کد خبر: 976675
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
سخنگوی سارمان انرژی اتمی: تداوم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران تابعی از رفتار طرف‌های غربی و خروج از ان‌پی‌تی یکی از پیشنهادات ۱۵ گانه سازمان انرژی اتمی است.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: سه روز پس از اعلام رسمی گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، که عبارت بود از گازدهی به ۱۰۴۴ سانتریفیوژ مستقر در فردو، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی دیروز در این مجتمع هسته‌ای که به نام دانشمند شهید دکتر علی محمدی مزین شده است، نشست خبری برگزار کرد و خبرنگاران را در جریان جزییات این گام قرار داد. او گفت که توان غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد را داریم و بر اساس نیاز کشور و دستور مسئولان آن را انجام می‌دهیم.

کمالوندی در عین حال تداوم کاهش تعهدات هسته‌ای را تابعی از رفتار طرف‌های غربی دانست و خروج از NPT را یکی از گزینه‌های محتمل عنوان کرد. موضوعی که روزنامه انگلیسی ایندیپندنت به نقل از بعیدی‌نژاد سفیر کشورمان در لندن هم به آن اشاره کرد و از احتمال خروج ایران از معاهده NPT همزمان با عدم پایبندی طرف‌های اروپایی به تعهدات خود در برجام خبر داد. هرچند بعیدی‌نژاد در توئیتی توضیحی در این‌باره داد.

به گزارش مهر، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی صبح دیروز در نشست خبری که در مجتمع هسته‌ای شهید علی‌محمدی (فردو) برگزار شد، اظهار کرد: در گام چهارم بنا به دستور رئیس‌جمهور گازدهی به ۱۰۴۴ سانتریفیوژ مستقر در فردو آغاز شد. این ماشین‌ها فعالند و محصول داده‌اند و محصولات نمونه‌گیری شده است. وی افزود: از آژانس دعوت کردیم برای اندازه‌گیری و راستی آزمایی بیایند و قرار است بازرسان آژانس (یک‌شنبه) اینجا باشند و نمونه‌ها را تأیید و راستی‌آزمایی کنند.

وی متذکر شد: ما در گام سوم کاهش تعهدات برجامی، بند‌های ۳۲ تا ۴۳ برجام را که مربوط به تحقیق و توسعه است، کنار گذاشته‌ایم و درست است که در اینجا یکسری محدودیت زمانی داشتیم، اما این محدودیت‌های زمانی براساس یک برنامه ایده آل بود که زمان کافی برای توسعه ماشین‌های پیشرفته داشته باشیم به نحوی که در این قضیه عجله نکنیم. سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت:، اما زمانی که طرف مقابل وظیفه خود را انجام نداد، ما گفتیم که این کار باید به سرعت انجام شود و انواع ماشین‌های پیشرفته به میدان آید.

کمالوندی گفت: قرار بود تا ۱۵ سال در اینجا (فردو) غنی‌سازی انجام نشود و مواد هسته‌ای وجود نداشته باشد که عملاً چهار سال از آن گذشته و ما باید ۱۱ سال دیگر صبر می‌کردیم تا مواد هسته‌ای به اینجا می‌آوردیم و غنی‌سازی می‌کردیم، اما این کار را از چند روز پیش آغاز کرده‌ایم. شروع آن با انتقال یک سیلندر از سایت شهید احمدی روشن بود و حدود ۲۰۰۰ کیلو هگزا فلوراید منتقل شد. مقرر شد پسماند‌هایی که سال‌ها در یک گوشه‌ای افتاده بود، بهینه شود، الان ۲۵ تن از این پسماند‌ها موجود است و فقط دو تن آن به فردو منتقل شده و ما بقی آن موجود است و می‌تواند به فردو منتقل شود. این مواد در سال‌های آینده می‌تواند از نطنز به فردو منتقل شود.

امیدواریم طرف‌های غربی به خود بیایند
سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم به گام‌های دیگر نیاز نباشد و طرف مقابل هم به خودش بیاید و کار‌هایی را که می‌بایست انجام دهد، در برنامه کاری خود قرار بدهد. وی افزود: این‌ها بحث‌هایی است که در حوزه سیاسی و وزارت امور خارجه مطرح است و خیلی نمی‌خواهم وارد آن بشوم. آنچه مربوط به سازمان انرژی اتمی است، در زمان مذاکرات دقت شد اگر تعهدی هست این تعهدات برای صنعت هسته‌ای مشکل‌ساز نباشد زیرا به هرحال این صنعت با هزینه‌های زیاد به دست آمده است. خون شهدای هسته‌ای و تلاش ارزشمند جوانان این مرز و بوم و حدود ۱۴ هزار نیرویی که اینجا هستند و بخش عمده آن‌ها دانشمندان درجه یک در سطح دنیا هستند این نتیجه را به همراه داشته است. به این تلاش و سرمایه گذاری و همت کسی نمی‌تواند خدشه‌ای وارد کند. ما با این نگاه وارد مذاکرات شدیم تا اگر سنواتی را هم پذیرفتیم، فرآیند کار به نوعی باشد که به دستاورد‌های ما صدمه‌ای وارد نکند.

آغاز بتن ریزی نیروگاه دوم بوشهر
کمالوندی با بیان اینکه فردا (امروز) روز مهمی است و مرحله بتن ریزی برای نیروگاه دوم بوشهر را داریم، گفت: وقتی می‌گوییم بتن ریزی، کسی که در کار نیروگاهی اطلاعاتی دارد می‌داند یعنی حداقل دو سال کار غیراز مذاکرات زمان می‌برد تا یک نیروگاه به مرحله بتن ریزی برسد. معمولاً خود مذاکرات ممکن است یک یا دو سال زمان ببرد. حتی میان دو طرفی که هیچ مشکلی با هم ندارند زمان‌بر است. این کار در زمان خود صورت گرفت و با خود یک پیام خوب منعکس می‌کند که به‌رغم همه فشار‌ها که امریکا نمی‌خواهد و حتی بوشهر و مرکز نظامی ایمنی مانند آتش نشانی را تحریم می‌کند، اما قدم‌های خوبی برداشته شده است و تا ۱۴۰۴ این نیروگاه به تولید می‌رسد و به شبکه متصل می‌شود. دو سال بعد هم نیروگاه سوم متصل می‌شود یعنی الان که نیروگاه بتن ریزی‌اش انجام می‌شود وارد بتن ریزی نیروگاه سوم خواهد شد.

مصونیت مأموران آژانس نامحدود نیست
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به کشف مواد آلوده از یکی از بازرسان آژانس، عنوان کرد: در این زمینه ابتدا اجازه ورود این بازرس به سایت نطنز و داخل تأسیسات را ندادیم و دوم اینکه اعتبارنامه‌اش را لغو کردیم. این‌ها طی یادداشت‌هایی به آژانس اعلام شد. روزی که این اتفاق اعلام شد در نتیجه این بود که سیستم آلارم و کنترلی ما نشان می‌داد این بازرس یا آغشته به مواد است یا موادی همراهش هست. این مسئله بار‌ها کنترل و یک گزارش مفصلی به آژانس ارائه شد و آقای غریب آبادی آن را در شورای حکام مطرح کرد و به نظر ما هم اعضا متقاعد شدند. وی افزود: بگذریم از امریکا و رژیم صهیونیستی و احتمالا یکی دو کشور حاشیه خلیج فارس، اما مابقی متوجه این مسئله شدند. یک گزارش جامع منطقی و مستدل که البته اسنادش نیز در اینجا موجود است. ما گفتیم اگر لازم باشد فیلم‌ها را نشان می‌دهیم. حرف ما بر اساس یک منطق است، از ورودش به آنجا جلوگیری و اعتبار نامه‌اش لغو شد.

کمالوندی خاطرنشان کرد: عده‌ای خواستند از این موضوع سوء استفاده کنند و بگویند جمهوری اسلامی ایران پایبند به بحث مصونیت نیست. گزارش ما در این رابطه که چرا ایران از حقوق خود استفاده کرده است جامع، کامل و حقوقی بود.

خروج از NPT یکی از گزینه‌ها است
کمالوندی در پاسخ به سؤالی مبنی بر پایان یافتن ابعاد فنی برجام اظهار داشت: باید طرف مقابل در مقابل اقدامات ما به خود بیایند. ما گام‌هایی در حوزه فنی آماده داریم و مواردی وجود دارد تا اقدام کنیم، ولی لزوما هم گام‌های بعدی فنی نخواهد بود. کشور‌های مختلف حتی غربی‌ها در جلسات خصوصی حق را به ما می‌دهند ولی گام‌های ما برای هشدار به آن‌ها است. وی گفت: ما لیستی از پیشنهادات را داریم و حتی خروج از NPT را ارائه کرده ایم. سازمان ۱۵ پیشنهاد ارائه کرده است که برای آینده اقدام می‌شود. با برداشته شدن محدودیت‌ها سازمان کار خود را انجام می‌دهد و با دستور مقامات بالا کار انجام می‌شود. کمالوندی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی همیشه نسبت به برنامه اتمی به یک چوپان دروغگو تبدیل شده و بزرگ‌ترین دروغش هم بحث تلاش ایران برای ساخت بمب است، گفت: ما بار‌ها گفته ایم که از لحاظ حقوقی ما تحت بیشترین نظارت هستیم، از نظر ایدئولوژیک هم که فتوای رهبری موجود است و به لحاظ استراتژیک نیز ما در منطقه به لحاظ موازنه به سلاح هسته‌ای نیاز نداریم. ما از لحاظ علمی توان خوبی داریم و از آن صرف نظر نکرده ایم.

توان غنی‌سازی تا ۶۰ درصد را داریم
کمالوندی در مورد بحث گریز هسته‌ای که از سوی برخی کشور‌ها مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: ادعا‌های امریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشور‌های عربی که از حوزه هسته‌ای چیزی سردرنمی‌آورند مورد قبول ما نیست و گزارش هفده‌گانه آژانس ملاک است. ما ضرب المثل معروفی داریم که می‌گوید کافر همه را به کیش خود پندارد و آنچه آنان می‌گویند به نیت خودشان بازمی گردد. بحث گریز هسته‌ای نیز در همین راستا است. در حال حاضر توان غنی سازی حتی تا ۶۰ درصد را داریم و بر اساس نیاز کشور و دستور مسئولان آن را انجام می‌دهیم.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
United Kingdom
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
0
2
لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی لغو کامل اجرای سند 2030 و لغو کامل فاتف (FATF) بهتر است توسط همین دولت کنونی رسما اعلام و اجرا شود
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
0
1
گفته این ناشناس محترم درست است بهتره کلا خروج از برجام در همین دولت روحانی اتفاق بیفتد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار