کد خبر: 976816
تعداد نظرات: ۴۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۸
مهریه یا همان هدیه زوج به زوجه برای اثبات عشق و علاقه‌اش است و یک قرارداد فی ما بین این دو نفر. این مهریه را روزگاری نه می‌دادند و نه می‌گرفتند، اما بعدتر‌ها نه فقط آقایان مجبور شدند مهریه را بدهند بلکه کسانی هم که حاضر نبودند مهریه را بدهند یا پولش را نداشتند راهی زندان می‌شدند.
زهرا چیذری
سرويس زنان جوان آنلاين: قانون‌گذاران در مجلس شورای اسلامی ظاهراً به دنبال احیا کردن دوباره قاعده قدیمی و ضرب‌المثل معروف «مهریه را کی داده و کی گرفته» هستند و بر همین مبنا کمیسیون قضایی مجلس طرحی را تصویب کرده که بر مبنای آن قرار است زندان از مهریه حذف شود. به موجب این طرح اگر مردی توانایی و ملائت برای پرداخت مهریه نداشته باشد به زندان نمی‌رود! حتی اگر مهریه خانم یک سکه باشد. البته اگر آن مرد ملائت داشته باشد و مهریه را پرداخت نکند و به‌رغم توان مالی لجبازی کند حکومت می‌تواند ورود کند و از او مهریه را بگیرد. این طرح مجلس، اما موافقان و مخالفانی را در برابر خود قرار داده است؛ کسانی که معتقدند این طرح می‌تواند به کاهش زندانیان مهریه و استحکام بنیان خانواده کمک کند و آن‌هایی که این طرح را غیرقانونی و موجب تضییع حقوق زنان می‌دانند.

مهریه یا همان هدیه زوج به زوجه برای اثبات عشق و علاقه‌اش است و یک قرارداد فی ما بین این دو نفر. این مهریه را روزگاری نه می‌دادند و نه می‌گرفتند، اما بعدتر‌ها نه فقط آقایان مجبور شدند مهریه را بدهند بلکه کسانی هم که حاضر نبودند مهریه را بدهند یا پولش را نداشتند راهی زندان می‌شدند. دگرگونی اوضاع اقتصادی و اوج گرفتن قیمت سکه و طلا هم مشکل بدهکاران و زندانیان مهریه را جدی‌تر از قبل کرد و موجب شد آمار زندانیان مهریه هم صعودی شود و روند رشد مردان بدهکار مهریه همسر، مسئولان را به فکر راه چاره انداخت. بخشی از این چاره‌اندیشی‌ها، اما انگار خانم‌ها را از رسیدن به حق و حقوقشان دورتر می‌کند.

طرحی برای حذف زندان مهریه
حجت‌الاسلام حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره این طرح این‌گونه توضیح می‌دهد و می‌گوید: «تعداد زندانیان به خاطر پرداخت مهریه ۴۵۰۰ نفر بود که اکنون تبدیل به ۱۳۰۰ نفر شده حرف ما این است که وقتی دو نفر خانم و آقا برای زندگی‌شان با یکدیگر صحبت می‌کنند و مهریه را در نظر می‌گیرند در واقع قراردادی بین دو نفر بسته شده پس لزومی ندارد که حکومت به این موضوع ورود کرده و آقا را به خاطر عدم پرداخت مهریه زندانی کند. این کار بدون معنا و غیرشرعی است. البته مجدداًَ تصویب می‌کنند که اگر ملائت داشته باشد و مهریه را پرداخت نکند باید حکومت وارد شود، اما اگر ملائت نداشته باشد دیگر دلیلی برای زندانی شدن آن مرد وجود ندارد که به دنبال آن، زندگی از هم پاشیده شده و فرزندانش سرگردان شوند. این موضوع درباره بدهی‌های خصوصی هم قابل تسری است که جنبه کیفری معنایی ندارد مگر آنکه ثابت شود فرد ملائت و توان مالی دارد و در پرداخت لجبازی می‌کند.»

نوروزی معتقد است: مجلس با این طرح می‌خواهد کاری کند که مهریه به سمت نقدی شدن برود نه اینکه شاهد مهریه‌های ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ سکه باشیم برای همین هم اگر پشتوانه کیفری پرداخت مهریه برداشته شود مردم خود به خود به سمت نقدی شدن مهریه می‌روند. باید قانونگذاری طوری باشد که این اتفاق رخ دهد.
سیده‌فاطمه ذوالقدر عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، اما در خصوص طرح «ممنوعیت زندان برای مهریه» با بیان اینکه مجازات‌های فعلی برای عدم پرداخت مهریه جنبه بازدارندگی دارد و حذف آن بسیاری از زنان را دچار مشکل می‌کند، می‌افزاید: طرح ممنوعیت زندان برای مهریه هنوز به تصویب نهایی کمیسیون قضایی یا صحن مجلس نرسیده است.

دور زدن قانون برای تمارض به اعسار از سوی شوهر
همین حالا هم با ابلاغ جدید قوه قضاییه در بازنگری در زندانیان مهریه در اوایل امسال، زنان برای دریافت مهریه خود باید به اداره اجرای ثبت اسناد و املاک کشور رجوع کنند تا ضمن کاهش میزان حجم بالای پرونده در دادگاه، شاهد دوام و بقای زندگی مشترک به جای اطاله دادرسی و گذر از راه پر پیچ و خم وصول مهریه باشند، اما ظاهراً پرونده‌ها کمتر نشده و در طی مسیر وصول بدهی به دلیل اجرای برخی شگرد‌ها و ترفند‌های حقوقی از سوی مردان و ارائه دادخواست اعسار در بسیاری موارد حکم عسر زوج از سوی قاضی صادر و مهریه قسط‌بندی می‌شود. با قسط‌بندی مهریه حتی اگر مهریه زن همان ۱۱۰ سکه معروف هم باشد حدود ۱۱۰ سال طول می‌کشد تا زن به حق و حقوق خود برسد. حق بودن مهریه را وقتی می‌توان بهتر دریافت که به معنای مهریه توجه نماییم؛ مهریه هدیه‌ای از جانب مرد به زن است و این هدیه پس از جاری شدن صیغه عقد ازدواج به زوجه (زن) تعلق می‌گیرد و به عنوان پشتوانه‌ای بعد از ازدواج برای زن در نظر گرفته شده است. نکته قابل تأمل اینکه عقد ازدواج بدون مهریه امکانپذیر نیست! بر همین مبناست که برخی کارشناسان طرح جدید مجلس برای حذف زندان از مهریه را غیرقانونی توصیف می‌کنند.
به بیان دیگر مهریه، بدهی مرد به زن بوده و یک قرارداد مالی کاملاً خصوصی است که جنبه اقتصادی ندارد و هیچ قانون، ماده و تبصره‌ای نمی‌تواند به قرارداد‌های خصوصی افراد ورود کرده و حتی آن را محدود کند مگر اینکه نظم عمومی جامعه تهدید شود و یا خلاف عرف و شرع یک موضوعی تنظیم و امضا شود.

طرحی غیرقانونی
فریده غیرت وکیل دادگستری هم با تأکید بر اینکه مسئله مطالبات و نحوه وصول مطالبات، طبق قانون تعیین و مشخص شده است می‌گوید: «اگر شخصی بدهکار باشد و نتواند بدهی‌اش را پرداخت کند، طبق قوانین کشور ما برای او زندان تعیین کرده‌اند؛ بدهکاران مهریه مانند بقیه بدهکاران و مدیونین هستند و هیچ فرقی با بقیه ندارند و بدهکار مهریه بدهی مالی‌اش به همسرش است و این موضوع که مدیونین مهریه را مستثنی کنند، درست نیست و خلاف قانون موجود است و به حقوق زنان لطمه می‌زند.»

از نگاه این حقوقدان زوجین برای مهریه با هم توافق کرده و قرارداد بسته‌اند و در سند رسمی تعیین و تنظیم شده است پس مرد متعهد به پرداخت آن است و اینکه از مجازات قانونی، مردان را معاف کنند، به حقوق طرف مقابل لطمه می‌زند.
معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، اما این طرح را در حد صحبت‌های اولیه در موضوع مهریه می‌داند و می‌گوید: «در هیچ یک از مجازات‌ها اصراری بر زندان نداریم. مجازات باید بازدارنده و در رفتار فرد تأثیرگذار باشد. اگر مجازات در رفتار فرد تأثیری نداشته باشد و مرد در نهایت مهریه همسرش را پرداخت نکند یعنی بازدارندگی نداشته است.»

بنا به تأکید وی برای موضوع مهریه راه حل‌هایی مانند بیمه و مجازات‌های جایگزین وجود دارد. در همین راستا یکی از طرح‌هایی که در شورای فقهی و حقوقی معاونت امور زنان و خانواده در حال بررسی است مربوط به طرح مهریه است که راهکار‌هایی عملی و قابل تحقق داشته باشد تا هم حق زنان ضایع نشود و هم الزامی به زندانی شدن مرد وجود نداشته باشد. معاون زنان و خانواده رئیس جمهور که انگار از موافقان حذف زندان برای مهریه است، تصریح می‌کند: «موضوع زندان برای مهریه بی‌نتیجه و بی‌فایده است، زیرا با زندانی شدن، مرد توانایی پرداخت مهریه را ندارد و خانواده او نیز از هم پاشیده می‌شود.»
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۱
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
7
9
شماکه اینقدر مسلمانید چرا طبق قران.عمل نمی کنید ؟؟
پاسخ ها
حقوق مردان
| Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
کی گفته اینا مسلمونن؟!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
اگر دختر شما یا مادر شما بعد از سالها زندگی پیر وناتوان از طرف همسرش به جرم پیر شدن رها شود یا به دلایل واهی کنار گذاشته شود باز هم می گید برو کار کن همسر سابق من همکار مطلقه شو بدنام کرد چون مطلقه بود وتنها وشب کاری وروز کاری کنارش بود زنه ازدواج کرد ده روز بعد جدا شد مرد مقابلش گفته بود فاحشه است شوهر سابق من فقط بلد بود براش آهای پری کجایی بخونه ودفاعی نداشت چرا چون مطلقه ای بود که حق وحقوق نگرفته بود ورفته بود سرکار شما مردان به زنان مطلقه همکار رحم می کنید
اکبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
4
11
بقیه احکام اسلام رو انجام بدید
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
5
3
یه جوری گزارش نوشتید من فکر کردم بی بی سی این گزارشو تنظیم کردند
متاسفم برای چنین گزارش های .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
0
20
با سلام و احترام
در اصل بيستم قانون اساسي آمده است که : (همه افراد ملت اعم از زن و مرد يكسان در حمايت قانون قرار دارند) ولي قوانين فعلي خانواده ناقض اين اصل قانون اساسي و حتي با موازين اسلامي و شرعي و اخلاقي نيز مغايرت دارد چرا که مردان در دادگاه هاي خانواده به جرم مرد بودن بالفطره محکوم و مورد تبعيض اند و قوانين يکطرفه و قضات از مردان حمايتي نمي کنند. چه بسا مردي در زندگي معسر و در مشقت باشد . نگاه منفي به مردان ، مرد ستيزي و اين قوانين پوسيده و منسوخ خود باعث کدورت ، طلاق عاطفي زوجين و به دنبال آن جدايي است . مهريه هاي سنگين تحميلي عليه مردان و قرارداد يکطرفه ازدواج در ايران که ازهمان ابتدا، بناي آن بر دروغ و ناآگاهي ومفاد آن بر بي عدالتي و کلاهبرداري و عدم توجه به شرايط و طبيعت ازدواج استوار است حتي از لحاظ حقوقي و اخلاقي نيز مردود و منفسخ است . چرا مردي بايد به خاطر مهريه از خانواده و زندگي و فرزند و همسر و از خويشتن فراري و تحت تعقيب باشد ؟آمار بالاي طلاق در جامعه بالخص در مهريه هاي بالا و نقش زنان در اين زمينه به خوبي نشان مي دهد ناهنجاري به نام مهريه که با ترکيب با بدعت ها تبديل به يک معضل اجتماعي شده کارکردي جز اضافه کردن مشکلاتي جديد نداشته است . امروزه به جاي مشاوره و آموزش هاي پيش از ازدواج و اصلاح قوانين مرد ستيز غلط . قوانين غلط زمينه ساز ترويج بدعت ها شده اند . ازدواج سنت الهی و طبیعت است که موانع و ضعف ها و قوانین غلط مرد ستیز و عدم توجه به کرامت انسانی باعث شده که از مسیر صحیح خارج شود و ازدواج را از امری الهی وساده به یک معضل و ناهنجاری اجتماعی تبدیل کند قوانین غلط مردستیز حوزه خانواده، حقوق وکرامت انسانی مردان را تضییع نموده و مصداق روشن بی عدالتی علیه مردان ، ناقض حریم خصوصی و حقوق شهروندی آنان است. مهریه از مسیرصداق و درستی، شرع و انسانیت خارج و به ناهنجاری اجتماعی، بدعت و وابزار سو استفاده ی فمینیسم و ستم به مردان تبدیل شده است..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
0
36
خانمی که بخاطر طمع مهریه یا از رو عصبانیت شوهرشو زندان میفرسته ،دیگه فاتحه اون زندگی رو باید خوند.
پاسخ ها
حیدر.
| Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
مرسی.برادر
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
0
34
مهریه باعث دشمنی بینه خانوادهها . کاسبی بعضی از زنان که مهریه رو برای فشار بر مرد برای طلاق که قسمتی از آن را می گیرند و با فرد دیگر ازدواج می کنند ،خدایش قوانین خیلی مرد ستیزه
پاسخ ها
حیدر
| Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
مرسی
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
1
29
مهریه هدیه ای است از طرف مرد به زن ،الان فقط باعث کلاهبرداری خیلی از زنان شده که فقط به خاطر مهریه ازدواج می کنند و قبل زندگی قسمتی از مهریه رو به وصیله فشار و زندان می گیرند و طلاقم می گیرند .
شایان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
1
26
سوالی که باید از حقوقدانان عزیز پرسید اینه که امثال بنده که بدون تجربه وارد یک زندگی مشترک شدند و بدون تجربه مهریه ای رو برای زنشون قرار دادند و همسرشون بعد از ازدواح و با اونهمه هزینه هایی که باید مرد در حین و بعد از ازدواج بپردازه، تازه با تهدید مهریه زنشون مواجه شدند، آیا تمایل و رغبتی برای ازدواج مجدد پیدا میکنند؟ آیا اطرافیانشون با دیدن این اوضاع تمایلی به ایجاد یک زندگی مشترک دارند؟ امثال من که با اینهمه خرج مهریه روبرو هستند و عملا نمیتونن مهریه پرداخت کنند، تا چه رسد به ازدواج مجدد، چجوری میتونند نیازهای عاطفی و جنسیشون رو مهار کنند؟ مهریه برای همسر بنده یک نردبان ترقی یک روزه بود تا به هرچیزی که عرضه رسیدن بهش رو نداشت، از طریق من برسه!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
خدا لعنت کند زنان مفتخور و دزد را که خودشان عرضه هیچ چیزی ندارند ولی در خونه شوهر طلبکار و متوقع هستند
یه قربانی
| Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
من زنم پس از 3 سال درگیری داره طلاق میگیره، حداقل 5 نفر از فامیل خودم رو میشناسم که با دیدن سرگذشت من، از ازدواج منصرف شدند. مملکت آینده درخشانی داره
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
1
18
وقتی زن محکوم به تمکین از شوهرش میشه چرا باید همچنان بتونه مهریه رو مطالبه کنه. زنان کلاهبردار به همراهی پدر و مادرانشون با مطالبه مهریه هم کاسبی راه انداختند و هم جامعه رو به ابتذال می کشانند. لطفا به داد مردها برسید. خانوم بیرون از کسی خوشش آمده و از شوهرش مقداری پول باجگیری میکنه از طریق مهریه. به امید رسیدن به اسب سوار سفید پوش... قضات کاملا به نفع زنان رای میدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
2
8
زنی که در زندگی صادقانه رفتار کنه هیچ مردی ازش جدا نمیشه نمونش پدر خودم با اینکه فردی بسیار قدرتمند از لحاظ اقتصادی و مالی هست به هیچ وجه حاضر نیست حتی یک موی مادرمو به 1000 دخترهای امروزی بده چون مادر من میدونه زندگی چیه و اهل زندگیه نه اینکه فکر کنه شروع زندگی یعنی خوش گذرونی برای خودش و بدبختی برای شوهرش کنار شوهرش وایستاد و زندگیشو ساخت.اینو با چشمای خودم دیدم دختره برای پول رفت با مردی ازدواج کرد الان روزی هزار بار آرزوی مرگ مینکه مرده بلایی داره سرش میاره که خدا میدونه
مهدی زارع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
0
17
باسلام قانون زندان به خاطرمهریه صددرصد غلطه وکسی هم که تصویب کرده سوادکافی نداره ،آیا ازدواج جرمه ؟ مگه ازدواج ازسنت پیامبرنیس؟ پس چرابه خاطر ازدواج ومهریه بایدراهی زندان بشه مرد؟ ایامرددوست داره زندگیش خراب بشه واین همه هزینه بکنه؟ به نظرمن ازدواج راممنوع کنین خیلی بهتره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
احسنت بباید مسیولین حالا که نمیتوانند ازدواج را آسان کنند بهتر است ازدواج را ممنوع کنند در آنصورت هر فردی ازدواج کرد را نقره داغ کرده و دار برنند تا عبرتی برای بقیه مردان باشد
خامن الله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
8
3
پس خانمی با یک ..... شوهر کرده هم مهریشو نتونه بگیره هم طلاقشو اون باید چیکار کند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
مطمین باش خیلی زنها طلاقشون رو‌گرفتن و مهریه را نبخشیدند ولی حرف این نیست که مهریه گرفته نشود و از انطرف آینده زن هم دست آن مرد تباه شود باید در موضوع طلاق هم قانون و دادگاه اختیار را به دست بگیرند تا مشکل از دو طرف با لجبازی پیچیده تر نشود والسلام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
0
13
در هیچ جای دنیا شخص بخاطر ازدواج زندان نمیرود
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
0
2
سلام من زنم ازمن جدا شده وجیزی و طلا به جای مهریه گرفت و ضیق طلاق جاری شد مهریه خودرا بخشید ولی دب ار دادخواست برای مهریه کرد مهریه به یشان تالوق میگرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
1
10
چرا تمکین زن اختیاری است و مهریه اجباری معلوم است که زن بوسیله این قانون غلط. زن فریب میخورد آیا مرد مهریه را قبول کرده که زن با خوبی با او زندگی کند یا اینک زن بتواند با حمایت این قانون زد بشری او را زندانی کند اینطور اسلام عزیز بد نام میشود و برای مملکت اسلامی ایران باعث ننگ است قانون باید طوری باشد که زن و مرد نتوانند بهمدیگر ظلم کنند
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
1
12
زندگی من فقط ۲ روز طول کشید مهر زنم۱۳۰ سکه بود به قیمت سال ۹۷ میشه هر سکه ۱۸۰۰ الان شده ۷۵۰۰ مهرشو اجرا گذاشته سوال من از قانون گذار اینکه چرا توجه به قیمت سکه نمیکنه چرا تورم مملکت را در نظر نمیگیره چرا دادگاه تجدید نظر رای دادگاه بدوی را میشکند و حکم را بیشتر میکند من جوان کارگر طبق سنت پیغمبر توی این چاه افتادم و همه کسانی که این قانون و ظلم را در حق من جوان کردن باید سر پل صراط پاسخگو باشن
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
0
11
باسلام. خداییش کجای دنیا مرد روبخاطرازدواج نقره داغ می کنند. خدایافقط به خودت پناه می برم.
زندانی 72 ساله معسر از پرداخت پرداخت مهریه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
0
2
سلام بر همه انسانهای خوب بنده ۷۲ سال سن دارم در اثر ناچاری زن دوم گرفتم دختری در خانه پر مانده و ۴۳بودسه سال هر طوری بود با او زندگی تلخ ی را گذراندم حالا م دت ۵ سال است که از پیشم رفته و مهرش را اجرا گذاشته و ولز تاریخ ۲. ۱۰. ۱۳۹۴ تا کنون بند در زندان هستم و حکم الزام به تمکین هم برایش صادر شد ولی نیامد و دادگاه هم از تمام ادارات استعلام گرفته و چیزی ندارم فقط از مال دنیا حقوق مستمری دارم که دادگاه یک
هارم آنرا به زن میدهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
امکان نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
پدر دوستم یک زن جوان گرفت زنه بعد از زاییدن پسرش رفت تهران بچه اش رو هم نبرد پدر دوستم برگشت کل دارو ندارش بجز آنچه از دست داده بود به نام زن و بچه های سابقش کرد اما پسرش جوانش که ازنوه اش سالها کوچکتره تا حالا باعث شده بارها سکته کنه می گه این هم حاصل عشق پیری
پریا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
0
6
من از وقتی با همسرم ازدواج کرده ام داره به همسر سابقش مهریه میده دیگ از غذای سفره مون هم زده ایم همه چی مون فروخته ایم اون زن پولدارتر میشه و ماهم ندار تر من پیشنهاد داده ام به همسرم ک از شغل کارمندی استعفا بده و بریم جایی زندگی کنیم ک از دادن مهریه فرار کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
واقعا منم عینه تو
یوسف یعقوبی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
0
4
سلام بر خدا بنده در سن ۷۲ سالگی در زندان مهریه هستم از تاریخ ۲. ۱۰. ۹۶ تا کنون. مشکل متلاشی شدن کانون خانواده و سوع استفاده بیشتر زنها از قانون زد بشری مهریه مقصر اصلی تنها زنها نیستند بلکه آنها که ماده ۱۰۸۲ را تصویب کرده اند که میگوید بمحض وقوع عقد زن مالک مهر میشود و هر نوع دخل و تصرفی میتوان در آن بکند و در عین حال میتواند مهریه را اجرا بگزارد و شوهرش را زندان کند و حتی از مرد هم تمکین نکند اگر زن حق دارد بدون هیچ عذری حتی با وجود حکم الزام بتمکین باز هم تمکین نکند پس معلوم میشود فتنه اصلی زیر سر قانون غلط است که به زن میگوید خانم تو مالک مهر هستی ولی در عین حال میتوانی تمکین نکنی پس مرد برای چه مهریه قبول میکند آیا نبخاطر این است که زن با خیال آسوده با شوهرش طبق قانون قرآن زندگی کند ؟
مهریه یک پشتوانه ای است که اگر خدای ناکرده مرد بد باشد و زن در مشقت قرار گیرد یا اینکه مرد بخواهد بدون دلیل زنش را طلاق بدهد آنوقت باید از اسلحه مهریه استفاده کند نه اینکه بدون هیچ مشکلی مهریه اجرا بگزارد و مردش را زندان کند در ثانی دادگاه که از تمام ادارات استعلام میگیرد که اگر مرد اموالی دارد آن اموال را از او بگیرند و به زنش بابت مهریه بدهند چرا دادگاه با وجود اینکه استعلام گرفته و معلوم شده مرد چیزی ندارد او را زندان میکند آیا در زند آن
سکه میروید از مسعولان محترم انتظار دارم برابر قرآن رفتار کنند چون ما بلطف خداوند مسلمان هستیم و قانون فعلی بعضی از موادش زد اسلام است بفکر آخرت خودتان باشید بند وظیفه خودم را که گفتن بشما بود انجام دادم و امیدوارم که هم قانون گذار و هم قضات محترم خدا را در نظر بگیرند و حق را اجرا کنند انشالله
بنده خدا زندانی مهریه
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
احسنت کاملا درست میفرمایید مشکل اساسی از قانون هست و گرنه اون زن که میرود دادگاه دشمن هست از دشمن در این موارد چه انتظاری هست مهریه و اجرای آن با وضع فعلی کاملا کارکرد معکوس ودرجهت برهم زدن زندگیها دارد زن ازدواج کرده و تمکین نکند و هیچ اتفاقی نیفتد و از انطرف مهریه اجرا بگذارد و مرد را بخاطر آن زندان بیندازد قانون مهریه کاملا اشتباه و برداشت قانونگذار از آن کاملا یکطرفه و بنفع زنان هست در ضمن الانزنان بیشتر از مردان در جامعه حضور دارند و کار میکنند دیگه پشتوانه چه معنی میده ۱۰۰ درصد با حذف قانون فعلی وصول مهریه و گذاشتن محدودیت از طرف دادگاهها برای آن زندگیها دوام بیشتری پیدا میکند زندانی کردن مرد به جرم ازدواج هیچ نفعی برای جامعه ندارد فقط آن زن عقده ای را جریحه دار تر و غیر مسیول تر مینماید واقعا این چیز عجیبی نیست و مسیولین در ان دنیا باید جوابگو باشید ماشالا قیمت سکه هم که هر روز بالاتر میرود !!!!
رکسانا
|
Germany
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
0
5
واقعا قانون مهریه در ایران قانون ناجوانمردانه ایی هست ، چون در حال حاضر اکثرا بیکار هستن و یا توان مالی کمی دارند اونم با این قیمت سکه و قاضی توجهی به این مسائل ندارند، من سالیان سال در خارج از کشور زندگی میکنم و اینجا قانون نصف اموال که در حین زمان زناشویی بدست امده در هنگام طلاق اجرا میشه که به نظر من کاملا عادلانه هست، امیدوارم که در ایران قانون تغییر کنه تا مردان واقعا بی گناه به علت مهریه زنان پول پرست به زندان نروند، کاشکی میشد تظاهراتی مبنی بر" نه به مهریه" برگذار بشه تا بلکه این قانون نا عادلانه از بین برود. به امید روزی که زندان ها خالی از زندانیان مهریه باشه.
زندانی 72 ساله معسر از پرداخت پرداخت مهریه
|
United States of America
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
0
3
سلام بنده سه سال است که باوجود معسر بودن ننگ زندانی بودن را
در سن کهولت ۷۳ سالگی را تحمل میکنم به تمام سران مملکت از رهبر تا پایین تربت مسعولان هشدار امید میهن اگر عدالت واقعی و طبق قرآن حکیم کر انجام ندهید دیر نخواهد پایید که دین مسلمانی لااقل در ایران برای ابد از بین میرود از خدا شرم کنید و بفکر آخرت خودتان لااقل باشید من بر تمامی سران محترم منت گذاشتم و راهنمایی نمودم سعی کنید بچه‌ای خوبی باشید و از خون پاک و مطهر شهیدان این کوشور با عظمت و تاریخی شرم کنید بابا طبق فتوای مراجع محترم رفتار کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
0
7
مهریه حق خانم هست ولی قرارداد اینطوری نیست فقط مهریه بگیرد زن باید سازش کند خانه رو اروم کند برای زندگی نه که فکر سکه باشد پدر مردو در بیارد مهریه باعث شده فحشا زیاد بشه خانوادها از هم بپاشه این همه فحشا از کجا امده همون زنهایی هستن که دنبال سکه هستن ومردش را به زندان انداخته تو رو خدا الکی زندگی مردمو اتش نزنید جمع کنید این سکه رو یه نفر طلاق نمیگیره به خدا سکه نباشه رحم کنید به این مردم
شهاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
1
2
در اوج کرونا وبیکاری بنده دانشجو که مخارج تحصیلم را پدر بازنشسته ام میداد ،برای اینکه خدای ناکرده لغزش نیابم همسری گزیدم ،همسرم میدانست که من هنوز کاری ندارم و درس میخوانم،بعد از ازدواج به بهانه واهی قهر کرده وبه خانه پدرش رفت وبعد از چند روز نامه اجرای مهریه ومسدود شدن اندک‌ موجودی حسابم، انسداد اندک سهام بورسی شدم ،،،،زندگی من تباه شد۳۰۰ سکه اجرا گذاشته خانه ما به عزا خانه تبدیل شد ،خواستیم لغزش نیابیم به چاه افتادیم،ارشد میخواندم رها کرده فعلا اسنپ کار میکنم خواستم درد دلی کرده باشم ،جوانان مجرد بمانید تا وقتی این تورم لعنتی حل بشه سکه زمان ازدواجم ۸۰۰هزار تومن بود الان ۱۱هزار تومن،،فقط خدا میداند که چه رنجی میکشم با قرص خواب هم آرام نمیگیرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
0
5
لعنت خدا بر قانونگذار آن و کسانی که قانون و یا چاره ای در این خصوص نمی اندیشند که با این آمار وحشتناک زندانی آن هم برای انجام یک سنت حسنه به زندان محکوم می شوند و بسیاری از خانواده ها متلاشی می شوند!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Canada
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
اگر قانونگذار تدبیر داشت نباید یک همچین چیزی به معضل اجتماعی با کلی هزینه و عواقب تبدیل میشد دکان کاسبی زندگی دیگر هیچ اعتمادی برای تشکیل خانواده نمیگذارد
نادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
0
0
اقا یک کلام کسی که داره باید مهریه را بده البته

تا 110 سکه ولی کسی که نداره برود دزدی کند.

یا پول چاپ کند خوب نداره..

زندان چراااااااااا مسلمان
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
3
مهریه شده راه کلک و کلاه برداری ، من به شخصه عقد کردم 15 مهر 98 بعد خانومم بعد از اون حاضر به دیدنم نشده رفته مهریه اش رو گذاشته اجرا و از طرفی منم عدم تمکین دادم ولی در دادگاه اعلام کرد که از حق حبس استفاده میکنم من الان توی دادگاه ها موندم چیکار کنم دادگاه هم رای به داشتن حق حبس داده و هم نفقه براش گذاشته هم مهریه این کجای عدالت هستش من جوان چه کاری کردم که باید 4 و نیم میلیارد بدهی داشته باشم هیچ باید نفقه هم بدم به من میگه ندی باید بری زندان ، مگر جرمی کردم ازدواج کردم به قاضی هم گفتم حکم اعدام بدی بهتر هستش این فشار روحی و روانی رو چطور بکشم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
0
3
قوانين اسلامي يك مجموعه قوانين هستند كه به صورت يك مجموعه و در كنار هم مفهوم پيدا مي كنند همان قانوني كه مهريه و نفقه را وظيفه مرد مي داند زن را مطيع مرد و سرپرست خانواده معرفي مي كند ، در جامعه فعلي ايراني زنان خودسر هستند هر كاري بخواهند مي كنند هر جا بخواهند مي روند و اصلا مطيع نيستند و مردان را سرپرست خود نمي دانند خودشان كار مي كنند و در امدشان نيز مال خودشان است و مرد نمي تواند انها را از اشتغال و يا هر كاري باز دارد زنان ايراني عرفا از هر زن اروپايي ، اروپايي ترند در فكر و انديشه ولي در قوانين جزايي و حقوقي به دنبال مهريه و نفقه و اينجور باج ها هستند واقعيت كلام اينست كه قوانين حقوقي خانواده به هيچ عنوان پاسخگوي نياز جامعه فعلي با شرايط جديد نيست و همين مساله باعث گسيختگي و عدم ميل جامعه به ازدواج شده ، طلاق روز افزون ، ازدواج كم ، ازدواج هاي جديد سفيد جايگزين شده و با افزايش امار زندانيان مهريه و طلاق قطعا ميل به ازدواج در جامعه كم خواهد شد كه البته الان نيز تا حدودي محقق شده است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر