کد خبر: 973834
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰
گفت‌وگوی «جوان» با پدر شهید محمدطا‌ها اقدامی که به تازگی کتاب این شهید خردسال را تألیف کرده است
محمد طا‌ها گفت بابا دوست دارم طعم مرگ را بچشم، آیا مانند بستنی شیرین و دوست داشتنی است؟ محمدطا‌ها قبل از شهادتش طعم مرگ را به شیرینی بستنی شبیه دانست و کمی بعد از همین پرسش محمدطا‌ها طعم مرگ را به شیرین‌ترین حالتش چشید و این حلاوت با شهادت بر جانش نشست
نرگس انصاری
سرویس ایثار و مقاومت جوان آنلاین: در حمله تروریستی به رژه نیرو‌های مسلح اهواز در ۳۱ شهریور سال ۱۳۹۷ تعداد ۲۳ نفر از هموطنانمان به شهادت رسیدند که کودک خردسال شهید محمدطا‌ها اقدامی نیز در شمار این شهدا قرار داشت. کتاب «از شیرینی بستنی تا شهد شهادت» روایتی از زندگی شهید محمدطا‌ها اقدامی است که به قلم سعداله اقدامی پدر شهید تدوین شده و به رشته تحریر در آمده است. با این پدر شهید همکلام شدیم تا از لزوم نگارش کتاب برای خردسال‌ترین شهید این حادثه بیشتر بدانیم.

چه انگیزه‌ای باعث شد تا به فکر نگارش کتاب برای محمدطا‌ها بیفتید؟
بعد از شهادت محمدطا‌ها دلایل زیادی باعث شد شخصاً به فکر نگارش کتاب و جمع‌آوری مطالبی مرتبط با فرزند شهیدم بیفتم. از یک طرف خودم تمایل داشتم تا خاطرات و عاشقانه‌هایی که با پسرم محمدطا‌ها داشتم را ثبت و ضبط کنم تا برای همیشه به یادگار بماند و از طرف دیگر پرسشگری بسیار مردم در خصوص حالات، رفتار و نحوه شهادت این شهید خردسال بهانه دیگری شد تا به این فکرم جامه عمل بپوشانم. از آنجایی‌که شهادت مظلومانه محمدطا‌ها باعث تألم و اندوه همگان شد، هر کس که دستی بر قلم داشت سعی می‌کرد حالات و روحیات قلبی خود را به این رویداد تلخ تاریخی با خلق شعر، دلنوشته یا نگارش مطلبی هرچند کوتاه و مختصر بروز دهد. در ادامه شاهد بودم که حجم وسیعی از اشعار و دلنوشته‌ها از اقصی نقاط کشور، مرتبط با شهادت محمدطا‌ها برای ما ارسال شد و این ارادت مردم به شهدا حجت را بر من تمام کرد و مرا بر آن داشت این مطالب ارزنده فرستاده شده را به گونه‌ای حفظ و نگهداری کنم. برای همین اقدام به نگارش کتاب کردم.

از محتوای کتاب برایمان بگویید. کتاب شهید محمدطا‌ها اقدامی در چند فصل به نگارش درآمده است؟
کتاب «از شیرینی بستنی تا شهد شهادت» در چهار فصل و ۱۲۸صفحه به چاپ رسیده است. در صفحات اول شاهد تصاویری از ۲۲ شهید دیگر این جنایت تروریستی و تصویری از بوسه مقام معظم رهبری بر پیراهن عزاداری محمدطا‌ها هستیم.

در فصل اول کتاب از لحظه زمینی شدن (تولد) محمدطا‌ها و روایت زندگی کوتاه پسرم تا لحظه شهادتش و حوادث و شرح واقعه ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۷ نوشته شده است.
فصل دوم کتاب مجموعه‌ای از اشعار و دلنوشته‌های ارسالی محبان شهید و هموطنان دلسوخته این جنایت تروریستی است. بعد از شهادت محمدطا‌ها پویش مادرانه‌ای تحت عنوان (مادرانه‌ای برای مادر محمدطاها) توسط فعالان شبکه مجازی در کاشان برنامه‌ریزی و اجرایی شد که مطالب و دلنوشته‌های بسیار دلنشین و سوزناکی از همدردی مادران ایرانی برای مادر شهید محمدطا‌ها ارسال شد که فصل سوم کتاب به این مطالب اختصاص پیدا کرد و درفصل آخر و پایانی کتاب شاهد تصاویر مرتبط با شهید و نقاشی‌های کودکانه محمدطا‌ها هستیم.

دلیل خاصی بر انتخاب این عنوان داشتید؟
یک روز محمدطا‌ها از من درباره طعم مرگ پرسید اینکه مرگ چه طعمی دارد؟ محمد طا‌ها گفت بابا دوست دارم طعم مرگ را بچشم، آیا مانند بستنی شیرین و دوست داشتنی است؟ محمدطا‌ها قبل از شهادتش طعم مرگ را به شیرینی بستنی شبیه دانست و کمی بعد از همین پرسش محمدطا‌ها طعم مرگ را به شیرین‌ترین حالتش چشید و این حلاوت با شهادت بر جانش نشست. برای همین «از شیرینی بستنی تا شهد شهادت» را بهترین نام بر کتابش دانستم و جالب اینکه تصویری هم که روی طرح جلد از شهید استفاده شده است، تصویر واقعی محمدطاهاست که بستنی در دست دارد و از عمق وجودش لبخند می‌زند.

به نظر شما همسن و سال‌های محمدطا‌ها می‌توانند از متن و داستان این کتاب استفاده و با این کتاب ارتباط برقرار نمایند؟
بله، به نظرم لازم است تا داستان‌های کودکانه برای فهم بهتر مفهوم شهادت در رده‌های سنی کودک و نوجوان به نگارش در آید. به عنوان مثال نحوه بیان مطالب در فصل اول این کتاب به زبان من مطرح شده و گویشی کودکانه بین پدر و فرزند چهارساله‌اش اتفاق افتاده است. یا طرح جلد که بسیار تأکید داشتیم به صورت نقاشی و به گونه‌ای طراحی شود که کودکان به آن جذب شوند و سلیقه و علاقه بچه‌ها در اولویت قرار گرفته شود. طرح جلد با وسواس و تغییرات و بازنگری‌های مختلف توسط خانم سیما ذاکری به نتیجه رسید. نام و طرح روی جلد کتاب که خواننده پس از مطالعه کتاب به مفهوم واقعی پی خواهد برد، نمادی از اتفاقات و جریانات مرتبط با شهادت و روحیات شهید طاهاست. خانم ذاکری که نقاشی و طرح‌های کودکانه کار می‌کنند توسط انتشارات سیمای فلق که نشر این کتاب را بر عهده دارد معرفی شد و به بیان ایشان این عجیب‌ترین و زیباترین کار مفهومی بوده که تا به حال داشته‌اند و بسیار تحت تأثیر این کار قرار گرفته و از این امر خرسند بودند.

برای انتشار کتاب با مشکلی مواجه نشدید؟
این کتاب در چند جلد منتشر و رونمایی شد، اما متأسفانه به دلیل حمایت نکردن مالی امکان چاپ آن در تیراژ بالا فراهم نشد، در حالی که از اقصی نقاط کشور برای دریافت کتاب درخواست وجود دارد. امیدوارم مسئولان مربوط نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار