کد خبر: 973282
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹
تردد میلیون‌ها ایرانی از مرز‌های کشور به سمت کربلای حسینی
بر اساس آخرین آمار اعلام شده از تعداد ثبت‌نامی‌ها در سامانه سماح، تا غروب دیروز ۳ میلیون و ۷۵ هزار و ۱۱ ثبت‌نام قطعی شده بود. این در حالی است که اربعین سال ۹۷ حدود دو میلیون و ۳۵۰ هزار زائر ایرانی به سفر اربعین رفتند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: آمار زائران اربعین امسال که تاکنون به کشور عراق سفر کرده و آن‌هایی که از این سفر معنوی بازگشته‌اند دیروز شکسته شد. بر اساس آخرین آمار اعلام شده از تعداد ثبت‌نامی‌ها در سامانه سماح، تا غروب دیروز ۳ میلیون و ۷۵ هزار و ۱۱ ثبت‌نام قطعی شده بود. این در حالی است که اربعین سال ۹۷ حدود دو میلیون و ۳۵۰ هزار زائر ایرانی به سفر اربعین رفتند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در آخرین روز‌های شهریور که مراسم تکریم و تقدیر از مهمان‌نوازی موکب‌داران عراقی و خادمان راهپیمایی اربعین برگزار شد، فرمودند: «راهپیمایی اربعین حقیقتاً حادثه بی‌نظیری است؛ نه فقط در دوران خودمان، بلکه در تاریخ هم سراغ نداریم یک چنین اجتماع و حرکتی که هر سال گرم‌تر از سال قبل اتفاق بیفتد.» حالا در مدت کوتاهی پس از فرمایشات رهبر انقلاب به خوبی مشخص است که امسال ایرانیان رکوردی میلیونی از خود بر جای گذاشته‌اند.
گزارش‌های دریافتی از مرز‌های چهارگانه کشور نشان می‌دهد که همزمان با نزدیک‌شدن به روز اربعین، تعداد زائران در مرز‌ها همچنان در حال افزایش است. نیرو‌های پلیس راهور اعلام کرده‌اند که مسیر‌های منتهی به مرز‌های خسروی و مهران متراکم است. همچنین مرز خسروی هر روز از ساعت ۷ صبح تا ۱۴ باز است و تا ساعت ۱۶ نیز زائرانی که پذیرش شده‌اند از مرز عبور می‌کنند.
سردار سیدتیمور حسینی، فرمانده پلیس راه کشور دیروز در این‌باره گفت: همچنان شاهد مراجعه زائران به مرز‌های چهارگانه هستیم و به همین دلیل نیز ترافیک در معابر و مسیر‌های منتهی به این مرز‌ها پرحجم است. فرمانده پلیس راه کشور در مورد بازگشت برخی از زائران نیز به کشور نیز گفت: برای بازگشت زائران نیز تمهیداتی پیش‌بینی شده است؛ اما همچنان حجم بار ترافیکی خروج از کشور بیشتر از بار بازگشت است. حسینی در مورد اینکه آیا احتمال اعمال محدودیت‌های ترافیکی در این ایام وجود دارد یا خیر، اظهار کرد: این احتمال وجود دارد که با افزایش بار ترافیک به ویژه در یکی دو روز آخر سفر اربعین، در برخی از معابر محدودیت‌های ترافیکی اعمال شود تا ترافیک مدیریت شود.
سردار فتحی‌زاده، فرمانده قرارگاه اربعین ناجا هم دیروز درباره تردد‌ها اعلام کرد که فقط در روز جمعه قریب به ۴۵۰ هزارنفر از زائران اربعین‌حسینی از مرز‌ها عبور کرده‌اند. وی با بیان اینکه به روز‌های اوج عملیات اربعین امسال رسیده‌ایم، گفت: طی روز‌های اخیر جمعیت کثیری از زائران به مرز‌های میهن اسلامی مراجعه کرده و موفق شدند به این زیارت بزرگ مشرف شوند. فرمانده قرارگاه اربعین ناجا با اشاره به اینکه مرز مهران به عنوان سنگین‌ترین مرز در این حوزه سهم بسیار زیادی برای خروج زائران ایرانی داشته است، گفت: قریب به ۲۵۰ هزار نفر زائر فقط از مرز مهران در ۲۴ ساعت گذشته به زیارت عتبات عالیات مشرف شدند که نسبت به همه روز‌ها و سال‌های گذشته بیشترین میزان خروج از کشور در یک روز کامل محسوب می‌شود.
وی در خصوص مرز‌های جنوبی گفت: تردد در مرز چزابه نیز بسیار روان و خوب است و ما مشکلی نداریم. در شلمچه حجم زائران زیادی در آنجا هستند و با توجه به محدودیت‌هایی که در آن سوی مرز وجود داشت، ما مشکلاتی را در روز‌های گذشته شاهد بودیم. امروز وضعیت بهتر است؛ اما با این حال مرز چزابه وضعیت بهتری دارد و آماده پذیرایی از زائران است و توصیه می‌شود افرادی که در آن منطقه هستند مرز چزابه را به‌عنوان مرز خروجی خودشان انتخاب کنند. وی با اشاره به اینکه مرز خسروی به لحاظ شرایطی که دارد دارای محدودیت‌های زمانی و تعداد زائر است، تصریح کرد: یعنی هم از نظر زمانی از ساعت ۷ تا ۱۴ این مرز فعال است و هم از نظر تعداد زائر طرف عراقی بیش از ۲۰ هزار نفر را خدمات‌دهی نمی‌کند. به همین خاطر وقتی که عدد به ۲۰ هزار نزدیک می‌شود کم‌کم مرز را می‌بندند و پذیرش ندارند.

به فکر روز‌های بازگشت
آقای علی‌رضا رشیدیان، رییس سازمان حج و زیارت هم دیروز در جریان دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران و رییس ستاد اربعین در عراق با اشاره به اقبال گسترده زائران ایرانی برای سفر اربعین افزود: امسال نسبت به سال‌های قبل زائران زودتر عازم این سفر معنوی شده‌اند؛ ضمن آنکه رشد چشمگیر زوار ایرانی موجب ازدحام و تراکم جمعیتی در مرز‌ها و مسیر‌های ورودی در داخل خاک عراق شده است. وی با بیان اینکه شرایط و امکانات داخل عراق مناسب و پاسخگوی این حجم زائر نیست، افزود: تا ظهر روز گذشته بالغ بر یک میلیون و ۹۵۰ هزار زائر ایرانی وارد عراق شده و ۳۹۰ هزار نفر هم به کشور بازگشته‌اند. وی در خصوص کمبود امکانات در مرز‌ها هم گفت: حضور مردم به صورت زمان‌بندی‌شده از مسیر‌های مختلف قابل کنترل و خدمات‌دهی است؛ اما عبور زیاد از یک مرز مثل مهران که بیش از یک میلیون نفر از آن عبور کرده‌اند کار را دشوار می‌کند؛ البته الان یکی از مسوولان عراقی در مرز مستقر شده و از دیروز هم امکانات داخلی ما مثل آمبولانس‌ها و خودرو‌ها به عراق منتقل و چند ایستگاه جدید خدمات در داخل مرز مستقر شده که از مشکلات کم کند.
همزمان با اوج‌گیری خروج زائران از کشور از سوی دیگر تعداد زائرانی که در روز‌های گذشته به عراق سفر کرده و حالا قصد بازگشت دارند، افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر، جریان تعداد میلیونی زائران از امروز و فردا برعکس شده و باید مسوولان به فکر امکانات لازم برای برگشت زائرانی باشند که کشور را ترک کرده‌اند؛ البته تجربه خروج حدود چهار میلیون ایرانی از چهار مرز کشور تجربه بزرگی است که شاید برای کشور‌های دیگر به‌ندرت به وجود آمده باشد، ولی از همین روز‌ها باید به فکر آماده‌کردن خودرو‌ها و اتوبوس‌های لازم برای برگشت زائران بود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
1
0
این همه زائران ایرانی اربعین نشان دهنده پذیرایی گرم و مهربانانه میزبانان عراقی است. انشاءالله ایرانیان در هفته آخر ماه صفر میزبان شایسته زائران رضوی عراقی باشند*
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار