کد خبر: 975993
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: سال گذشته برای اولین بار موشک زیر آب پرتاب شد و امروز در حال تولید انبوه این فناوری هستیم.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: دریادار حسین خانزادی در مراسمی که امروز به منظور بازدید از پردیس فنی مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی صورت گرفت، در باب نقش نیروی دریایی در گام دوم انقلاب و احیای تمدن نیروی دریایی، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب آینده روشنی را برای ملت برای به ویژه جوانان ترسیم کرده اند.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در مقدمه بیانیه تاکید کرده اند که قرار است تمدن نوین اسلامی شکل بگیرد، گفت: همواره در طول تاریخ می‌گوییم ایران تمدن دریایی دارد، اما امروز وقتی به تمدن دریایی نگاه می‌کنیم رد پای کمرنگی می‌بینیم.

امیر دریادار خانزادی ادامه داد: در مجموع تعدادی از کشور‌ها با دریا ارتباطی ندارند و در همسایگی ما در شمال، کشور قزاقستان بزرگترین کشور محصور در خشکی است.

وی به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اهمیت دریا اشاره کرد و گفت: یکی از ظرفیت‌های بسیار بزرگی که در اختیار داریم دریاست و ارزان‌ترین روش حمل و نقل کالا به شمار می‌رود. دریا بزرگ‌ترین منبع تامین مواد خام و مواد غذایی است. یک کشتی ۴۰۰ هزار تنی مساوی است با ۲۰ هزار کامیون ۲۰ تنی که در واقع اصلا میسر نیست که از طریق جاده‌ها منابع نفتی جا به جا شوند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه با ۱۲ کشور همسایه مرز دریایی داریم یعنی در واقع ایران با ۸۰ درصد کشور‌های همسایه مرز دریایی دارد، گفت: از ۹ گذرگاه راهبردی در دریا که کالا باید از آن عبور کند، ۵ گذرگاه در کشور ما قرار دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه انبار انرژی جهان در منطقه خلیج فارس قرار دارد، خاطرنشان کرد: بالای ۶۰ درصد نفت و ۴۵ درصد گاز جهان در این منطقه قرار دارد.

دریادار خانزادی به پراکندگی ناوگان‌های دریایی آمریکا اشاره کرد و گفت: امروز ناو هواپیمابر ابراهیم لینکلن، تقریبا ۳۰۰ مایلی جنوب ساحل چابهار مستقر است. این ناو‌ها ۵ تا ۶ هزار نفر خدمه دارند و این خدمه برای راهبری حدود ۹۰ فروند هواپیما به کار گرفته می‌شود. هزینه راهبری یک ناو هواپیمابر در ماه هزار میلیارد تومان است. این ناو که برای تفریح نیامده است بلکه می‌خواهد منابع این منطقه را به نفع مقاصد استکباری خودش به کار ببرد.

وی با بیان اینکه در منطقه خلیج عدن، بیشترین دزدی دریایی صورت می‌گیرد، گفت: این منطقه یک تهدید جدی است و در آینده هم گسترش خواهد داشت. امروز در این منطقه ۳۰ کشور دنیا ناو جنگی دارند و امروز ناوشکن‌های الوند و ناو بوشهر ایران در حال گشت زنی برای تامین ناوگان تجاری ما هستند.

امیردریا دار خانزادی ادامه داد: بعد از بیانیه گام دوم در مجمع تشخیص مصلحت نطام، نهضتی برای توسعه دریا محور کشور راه افتاده است که امیدواریم سیاست‌های کلی دریا محور امیدواریم تا پایان سال شکل گیرد.

وی در ادامه به دستاورد‌های نیروی دریایی کشورمان اشاره کرد و افزود: امروز در نیروی دریایی به فناوری دست یافته ایم که پرتاب موشک از عرشه زیر سطحی و از زیر دریا انجام شود که نیروی انسانی و زیر دریایی، موشک و کپسول موشک تماما بومی و ایرانی هستند. آبان ماه سال گذشته برای اولین بار موشک زیر آب پرتاب شد و امروز در حال تولید انبوه آن هستیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با تاکید بر اینکه اگر خواهان قدرت دریایی هستیم، باید تمدن دریایی داشته باشیم، تصریح کرد: تمدن دریایی همان مردمی هستند که کنار دریا مستقر می‌شوند. به نظر می‌رسد، "مکران" کلید احیا تمدن دریایی و قدرت دریایی در کشور است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در نیروی دریایی آمادگی کامل داریم که ظرفیت دانشگاه شهید بهشتی و پردیس عباسپور را به نیاز‌های نیروی دریایی و بخش دفاع در دریا گره بزنیم.

دریادار خانزادی با اشاره به اینکه امروز ایران بعد از روسیه بزرگ‌ترین ناوگان دریای خزر را دارد، گفت: بزرگترین ناو لجستیکی خاورمیانه در اختیار ایران است با یک بار سوختگیری می‌تواند یک دور، دور کره زمین بزند.

امیر دریادار خانزادی به حضور هیاتی از نیروی دریایی روسیه و چین اشاره کرد و گفت: امروز هیاتی از نیروی دریایی روسیه و چین در تهران هستند و قرار است رزمایشی مشترک در دی ماه انجام شود که این نمایش اقتدار جمهوری اسلامی است و می‌تواند در این سطح با کشور‌های دیگر رزمایش مشترک داشته باشد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با تاکید بر اینکه وقتی خیزش تمدنی ایران آغاز شود، همه باید حرکت بزرگ را باور کنند، عنوان کرد: وقتی حرف از تمدن دریایی میزنیم، فرهنگ و زبان کلید‌های اصلی آن هستند. در سفر اخیری که به روسیه داشتیم، زمانی که از علم و دانش بدون سرنشین‌ها صحبت کردیم، فرمانده نیروی دریایی قزاقستان گفت که تصمیم داشتیم از ظرفیت اسرائیلی‌ها بهره‌مند شویم، ولی با توضیحات شما، تمایل داریم به ایران بیاییم و ظرفیت بدون سرنشین شما مثل پهپاد‌ها را ببینیم و می‌خواهیم از ظرفیت شما بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه برای ساخت موتور دیزل دریایی تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه علم و صنعت امضا کرده ایم، گفت: ما توانسته ایم موتور دیزل زمینی بسازیم، اما فاصله آن تا ساخت موتور دیزل دریایی زیاد است.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار