کد خبر: 971776
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان:
دکترعیدی گفت: ما به سمتی می‌رویم که برنامه‌ها را با نیازهای جامعه انطباق دهیم، یکی از وظایف ما تجهیز فرهنگسراها است، همچنین تلاش داریم اعتباری را تأمین کنیم که برای امسال روز اصفهان در 25 آبان که روز حماسه و ایثار مردم اصفهان است ،تعدادی از مدارس محروم شهر اصفهان را مجهز به کتابخانه کنیم.

به گزارش سعید عرفان منش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در نشست خبری با خبرنگاران اظهارداشت : قبل از سال 96 در شهرداری یک معاونت فرهنگی یک با کارکرد تخصصی وجود داشت، و یک سازمان ورزش که معمولا وظیفه توسعه ورزش همگانی را عهدار بود سپس در سال 95 امور مناطق شکل گرفت و همه مناطق شهرداری اصفهان موظف شدند که هر یک دارای معاونت فرهنگی شوند.

دکترمحمد عیدی گفت: بعد از اجرای چارت منطبق بر حکم وزارت کشور در سال 96 که باحجم عظیمی از کارهایی به این سازمان محول شد که البته ساختاری داشتیم که چارت نداشت و هنوز هم اساسنامه نداریم و ما نمی‌دانیم شامل ماده 54 هستیم یا 84، اما امیدواریم به همت کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر و شهرداری این مشکل حل شود.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان بیان نمود: یکی از مشکلاتی که در شهرداری اصفهان وجود داشت این است که از مجری می‌خواهیم در حوزه‌ای کار کند اما اساساً هدف پایه نداریم در صورتی که مهمترین مسأله نتیجه است.

اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ وتمدن ،باید به سمت شهر فرهنگ جهانی حرکت کند

معاون فرهنگی شهردار اصفهان با اشاره به اینکه دومین مشکل این سازمان کاهش بودجه به لحاظ مشکلات اقتصادی  افزود: در سال 95 بودجه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی 11 میلیارد تومان بودودر سال 96 بودجه به 14میلیارد رسید ودر سال 97 بودجه این سازمان حدود 4 میلیارد و 584 میلیون تومان شد که 68 درصد رشد منفی داشت ودرسال 98 بودجه سازمان فرهنگی 5 میلیارد و 800 میلیون تومان است که البته نسبت به سال گذشته 28 درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه افزایش 4 الی 5 برابری هزینه‌ها را هم با توجه به مسائل اقتصادی و روابط بین‌الملل داشتیم، گفت: بر این مبنا سازمان باید رویکردهای حوزه سیاستگذار را محقق کند اعم از برنامه شهردار و شورای شهر که در راستای تحقق شهر فرهنگی بوده است.

دکترعیدی ابرازکرد: اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ وتمدن ،باید به سمت شهر فرهنگ جهانی حرکت کند و الزاماً این حرکت، نه رویکرد                         "اومانیستی‌ "است و نه " اگزیستانسیالیستی" بلکه رابطه و موازنه انسان و کالبد در شهر است، شهری که زیست ‌پذیر، معناگرا و انسان‌محور باشد ،یعنی شهر پاسخگوی نیاز شهروندان برای شکوفایی باشد که هم جنبه مادی و هم جنبه معنوی داشته باشد وروی اصول وزیر بنایی کار کند.

ادارات ارشاد، حوزه هنری، آموزش و پروش وزرات خارجه باید برسر اهداف فرهنگی وشهروندی به اجماع برسند

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: یکی از برکات در شرایط سخت و تنگناهای مالی این است که صرفه‌جویی کنیم، یکی از کارهای خوبی که در این مدت انجام شد 60 هزار متر صرفه‌جویی در تبلیغات چاپ شهری است که نتیجه آن حدود یک میلیارد تومان صرفه‌جویی شد، همچنین پیش از این آب استخرها به فاضلاب می‌رفت اما با اجرای پروژه‌های مورد نیاز آب 3 استخر تصفیه و دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرد که با این اقدام هر ساله از هدر رفت بیش از 3 میلیون لیتر آب جلوگیری می‌شود.

وی اذعان کرد: در همین راستا تلاش شده است میزان مشارکت‌جویی اجتماعی شهر را در 2 سطح بالا ببریم، یکی در سطح رسمی و اعلام نیاز کردن به تمام ارگان‌ها اعم ارشاد، حوزه هنری، وزرات خارجه و آموزش و پروش است که به نوعی توافق و اجماع بر سر اهداف فرهنگی و بهزیستی شهروندی ایجاد کنیم و تمام کنش‌گران رسمی و غیردولتی بر سر اهداف فرهنگی توافق داشته باشند.

برای رفع آسیب‌های اجتماعی دست نیاز به سمت انجیوها و هیئات مذهبی دراز می‌کنیم

معاون فرهنگی شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: اگر توافق صورت گرفت و سطح مشارکت‌جویی افزایش یافت نشاط اجتماعی شکل می‌گیرد و این نشاط فرهنگی به معنی اجرای کنسرت نیست، بلکه به این معنی است که سقف مشارکت‌جویی اجتماعی به قدری بالا برود که شهروندان خود مولد فرهنگ و نه مصرف کننده فرهنگ باشند.

وی اضافه کرد: سال گذشته افزایش سطح مشارکت در سطح رسمی و نهادهای مدنی شامل انجیوها و هیئات مذهبی که کارکرداجتماعی  دارند را داشتیم؛ واز هیئات خواستیم که اگر غیر از وظایفی که برای خود تعریف کرده‌اند بتوانند کارکرد اجتماعی را در فعالیت‌های خود افزایش دهند و در رفع آسیب‌های اجتماعی به ما کمک کنند دست نیاز به سمت آن‌ها دراز می‌کنیم .

دکترعیدی با اشاره به اینکه 53 درصد از کل برنامه‌های اداره رویدادهای فرهنگی مشارکتی بوده است و چیزی حدود 700 میلیون تومان سهم مشارکت بوده است، 80 درصد از برنامه‌های اداره سلامت نیز مشارکتی بوده و حدود یک میلیارد و 626 میلیون تومان سهم مشارکت بوده است، در اداره گردشگری 47 درصد، در اداره مشارکت‌ها 70 درصد و در اداره امور اجتماعی 45 درصد برنامه‌ها مشارکتی بوده است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از تعریف فعالیت‌های مشارکتی در معاونت ورزشی نیز خبر داد و بیان کرد: در سال گذشته 18 هیأت ورزشی در جام مولای عرشیان ورود پیدا کرده و حدود 2 هزار گواهی ورزشی صادر شد و امسال 18 هیأت ورزشی در جام مولای عرشیان و بانوی قدسیان در قالب 35 رشته ورزشی شرکت کردند که 25 رشته ورزشی بانوان مخصوص بانوان بود و حدود 4 هزار گواهی ورزشی

معاون فرهنگی شهردار اصفهان بیان داشت : در بخش فرهنگی هم بحث مشارکت دنبال می‌شودو در شهر نیز خلاقیت فرهنگی را باید از نگاه اجتماعی افزایش می‌دادیم یعنی انگیزه و انگیزش ایجاد می‌کردیم تا شهروندان به فرآیند تولید فرهنگی ورود پیدا کنند.

مزیت ما در فرآیند جهانی شدن ،انگشت گذاشتن روی اقتصاد فرهنگ است

دکترعیدی تقویت خلاقیت فرهنگی از نگاه اجتماعی را یکی دیگر از وظایف سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برشمرد و گفت: به این واسطه کوشیدیم برای انگیزش ورود شهروندان در فرایند تولید فرهنگ در حوزه اقتصاد فرهنگ کارهایی را انجام دهیم، چرا که مزیت ما انگشت گذاشتن بر اقتصاد فرهنگ است و از این طریق می‌توانیم ارزش‌های ایران را به جهان صادر کنیم.

وی در ادامه به بیان آماری در حوزه اقتصاد فرهنگ پرداخت و مطرح کرد: سال میلادی گذشته 66 میلیارد یورو سهم آلمان از اقتصاد فرهنگ بوده و 980 هزار نفر اشتغال‌زایی در این زمینه بوده است، در صورتی که درآمد کل صنعت خودروسازی آلمان 55 میلیارد یورو و کل اشتغال‌زایی آن حدود 580 هزار نفر بوده است با این تفاوت که حوزه اقتصاد فرهنگ در حال رشد است و صنعت خودروسازی رقمی ثابت در درآمد دارد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در ادامه عنوان کرد: اگر این نگاه را داشته باشیم باید به سمت مردم‌سالاری فرهنگی برویم؛ مردم سالاری فرهنگی 3 شاخص شامل محترم شمردن تنوع و تکثر، رعایت حق دسترسی و تصمیم‌گیری شهروندان و تقویت مسؤولیت اجتماعی و توسعه برنامه‌های عرصه‌محور دارد.

وی گفت: برنامه‌های عرصه محور به گسترش سطح نفوذ در بین مخاطبان کمک می‌کند و پشتوانه نظری هم دارد، چرا که در دنیای امروز برنامه‌ها باید به استقبال مخاطب بروند و اگر منتظر استقبال مخاطب بمانند شکست می‌خورند. خوشبختانه برنامه محله عمودی توانست در این زمینه موفق باشد.

دکترعیدی، حفظ امنیت فرهنگی را لازمه جهان پر و صدای امروز دانست و ادامه داد: برای رسیدن به این مهم مدل هسته_ پیرامون را انتخاب کرده‌ایم که با بوم ما مطابقت بیشتری دارد تا بتوانیم ضمن حفظ ارزش های ثابت با خود و جهان پیرامونمان به گفتگو بنشینیم و انعطاف لازم را نیز در صورت داشته باشیم.

تنها اصفهان در کل کشور بر اساس مدل شهروند فرهنگی، برنامه ارائه کرده است

معاون فرهنگی شهردار اصفهان با بیان اینکه برنامه‌های عرصه‌محور باعث افزایش سطح نفوذ می‌شود، اظهار کرد: در دنیای امروز برنامه باید به سمت مخاطب برود، توجه به حقوق فرهنگی را نیز باید در نظر گرفت، در این جهان پرصدا و پرجاذبه نیاز داریم امنیت فرهنگی خود را حفظ کنیم.

وی افزود: مدل هسته پیرامون را برای فعالیت فرهنگی خود انتخاب کرده‌ایم یعنی ارزش‌های ثابتی داریم و در هسته پایبند این ارزش‌ها هستیم اما بر روی صورت بر اساس نیاز قابلیت انعطاف داریم و قالب‌های مختلف تعریف شده تا اثرگذاری بیشتری داشته باشیم

دکترعیدی ادامه داد: سازمان فرهنگی تفریحی گذشته از سال 82 وارد یک فاز برنامه‌ریزی شده و اهداف راهبردی داشت و هر دوره‌ای به تناسب مخاطب و تقاضا و سلایق مخاطب برنامه‌های فرهنگی اصلاح شد، اما باید برای ساختار جدید هم برنامه‌ای می‌نوشتیم؛ برای تحقق شهر فرهنگی برنامه‌ای تحت عنوان شهروندی فرهنگی را در دستورکار قرار دادیم و تنها اصفهان در کل کشور بر اساس مدل شهروندی فرهنگی برنامه ارائه کرده است.

شهرداری 5 هزار و 543 برنامه  فرهنگی درمناطق 15 گانه اجرا کرده است

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در ادامه بیان کرد: سال 97 تعداد عناوین برنامه‌های سازمان هزار و 422 عنوان برنامه بوده که 67 عنوان برنامه هم در نوروز 97 بوده است، تعداد برنامه‌های اجرایی شده مناطق 15 گانه شهرداری نیز 5 هزار و 543 برنامه بوده است.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان همچنین بیان کرد: عید نوروز، هفته اصفهان، ماه رمضان، دهه ولایت، دهه کرامت، اوقات فراغت، بازگشایی مدارس، هفته دفاع مقدس، روز ایثار اصفهان، شب یلدا، دهه فجر، روز درختکاری و تسهیلات سفر برنامه‌های مناسبتی معاونت فرهنگی است، البته طرح‌هایی مثل طرح توان 7، نمایشگاه صنعت سینما، جایزه امیرقلی امینی و جایزه جمالزاده و هفته آب نیز از برنامه‌های دیگری است که معاونت فرهنگی داشته است.

دکترعیدی گفت: تفاهم‌نامه با وزارت امور خارجه، مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی سپهر اصفهان، سازمان بهزیستی، دفتر جمعیت سازمان ملل، اداره کل بیناد شهید و امور ایثارگران، پست، سازمان پارک‌های شهرداری اصفهان و سازمان پسماند از جمله فعالیت‌ها در راستای برنامه‌های مشارکتی بوده است.

وی بیان کرد: افزایش چشمگیر برنامه‌های مشارکتی، توسعه و ترمیم 38 مرکز فرهنگی اجتماعی ورزشی، ایجاد شبکه تسهیل‌گران به ویژه در حوزه خدمت‌رسانی اجتماعی، کسب عنوان برتر روابط عمومی در جشنواره ملی انتشارات، واگذاری 20 درصد از ظرفیت آموزشی به بخش خصوصی، برگزاری جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان، برگزارش نمایشگاه صنعت سینما، جایزه‌های ادبی همچون استاد جمالزاده و امیرقلی امینی، رشد کمی و کیفی مخاطبان تئاتر در اصفهان، روند توسعه دفاتر تخصصی سازمان، مکاتبه با 500 نهاد در راستای اهداف شهروندی فرهنگی و رشد 163 درصدی مخاطبان مبحث کنکور سازمان از جمله حوزه‌های موفق بوده است.

باید شهروندانی مطالبه گر، پویا و مشارکت‌جو، هویت‌مدار، اخلاق‌مدار، سالم و خلاق داشته باشیم

معاون فرهنگی شهردار اصفهان تصریح کرد: اگر بخواهیم شهر فرهنگی داشته باشیم و شهروندی فرهنگی را تحقق بخشیم باید در 6 شاخص گام برداریم، شاخص‌ها و مؤلفه‌های شهروندی فرهنگی این است که شهروندان مطالبه گر، پویا و مشارکت‌جو، هویت‌مدار، اخلاق‌مدار، سالم و خلاق داشته باشیم؛ هر کدام از این شاخص‌ها گام‌هایی را شامل می‌شود که با شکستن این گام‌ها در نهایت به 241 مسأله شهری در اصفهان رسیدیم که به صورت مجزا روی تک تک آن‌ها کار می‌کنیم.

دکترعیدی اذعان داشت: تکثر برداشت از اصطلاحات یکی از مشکلات مدیریتی است که به بهزیستی شهروندی برسیم، در همین راستا تلاش شده به تعریف مشترکی از اصطلاحات برسیم و میزان دستیابی به هدف و راهکارها را مشخص کرده‌ایم، بر اساس مسائل شهر اصفهان، امکانات و آمار مستند به 26 مسأله محوری رسیدیم که رصد شده و در ارزیابی لحاظ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال 98 تاکنون تعداد 491 عنوان برنامه و 985 عنوان برنامه مناسبتی نیز اجرا شده است، ابراز کرد: در فروردین 24 عنوان برنامه با هزار اجرای برنامه، اردیبهشت 47 تک برنامه و خرداد 76 عنوان برنامه، تیرماه 94  برنامه، عید نوروز 66 برنامه، هفته اصفهان با شعار همدلی برای ایران 49 برنامه، ماه رمضان 109 برنامه، دهه کرامت 63، دهه ولایت 50، اوقات فراغت 648 برنامه با رویکرد فراغت فعال انجام شد.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان یادآور شد: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از سال 82 وارد فاز برنامه ریزی براساس اهداف راهبردی شده و هر دوره بنا به تناسب مخاطب و تقاضا و سلایق، برنامه‌های راهبردی خود را اصلاح کرده است. برای ساختار جدید نیز باید برنامه‌ای نوشته می‌شد که طبق دستور سیاست‌گذار برای تحقق شهروندی فرهنگی تلاش کند. این مدلی است که تنها شهر اصفهان در کشور ارائه کرده و نمونه دیگری ندارد، اما سایر شهرها نیز به آن اقبال نشان داده‌اند و در مجمع کلان‌شهرها پیرامون آن مشاوره می‌گیرند.

فرهنگ منحصر به مرزهای جغرافیایی و قراردادی نیست و چاره‌ای نداریم که پای خود را از اصفهان فراتر بگذاریم

دکترعیدی با اشاره اینکه در دیپلماسی فرهنگی متوقف به اصفهان نشده‌ایم، خاطرنشان کرد: می‌دانیم که فرهنگ منحصر به مرزهای جغرافیایی و قراردادی نیست و چاره‌ای نداریم که پای خود را از اصفهان فراتر بگذاریم. برای حل مسائل شهرستان‌ها باید در مرکز اشاعه آن‌ها را حل کنیم تا در اصفهان سر ریز نشود و این نیاز به فعالیت کنش‌گران در فرایندی تعاملی دارد. از تجارب کلان‌شهرها نیز در موضوعات مختلف بهره خواهیم برد که نمونه آن برگزاری جلسه کمیته گردشگری مجمع کلان‌شهرها در اصفهان بود و دو روز دیگر نیز میزبان مجمع کارآفرینی گردشگری کلان‌شهرها در اصفهان خواهیم بود.

وی تأکید کرد: ما به سمتی می‌رویم که برنامه‌ها را با نیازهای جامعه انطباق دهیم، یکی از وظایف ما تجهیز فرهنگسراها است، همچنین تلاش داریم اعتباری را تأمین کنیم که برای روز اصفهان تعدادی از مدارس محروم شهر اصفهان را مجهز به کتابخانه کنیم.

امسال روز اصفهان را از 25 آبان روز حماسه و ایثار مردم اصفهان آغاز خواهیم کرد

درادامه این نشست صمیمی مرتضی رشیدی معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و دبیر برنامه روز اصفهان نیز در تشریح جزئیات برنامه روز اصفهان گفت: برنامه روز اصفهان در سال گذشته برای نخستین بار در آذرماه برگزار شد، اما امسال روز اصفهان را از 25 آبان روز حماسه و ایثار مردم اصفهان آغاز خواهیم کرد و تا یک آذر این هفته پایان می‌یابد.

دبیر برنامه روز اصفهان خاطرنشان کرد: برنامه‌های این هفته رویدادمحور خواهد بود و تلاش می‌کنیم در فضایی مناسب، گردشگری شهری را با طراحی بسته‌های مناسب تقویت کنیم و بر نشاط اجتماعی نیز بیفزاییم؛ مشارکت خلاق شهروندان، توجه به فرهنگ و خرده فرهنگ‌های شهر، تلاش برای در برگیری تمام سلایق و شهروندان و دربرگیری تمام مناطق از جمله مشخصات بازر روز اصفهان در سال جاری است.

وی درپایان بیان نمود : تا این لحظه 13 اداره سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بالغ بر 100 برنامه پیشنهادی برای این روز ارائه کرده‌اند و معاونان فرهنگی ادارات 15 گانه مناطق نیز برنامه‌های خود را به دبیرخانه این رویداد ارسال کرده‌اند، فراخوانی نیز برای کانون‌ها، سمن‌ها و نهادهای مدنی ارسال شده تا آن‌ها نیز برای خلق رویدادهای این روز که طی یک هفته برگزار می‌شود، مشارکت داشته باشند.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر