کد خبر: 975893
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۱
رقابت‌های کبدی قهرمانی جوانان جهان در گفت‌وگوی «جوان» با رئیس فدراسیون کبدی
کشورمان از ۲۰ تا ۲۵ آبان میزبان رقابت‌های کبدی قهرمانی جوانان جهان است، رقابت‌هایی که اولین دوره آن به میزبانی کیش برگزار می‌شود.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: میزبانی این مسابقات جهانی در شرایطی است که پیشرفت کبدی در یک دهه اخیر خیره‌کننده بوده و نقطه اوج آن کسب طلای تیمی در دو رده آقایان و بانوان در بازی‌های آسیایی جاکارتا و پایان دادن به سیطره هندی‌ها بود.

در چنین شرایطی عباس اورسجی، رئیس فدراسیون کبدی در گفتگو با «جوان» حتی نایب‌قهرمانی را هم برای تیم جوانان در مسابقات جهانی لذت‌بخش نمی‌داند: «قطعاً در فینال هستیم و تمام تلاش بچه‌ها همین است، نایب‌قهرمانی هم حتی برای بچه‌ها لذت‌بخش نیست. ۱۳ مرحله اردو برای تیم جوانان داشته‌ایم که این تعداد اردو را حتی برای تیم بزرگسالان که قهرمانی آسیایی جاکارتا را داشت، نداشتیم. اعتقاد داریم سرمایه‌گذاری در بخش جوانان جای دوری نمی‌رود و همین بچه‌ها جای بزرگسالان را می‌گیرند. روند توسعه و رشد کبدی به‌گونه‌ای است که اگر روزی این رشته المپیکی شود و یک رشته تیمی از کشورمان بخواهد مدال بگیرد، آن رشته کبدی خواهد بود.»

کرسی اول آسیا یا فدراسیون جهانی را می‌خواهیم
اورسجی هدف‌گذاری فدراسیون کبدی از میزبانی مسابقات جهانی کبدی را فراتر از کسب مدال عنوان می‌کند: «میزبانی این مسابقات با توجه به اینکه در رده‌های پایه و جوانان برگزار می‌شود، می‌تواند یک نقطه عطف برای رشد و توسعه ورزش کبدی در سطح جهان باشد و با درگیر شدن بیشتر کشور‌ها در کبدی، این رشته ورزشی المپیکی شود. هدفمان صرفاً برگزاری یک رویداد نبوده است و چشم‌انداز داریم و در خلال مسابقات جلسه‌ای با حضور رؤسای فدراسیون‌های کبدی کشور‌های مختلف در جهت انجام تغییرات در رده‌های مدیریتی فدراسیون آسیایی و جهانی برگزار می‌شود. این اجلاس در راستای پررنگ کردن نقش ایران در مدیریت کبدی جهان است و اینکه کرسی اول آسیا یا فدراسیون جهانی را برای ایران به دست آوریم و مقر آن را به کشورمان بیاوریم. البته در این راه نیازمند حمایت‌های وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک هستیم و این می‌تواند خیلی به توسعه کبدی در ایران کمک کند.»

حاشیه‌های گرگان در کیش تکرار نمی‌شود
میزبانی رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان مانند دیگر مسابقات بین‌المللی که در کشورمان برگزار می‌شود، به نشان دادن چهره واقعی کشورمان به جهانیان کمک می‌کند. مسئله‌ای که رئیس فدراسیون کبدی هم بر آن تأکید دارد: «۱۶ کشور تاکنون اعلام آمادگی کرده‌اند و اگر توانایی مالی وجود داشت که بلیت پرواز کشور‌ها را به ایران تأمین می‌کردیم، بیش از ۳۰ کشور در این رقابت‌ها حضور پیدا می‌کردند. انتخاب کیش به عنوان استراتژیک مهم است و می‌خواهیم نشان دهیم آنقدر امنیت در کشورمان است که با توجه به اتفاقات چند ماه اخیر در حاشیه خلیج فارس مسابقه بین‌المللی برگزار می‌کنیم.»

البته اورسجی اشاره می‌کند که با تصمیماتی که گرفته شده، حواشی مسابقات کبدی قهرمانی آسیا در گرگان در سال ۹۶ بر سر روسری سر کردن مربی مرد تایلندی برای حضور در سالن مسابقات بانوان تکرار نخواهد شد: «از ابتدای جلساتی که برای برگزاری این رویداد انجام شده است، عوامل برگزاری کاملاً آگاه شده‌اند که آبروی کشور در میان است و باید به دنیا ثابت کنیم که ایران به لحاظ امنیت و امکانات توانایی برگزاری مسابقات در سطح جهانی را دارد. کمیته‌ای با عنوان نظارت و حراست هم تشکیل شده است که دقت داشته باشند روی مسائل این‌چنینی مشکلی پیش نیاید که آبروی کشور زیر سؤال برود.»

چرا ۱۲ درصد از لژیونر‌ها می‌گیریم؟
یکی از حاشیه‌هایی که این روز‌ها دامن کبدی را در آستانه مسابقات جوانان جهان گرفته، موضوع دریافت ۱۲ درصد از مبلغ قرارداد بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ ستارگان هند است. اورسجی به انتقاد برخی بازیکنان اینگونه پاسخ می‌دهد: «این بازیکنان شاید اطلاعات کافی نداشته‌اند. در کبدی باشگاهی نداریم و بازیکنان در اردوی‌های تیم ملی ساخته می‌شوند و مربیان استانی زحمت می‌کشند. نقل و انتقال ملی‌پوشان کبدی از طریق فدراسیون کبدی صورت می‌گیرد و بازیکنانی که قرار است در لیگ هند حضور پیدا کنند در یک کارگروه تخصصی برای معرفی به لیگ هند انتخاب می‌شوند. دریافت ۱۲ درصد از قرارداد‌ها در هیئت رئیسه و هیئت‌های ورزشی مصوب و این تصمیم برای رشد کبدی گرفته شده است. الان یک سالن و خوابگاه اختصاصی برای کبدی نداریم و این درصد‌ها واقعاً می‌تواند کمک کند و بچه‌ها باید خوشحال باشند که این پول برای ساخت سالن و توسعه کبدی در استان‌هایشان هزینه می‌شود. همه این پول برای تجهیز استان‌های آنهاست تا از دنیا عقب نمانیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار