سفیر سلامت انتخاب می‌شود و آموزش‌های مخصوصی فراتر از حد عمومی یاد می‌گیرد. ظاهراً برای آن کار بسته آموزشی سفیر سلامت هم تدوین شده است و افراد می‌توانند به عنوان سفیر سلامت خانواده انتخاب شوند؛ سفیر سلامت آموزش‌ها را به خانواده منتقل می‌کند و این‌گونه سواد سلامت خانواده بالا می‌رود.

مدیر گروه برنامه‌های سلامت مرکز مدیریت شبکه بهداشت درباره شیوه آموزش و شبکه‌سازی صورت گرفته در این طرح می‌گوید: «سفیران و رابطان سلامت همه نیرو‌های داوطلب هستند و دریافتی از نظام سلامت ندارند. هر ۴۰ سفیر با یک رابطه سلامت مرتبط می‌شوند و رابطه سلامت وظیفه آموزش این سفیران را به عهده دارد.»

بنا به تأکید وی، این طرح به دلیل آنکه به کمک نیرو‌های داوطلب مردمی اجرا می‌شود، نیاز به بودجه زیادی ندارد و تنها بودجه کمی صرف آموزش و تولید محتوایی آموزشی می‌شود. قرار است محتوا‌های آموزشی به جای چاپ روی کاغذ در فضای مجازی در اختیار سفیران سلامت قرار بگیرد و در این زمینه اپلیکیشنی طراحی شده که سفیران سلامت به آن دسترسی خواهند داشت.

۲۰ سرفصل برای آموزش به سفیران سلامت هر خانواده در نظر گرفته شده؛ مسمومیت با مونوکسیدکربن، سلامت دهان و دندان، فعالیت بدنی و کم تحرکی، کاهش مصرف قند، نمک و چربی، پرهیز از مصرف سیگار و دخانیات، تماس با اورژانس و فوریت‌های پزشکی از مهم‌ترین محور‌های آموزش به سفیران سلامت است. اجرای آزمایشی این طرح کشوری از روز گذشته آغاز شده و تا اواسط اسفند ۹۸ ادامه دارد و هدف از اجرای آن، جامعه محورکردن نظام سلامت است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
0
0
عالی بود
معینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
0
1
با سلام
طرح بسیار عالی در ارتباط با بالا رفتن سواد بهداشتی افراد ، خانواده و جامعه است، اما هیچ اطلاعی از چگونگی ثبتنام و محل آن پیدا نکردم. لطفا آدرس لینک مجازی و یا آدرس فیزیکی محل ثبت نام لطفا
دنیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
2
1
سفیر سلامت
pardis
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
1
0
چجوری باید ثبت نام کنیم و در کجا؟!؟!؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار