کد خبر: 977981
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۶
از اجرای تئاتر تا تهیه کیک یکسالگی جنبش دانشجویی جدید
دانشجویان با سر دادن شعار‌های مرگ بر منافق، مرگ بر امریکا، مکرون جنایت می‌کند ترامپ حمایت می‌کند، دولت کاپیتالیست سرچشمه فساد است، مکرون جنایتکار مزدور استعمار است و استکبار و مستکبر تشنه خون مردم اعتراض خود را به خشونت دولت فرانسه علیه جنبش ضدسرمایه‌داری در این کشور اعلام کردند.
علیرضا سزاوار
سرویس دانشگاه جوان آنلاین: دانشجویان دانشگاه‌های تهران روز پنج‌شنبه هفته گذشته با حضور در مقابل سفارت فرانسه ضمن اعلام انزجار از خشونت‌های پلیس فرانسه علیه دانشجویان معترض از جنبش ضد سرمایه‌داری دانشجویان فرانسوی اعلام حمایت کردند.

دانشجویان با پوستر‌هایی با محتوای «یک سال مقاومت در برابر سرمایه‌داری»، «حقوق بشر یا سرمایه‌داری»، «سازمان ملل نباید در برابر نقض حقوق بشر سکوت کند» و «حقوق بشر یا حقوق سرمایه‌داران» حمایت خود را از جنبش ضدسرمایه‌داری فرانسه اعلام کردند.

از شعار تا تئاتر
در این تجمع دانشجویان با سر دادن شعار‌های مرگ بر منافق، مرگ بر امریکا، مکرون جنایت می‌کند ترامپ حمایت می‌کند، دولت کاپیتالیست سرچشمه فساد است، مکرون جنایتکار مزدور استعمار است و استکبار و مستکبر تشنه خون مردم اعتراض خود را به خشونت دولت فرانسه علیه جنبش ضدسرمایه‌داری در این کشور اعلام کردند.
در بخش دیگری از این تجمع دانشجویان در قالب اجرای یک تئاتر خیابانی علاوه بر به تصویر کشیدن خشونت پلیس فرانسه علیه معترضین به خصوص دانشجویان، صحنه پیروزی جنبش ضدسرمایه‌داری بر سرکوبگران این جنبش را به نمایش گذاشتند. در این نمایش به صورت نمادین از برخورد پلیس فرانسه با جلیقه زرد‌ها توسط دانشجویان در قالب تئاتری جالب اجرا شد.

کیک به سفیر نرسید
همچنین در این تجمع کیک یکسالگی جنبش دانشجویی ضدسرمایه‌داری فرانسه توسط دانشجویان تهیه شده بود که قرار بود این کیک به سفیر فرانسه در ایران تقدیم شود که پلیس مانع این اقدام دانشجویان شد.
این تجمع همزمان با اولین سالروز شروع جنبش ضدسرمایه‌داری دانشجویی در فرانسه و در مقابل سفارت این کشور در تهران برگزار شده است.
دانشجویان همچنین با سر دادن شعار‌هایی از مسئولان کشور فرانسه خواستند تا دست از اقدامات ضد مردمی خود برداشته و به خواسته‌های مردم تمکین کنند.
تجمع‌کنندگان همچنین با قرائت بیانیه‌ای که به زبان فارسی و فرانسوی قرائت شد از سفیر فرانسه خواستند تا صدای دانشجویان ایرانی در حمایت از جلیقه زرد‌ها را به حاکمان فرانسه برسانند.

فاجعه در دانشگاه لیون
خودسوزی یک دانشجوی فرانسوی ۲۲ساله در اعتراض به لغو بورس تحصیلی و از دست دادن خوابگاه به موجی از خشم در میان دانشجویان فرانسه دامن زده و رئیس‌جمهور این کشور با اظهار «همدلی و دلسوزی» سعی کرده نارضایتی‌ها از این حادثه را خنثی کند.

این دانشجو که نام وی به خاطر مسائل امنیتی فاش نشده، بعد از هشداری نسبت به بیکاری، لغو بورس ماهانه ۴۵۰ یورویی تحصیلی و مشکل خوابگاه، روز جمعه در مقابل دانشگاه «لیون» در جنوب فرانسه دست به خودسوزی زد.
بنا بر گزارش‌ها، این دانشجوی جوان دچار ۹۰ درصد سوختگی شده و در وضعیت وخیمی در بیمارستان به سر می‌برد.
سخنگوی دولت امانوئل مکرون اعلام کرده که رئیس‌جمهوری در رابطه با این موضوع دردناک در جلسه کابینه دولت، اظهار همدلی و دلسوزی کرده است.

بعد از خودسوزی این جوان، دانشجویان دانشگاه‌های لیون، لیل، پاریس و بوردو دست به اعتراضات خیابانی زدند و گزارش‌هایی از حمله به ساختمان وزارت آموزش عالی فرانسه و شعارنویسی بر دیوار‌های دانشگاه‌ها منتشر شده است.
سخنگوی دولت مکرون گفته است حادثه خودسوزی دانشجو نمی‌تواند خرابکاری‌ها و خشونت‌های انجام شده در جریان اعتراضات را توجیه کند.

حامی ضدسرمایه‌داری در جهانیم
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور در جمع دانشجویان تجمع‌کننده دانشگاه‌های تهران مقابل سفارت فرانسه سخنرانی کرد و گفت: «جلیقه زرد‌های دانشجو جزو مستضعفین هستند؛ انتظارمان این است که دولت در حد کوچک‌ترین فعالیتی که شده از مستضعفین جهان حمایت کند.»
مقصود درودی سپس افزود: «امروز ما اینجا جمع شدیم که ضد سرمایه‌داری خودمان را اثبات کنیم و اینکه هر حرکتی در دنیا ضد سرمایه‌داری و امپرالیست امریکا صورت بگیرد، جمهوری اسلامی از آن حمایت می‌کند وجه اشتراک همین است. نه تنها در فرانسه که در همه کشور‌ها اگر چنین حرکتی صورت بگیرد، جمهوری اسلامی سیاست حمایتی دارد.»

بایکوت خبری و سرکوب
درودی ادامه داد: دولت فرانسه هم برخلاف حرف‌هایی که می‌زند که مهد آزادی و تمدن و حقوق بشر است، می‌بینید که با این حرکت مخالفت می‌کند و حتی دانشجویان پیشرو را سرکوب می‌کند و این حقوق بشر دولت فرانسه آزادی‌اش برای زمانی است که به نفع خودشان فعالیت بکنند؛ وقتی ضد آن‌ها فعالیتی انجام می‌شود، بایکوت خبری و حتی سرکوب هم می‌کنند. جمهوری اسلامی همانطور که امام گفت: قرار بر این است مقاومت را در دنیا شکل بدهد و از مستضعفین حمایت کند.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور تصریح کرد: دولت می‌بینید هیچ حمایتی از این حرکت‌ها نکرده و انقلابی بودن دولت را در این فضا‌ها نمی‌بینیم وزارت امور خارجه هیچ واکنشی نسبت به این حرکت و حرکت‌های شبیه نشان نداده و انتظارمان این است دولت در حد کوچک‌ترین فعالیتی هم که شده از مستضعفین جهان حمایت کند.

معترضیم، چون زخم خورده‌ایم
در ادامه این تجمع، سخنگوی دانشجویان معترض به برخورد‌های خشونت‌آمیز دولت فرانسه نسبت به معترضین نظام سرمایه‌داری در این کشور در تجمعی که در مقابل سفارت فرانسه در تهران برگزار شد، گفت: ما دانشجویان ایرانی نسبت به برخورد‌های شدید دولت فرانسه با تظاهرکنندگان دانشجوی این کشور معترضیم، چون ما نیز به مانند معترضان این کشور از نظام سرمایه‌داری و خصوصی‌سازی آسیب دیده‌ایم به همین دلیل معترضین این کشور را درک می‌کنیم.
قشقاوی با بیان اینکه جنبش ضدسرمایه‌داری فرانسه به دلیل یک سال مقاومت معترضین فرانسوی واقعا تحسین‌برانگیز است، افزود: استمرار تظاهرات صلح‌آمیز مردم این کشور به رغم خشونت دولت فرانسه نشان می‌دهد معترضین فضا را به دست گرفته‌اند و به این جریان ایمان دارند. ما از طریق این تجمع می‌خواهیم به دولت فرانسه این پیام را برسانیم که دانشجویان ایرانی جنبش ضدسرمایه داری در این کشور را درک کرده و آن را محکوم می‌کنند.

مسئولان فریب غرب را نخورند
وی با بیان اینکه دولت فرانسه امروز حقوق شهروندی مردم این کشور را تضعیف کرده است، گفت: سفیر فرانسه از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹ نماینده این کشور در سازمان ملل بوده با این وجود ما بیانیه جهانی حقوق بشر را به او یادآور می‌شویم چراکه امروز حقوق میلیون‌ها شهروند فرانسوی در حال پایمال شدن است.
قشقاوی تصریح کرد: فرانسه همان کشوری است که در انتخابات ۸۸ از برخی حرکت‌ها که توسط سیستم‌های امنیتی اروپایی و امریکایی در ایران دنبال می‌شد حمایت کرد، ولی امروز شاهدیم که میلیون‌ها فرانسوی می‌گویند ما سیستم سرمایه‌داری در این کشور را نمی‌خواهیم.

بدعهدی اروپا و امریکا در برجام، اتفاقات اخیر درباره پذیرش FATF و خصوصی‌سازی‌های رانتی از مسائل دیگری بود که در این تجمع مورد انتقاد تجمع‌کنندگان قرار گرفت. دانشجویان همچنین از مسئولان و دولتمردان کشورمان خواستند تا فریب غرب و امریکا را نخورند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار