کد خبر: 974992
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۷
نشریه آمریکایی فارن پالیسی:
نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» در مطلبی تحلیلی با پرداختن به تحولات اخیر خاورمیانه، ایران را در حال پیروزی در مبارزه بر سر آینده خاورمیانه دانست.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: فارن پالیسی تحلیل خود را با یادآوری حملات موشکی ماه سپتامبر به تاسیسات نفتی «آرامکو» در عربستان سعودی آغاز کرد و نوشت: ترکیبی از موشک‌های کروز و پهپاد‌هایی که ۱۴ سپتامبر قلب صنعت نفتی عربستان را نشانه رفتند، حاکی از حمله‌ای دقیق به پاردایم حاکم جهانی بود. به نوشته این نشریه آمریکایی حملات ماه سپتامبر به آرامکو، بیانگر آن است که جهان شاهد تغییراتی اساسی است. این موضوع در خاورمیانه بیش از دیگر نقاط جهان نمود دارد؛ جایی که چین، روسیه و قدرت‌های منطقه‌ای از قبیل ایران در تلاش هستند به استیلای نظامی آمریکا پایان دهند.

فارن پالیسی همچنین یادآور شد: مصاحبه اخیر سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیرو‌های قدس سپاه پاسداران ایران اهمیت تاریخی تحولات خاورمیانه را آشکار ساخت. در این مصاحبه سردار سلیمانی در ابتدا به چشم انداز منطقه‌ای که در سال ۲۰۰۶ به جنگ اسرائیل و حزب الله منجر شد، پرداخت. فرمانده سپاه قدس همچنین در بخشی از این مصاحبه به اظهارات «کاندولیزا رایس»، وزیر خارجه سابق آمریکا، اشاره کرد که در آن زمان از درگیری میان حزب الله و اسرائیل به عنوان نشانه‌ای از تولد یک خاورمیانه جدید یاد کرده بود.

فارن پالیسی نوشت: همانند سال ۲۰۰۶ دنیا بار دیگر شاهد تولد خاورمیانه‌ای جدید است، البته با ماهیت بسیار متفاوت‌تر از آنچه رایس توصیف کرده بود.

بنا به نوشته این نشریه آمریکایی، «طی یک دهه و نیم گذشته، تمامی جنگ‌هایی که از سوی واشنگتن و متحدانش علیه ایران به راه افتاد، ناموفق بوده اند. در سال ۲۰۰۶ حزب الله، اسرائیل را به بن بستی خونین کشاند. نفوذ ایران در عراق به تثبیت رسید. ایران و متحدانش جنگ داخلی سوریه را پیروز شدند. با این حال کمپین فشار حداکثری دولت ترامپ نتوانسته است ایران را به زانو دربیاورد».

در بخش دیگری از تحلیل فارن پالیسی آمده است: به مرور بیش از پیش روشن می‌شود که دولت آمریکا نه توانایی و نه عزم سیاسی لازم برای اقدام نظامی در خاورمیانه را دارد. همچنین کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری ترامپ به وضوح نشان داده که قصد کاهش رد پای نظامی خود در سوریه و افغانستان را دارد. از سوی دیگر تلاش ترامپ برای افزایش حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس، همچنین سیاست قلدرمابانه و پرهیاهوی او به تقویت این برداشت که آمریکا شریکی غیر قابل اعتماد است، کمک کرده و توازن دوباره جهانی بدون ابتکارات اقتصادی و امنیتی آمریکا را تسریع بخشیده است.

در زمانی که ترامپ در تلاش برای تحمیل یکجانبه گرایی غیر سازنده خود است، سایر کشور‌های دنیا به وضوح نشان داده اند که نظم جهانی مبتنی بر چندجانبه گرایی را خواهان هستند. تلاش‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران و ظهور نهاد‌های جدید منطقه‌ای از جمله «بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیا» نمونه‌هایی از این اراده هستند. در خاورمیانه، آمریکا و متحدان اصلی اروپایی و منطقه‌ای آن دیگر دیدگاه منسجم و متحدی ندارند و رویکرد شتاب زده ترامپ برای خارج کردن نیرو‌های نظامی آمریکا از سوریه و خروج از برجام نمونه‌هایی گواه بر این ادعا هستند.

فارن پالیسی در پایان نوشت: در حال حاضر ائتلاف کشور‌های عربی و اسرائیل که دولت ترامپ علیه ایران به راه انداخته، نشانه‌های جدی از شکاف و از هم پاشیدگی را از خود نشان می‌دهد. در حالیکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل درگیر تقلا برای حفظ حیات سیاسی خود است، متحدان سعودی و اماراتی ترامپ در این باور که تعامل با ایران برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای و یافتن راه حل‌های سیاسی برای بسیاری از بحران‌های خاورمیانه ضروری است، به بخش اعظم جامعه جهانی پیوسته اند.

این گزارش می‌افزاید: مسئله قابل پیش بینی برای متحدان منطقه‌ای واشنگتن این است که آمریکا در حال ترک خاورمیانه است. آن‌ها مدت‌های طولانی است که درگیر ترس از دست دادن چتر حمایت امنیتی آمریکا بوده اند. پس از اقدامات تحریک آمیز ترامپ که به تشدید تنش‌ها در منطقه منجر شده است و امتناع او از استقرار نیرو‌های نظامی آمریکا پس از حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان، آن‌ها را به بررسی دوباره استراتژی‌های امنیتی شان واداشته است.

در بخش دیگری از این گزارش نیز ضمن اذعان به ناکارآمدی فشار حداکثری دولت ترامپ بر ایران، به واشنگتن توصیه شده است به جای تلاش برای پیاده کردن فشار حداکثری و استیلای منطقه‌ای، به سیاست گفتگو آن هم با مشارکت ایران و دیگر بازیگران منطقه‌ای روی بیاورد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار