کد خبر: 973883
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
سیدعبدالله متولیان
سرويس سياسی جوان آنلاين: اینجا گویی صحرای محشر است و خیل عاشقان حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام، با نفخ صور و بیدار باش حسینی دوباره به دنیا رجعت کرده‌اند تا در مصاف جنگ با اهریمنان و یزیدیان تاریخ، با آقا و مولای خود تجدید پیمان کرده و کربلایی دیگر بیافرینند. اربعین تفسیر جمله زیبای «کل عرض کربلا و کل یوم عاشورا» است. اربعین نورافکن و نمایشگر فلسفه هجرت در قرآن است.

در منطق اسلامی هجرت مبدأ تاریخ مسلمانان و تمییز و مرز بین دوره کفر و دوره ایمان است. قرآن کریم در بیش از ۱٤آیه دستور به هجرت داده است (سوره نساء آیه ۹۷). مفهوم عینی و واقعی هجرت را در راهپیمایی عظیم اربعین می‌توان دید مگر نه این است که خداوند در قرآن کریم مؤمنان و مسلمانان را از تسلیم در برابر فشار ظالمانه مستکبران و ظالمان بازداشته و امر به هجرت می‌کند و مگر نه این است که خداوند هجرت مسلمانان را عامل ترویج دین و صدور اسلام به اقصی نقاط جهان معرفی می‌کند و مگر نه این است که پاداش هجرت را رستگاری و فوز عظیم می‌داند (سوره توبه آیه ۲۰) و مگر نه این است که اساس قیام حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام بر هجرت و شهادت و رستگاری استوار است و مگر نه این است که ورد زبان عشاق امام حسین «یا لیتنا کنا معک و نفوز فوزاً عظیما» و شرکت در حماسه عاشوراست... و این همه در راهپیمایی هجرت‌گونه اربعین یکجا حاصل است.

راهپیمایی اربعین نماد هجرت از جهان مرده و بی‌روح به جهان زنده و پویاست. اینجا هجرت از حضیض رذائل به اوج فضائل را به عیان می‌توان دید. اینجا سخن معمار فرزانه انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی سلام‌الله علیه را می‌توان مشاهده کرد که «راه قدس از کربلا می‌گذرد». نه فقط راه قدس بلکه راه «ایمان»، «محبت و مهرورزی»، «عدالت»، «کسب رضایت حق‌تعالی»، «رستگاری»، «نور»، «اطاعت از خداوند» و... همه و همه از کربلا می‌گذرد. در این صحرای محشر به سخنی دیگر از بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران افتادم که در سال ۱۳۵۸ طی دیدار با هیئتی از مقامات کشور سوریه در مورد رژیم صهیونیستی فرمود: «اگر مسلمین مجتمع بودند، هر کدام یک سطل آب به اسرائیل می‏ریختند او را سیل می‏برد» و اینک من به این می‌اندیشم که اگر این جمعیت امر شود که بی‌سلاح به سمت قدس حرکت کنند، رژیم صهیونیستی در جنگ اراده‌ها بی‌شک مغلوب و از صفحه روزگار محو خواهد شد و اربعین تمرین اجتماع مسلمین علیه نظام سلطه و اذناب منطقه‌ای آنان است.

اربعین در درجه نخست احیاگر فرهنگ حسینی و بلندگوی فریاد مظلومیت سید و سالار شهیدان است. حضرت امام زین‌العابدین و زینب کبری علیهماالسلام بنیانگذار اربعین و صدای رسای شهدای کربلا بودند. قافله‌سالار عاشقان اربعین، حضرت امام خامنه‌ای روز یک‌شنبه ۲۱مهرماه در جمع دانش‌آموختگان دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین علیه‌السلام در این زمینه فرمودند: «اربعین اول، رسانه پرقدرت عاشوراست. این ٤۰روز، ٤۰روز فرمانروایی منطق حق در میان دنیای ظلمانی بنی‌امیه و سفیانی‌ها بود. اهل‌بیت (علیهم‌السلام) در یک حرکت ٤۰روزه طوفانی به پا کردند... امروز هم این حرکت راهپیمایی در دنیای پیچیده و پرتبلیغات، یک فریاد رسا و یک رسانه بی‌همتاست. چنین چیزی (اینکه هم حرکت می‌کنند به سمت آن مبدأ) در دنیا وجود ندارد.»

اربعین دانشگاه تربیتی مکتب حسین علیه‌السلام و عاشوراست. اربعین جسارت و شجاعت مقاومت و ایستادگی در برابر ظالم را به پیکره نیمه‌جان انسانیت بخشیده است. برجسته شدن، جهانی شدن و عالم‌گیر شدن راهپیمایی اربعین در عصر توحش قانونی نظام سلطه، بحق ثمره و میوه شجره طیبه انقلاب اسلامی است؛ انقلابی که خود مولود «محرم و صفر»، «کربلا و عاشورا» و اربعین است، اینک پرچمدار رساندن صدای عاشورا و عاشوراییان به جهان در آوردگاه اربعین شده است.

اربعین تصویر شفاف و بی‌غبار مهربانی و مهرورزی و حلاوت و شیرینی محبت و عشق انسان‌ها به یکدیگر و یادآور رفتار ناب انسانی در حکومت جهانی حضرت ولی‌عصر علیه‌السلام است. اربعین مانند مغناطیسی بی‌مانند در مکتب حسینی دل‌های حق‌طلب عالم را همچون براده‌های آهن به خود جذب کرده است. ادوارد گیبون مورخ انگلیسی در قرن هجدهم و صاحب کتاب «تاریخ انحطاط و سقوط امپراطوری روم» می‌نویسد: داستان تراژیک مرگ (حضرت امام) حسین (علیه‌السلام)، احساسات هر خواننده دل‌سنگی را نیز تحریک می‌کند.
در تاریخ خوانده بودیم که حضرت زینب سلام‌الله‌علی‌ها در نهضت در مقابل اهانت و استخفاف ابلهانه یزید، با صلابت فرمودند: «(من در این سفر) جز زیبایی هیچ چیز دیگری ندیدم» و اینک این زیبابینی عقیله بنی‌هاشم، حضرت زینب سلام‌الله‌علی‌ها به عیان در پهن‌دشت نینوا مشهود است که «ما رَأَیتُ اِلّا جَمیلاً».

اربعین یعنی بفهمی کربلای آخرین را
موسم لبیک گویی در صف دنیا نباشی
اربعین یعنی که‌ای دل در نبرد حق و باطل
تو مبادا در رکاب مهدی زهرا نباشی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار